Auta do zásuvky za 500 tisíc korun? Tyto modely potvrzují dostupnost elektromobility
Elektromobily jsou stále o desítky procent dražší než auta se spalovacími motory. Mezi novými i ojetými vozy se ale najdou výjimky s cenou okolo 500 tisíc korun. Řadí se k nim například Dacia Spring nebo bazarová Škoda Citigo. Mají co nabídnout? Nebo se vyplatí počkat na modely, které automobilky představí v příštích letech?
První příčku si drží Dacia Spring
V kategorii osobních aut je i po zdražení nejlevnější Dacia Spring, kterou v základní výbavě seženete za 511 900 korun. Hodí se hlavně do městského provozu a oblíbená je i jako služební vůz, protože se poměrně rychle nabíjí a má nízké provozní náklady (12 kW/h na 100 km). Designově je průměrná. Zaostává ale ve výkonu (30 kW) i dojezdové vzdálenosti (230 km). A minusem je i to, že nemá nastavitelnou výškovou polohu sedaček.
Mezi ojetými elektroauty vede Škodovka
Pokud hledáte dostupný elektromobil v bazaru, dost možná to bude právě Škoda Citigo. Dá se koupit přibližně od 500 tisíc korun a v městském provozu vás určitě nezradí. Její baterie má kapacitu (36,8 kWh), což zaručuje slušný dojezd (až 252 km). Spotřeba přitom nemusí přesáhnout 10 kWh na 100 km. Nevýhodou je, že se přestala vyrábět v roce 2020. V nižší cenové kategorii patřila k nejoblíbenějším elektromobilům, ale podle neoficiálních zdrojů na ní Škoda výrazně prodělávala. Na jednom autě údajně přišla až o 200 tisíc korun. Nyní už pracuje na novém modelu, který by měl Citigo alespoň částečně nahradit. Těšit se na něj můžeme v roce 2025.
Kuriózní levné elektromobily
Do půl milionu korun pořídíte i malá elektroauta pro řidiče od 15 let. Jedním z nejznámějších je Aixam a stále častěji se na našich ulicích objevují i Opel Rocks-e nebo Citroën Ami. Žádné z těchto vozítek samozřejmě nemůžeme srovnávat s běžnými osobními auty. Mimo město vás kvůli rychlosti do 45 km/h nedovezou a dlouhý dojezd od nich také nečekejte. Jejich vývoj se ale za poslední roky neskutečně posunul, a tak se stávají dostupným řešením pro jednotlivce i městské carsharingy. Brzy můžeme očekávat i snižování jejich ceny, které je dáno technickým pokrokem i levnou konkurencí z Číny.
A na závěr tu máme ještě jednu zajímavost. Možná si pamatujete na levný hatchback indické značky Tata Motors, která nyní přichází s elektrickou verzí tohoto modelu. V Evropě se zatím prodávat nebude, protože by nesplňoval bezpečnostní předpisy. I tak nás ale zajímalo, čím by elektromobilům na našem trhu konkuroval.
Hlavní výhodou Tata Tiago je velmi nízká cena. Prvních 10 tisíc zákazníků si může tento model objednat za pouhých 261 tisíc korun. Dá se tedy pořídit o téměř o polovinu levněji než Dacia Spring, která je cenově nejdostupnější v ČR. Špatně ale nevypadají ani další parametry. Baterie se může pochlubit dostatečnou kapacitou, maximální dojezd tedy dosahuje až 250 km.