V Česku přibývá autobusů na elektřinu, jeden z nich začne testovat i Ústí nad Labem
Počty autobusů na elektřinu se v Česku zvyšují. K několika desítkám kusů, které jsou již v provozu se v příštích letech nejspíš přidají desítky až stovky nových kusů. Jeden z nich nyní bude testovat i Ústí nad Labem.
Nutnost snižovat emise skleníkových plynů s modernizací svého vozového parku nebo zlepšování ovzduší ve městě či snižování nákladů na provoz vozidel. Přesně to jsou hlavní důvody proč stále více provozovatelů veřejné dopravy v Česku soustředí svou pozornost na elektrické autobusy. Těch je v současnosti v tuzemsku jen několik desítek, pohled na testovací projekty i nové veřejné zakázky ale ukazuje, že v příštích letech budou elektrické autobusy rychle dohánět vozidla na konvenční paliva.
V současnosti mezi jednoho z hlavních protagonistů alternativních pohonů autobusů v městské hromadné dopravě patří Ostrava a její dopravní podnik. Ten už v ostrém provozu využívá autobusy značky Solaris. Další elektrické autobusy už ale lze potkat ve veřejné dopravě v Pardubickém kraji nebo v rámci Pražské integrované dopravy.
Nově testovací provoz elektrických autobusů zahájí i Dopravní podnik města Ústí nad Labem. Ten v polovině ledna převzal k dvouměsíčnímu testování čistě elektrický autobus Scania Citywide LF. Ten by se měl postupně nasazovat na velkou část linek vždy dle aktuální denní výpravy.
Autobus podle dodavatele – firmy Scania na městských linkách ujede denně v průměru 138 kilometrů. Dle podmínek je ale jeho baterie o celkové kapacitě 264 kWh schopna zajistit dojezd až 220 kilometrů. Právě dojezd byl dlouhou dobu problémem, proč se provozovatelé veřejné dopravy elektrickým autobusům vyhýbali. Dnešní generace autobusů a moderní bateriové články jsou již ale většinou stavěné tak, že bez problémů pokryjí celou směnu stejně jako naftové či plynové autobusy na CNG.
,,Dle našeho názoru jsme si autobus zapůjčili v ideální době pro testování bateriového elektrického vozidla, tedy v zimě, což je pro takový vůz nejnáročnější období. Cestujícím chceme ukázat jednu z možností vývoje bezemisní městské hromadné dopravy, a zároveň tak získat z provozu cenné zkušenosti, které mohou být v budoucnu rozhodující při nákupu dalších vozidel a budování případné infrastruktury,“ uvedl Jakub Kolář, provozně technický náměstek výkonné ředitelky dopravního podniku v Ústí nad Labem.
Dopravci navíc u elektrických autobusů často využívají možnost nabíjení na konečných stanicích. Při čerpání přestávky řidiče se autobus i díky moderním technologiím zvládne nabíjet například z trolejového vedení bez toho, aniž by řidič musel připojovat jakýkoliv kabel.
Během pilotního provozu elektrického autobusu v Ústí nad Labem ale bude k jeho nabíjení docházet pouze v areálu autobusových garáží v Předlicích. Tam bude nabíjen jak během dopolední přestávky v rámci takzvaných šejdrů, tedy dělených služeb řidičů, tak i v nočních hodinách. Dodavatel autobusu navíc podniku poskytne i přenosnou dobíjecí stanici, která umožní získat podniku detailnější informace o nabíjení a lépe jej také nastavit například pro využití levnějšího elektrického tarifu.
„Díky tomuto systému (chytré nabíječky baterií, pozn. redakce) je možné na dálku řídit dobíjení, nastavovat časové programy, například z důvodu nabíjení v nízkém tarifu, sledovat spotřebu elektřiny, případně nastavit dobíjecí výkon tak, aby nedošlo k přetížení elektrické sítě, nebo překročení rezervované kapacity v depu. Autobus s plně vybitou baterií se na této stanici dobije za pět hodin,“ říká Marcel Demský, E-mobility Infrastructure Manager Scania CER.