V Česku přibývá autobusů na elektřinu, jeden z nich začne testovat i Ústí nad Labem

     
Martin Bárta
16. 1. 2023 ▪ 11:01

Počty autobusů na elektřinu se v Česku zvyšují. K několika desítkám kusů, které jsou již v provozu se v příštích letech nejspíš přidají desítky až stovky nových kusů. Jeden z nich nyní bude testovat i Ústí nad Labem.

Elektrický autobus Scania Citywide LF
Elektrický autobus Scania Citywide LF
Foto: Scania

Nutnost snižovat emise skleníkových plynů s modernizací svého vozového parku nebo zlepšování ovzduší ve městě či snižování nákladů na provoz vozidel. Přesně to jsou hlavní důvody proč stále více provozovatelů veřejné dopravy v Česku soustředí svou pozornost na elektrické autobusy. Těch je v současnosti v tuzemsku jen několik desítek, pohled na testovací projekty i nové veřejné zakázky ale ukazuje, že v příštích letech budou elektrické autobusy rychle dohánět vozidla na konvenční paliva.

V současnosti mezi jednoho z hlavních protagonistů alternativních pohonů autobusů v městské hromadné dopravě patří Ostrava a její dopravní podnik. Ten už v ostrém provozu využívá autobusy značky Solaris. Další elektrické autobusy už ale lze potkat ve veřejné dopravě v Pardubickém kraji nebo v rámci Pražské integrované dopravy.

Nově testovací provoz elektrických autobusů zahájí i Dopravní podnik města Ústí nad Labem. Ten v polovině ledna převzal k dvouměsíčnímu testování čistě elektrický autobus Scania Citywide LF. Ten by se měl postupně nasazovat na velkou část linek vždy dle aktuální denní výpravy.

Autobus podle dodavatele – firmy Scania na městských linkách ujede denně v průměru 138 kilometrů. Dle podmínek je ale jeho baterie o celkové kapacitě 264 kWh schopna zajistit dojezd až 220 kilometrů. Právě dojezd byl dlouhou dobu problémem, proč se provozovatelé veřejné dopravy elektrickým autobusům vyhýbali. Dnešní generace autobusů a moderní bateriové články jsou již ale většinou stavěné tak, že bez problémů pokryjí celou směnu stejně jako naftové či plynové autobusy na CNG.

,,Dle našeho názoru jsme si autobus zapůjčili v ideální době pro testování bateriového elektrického vozidla, tedy v zimě, což je pro takový vůz nejnáročnější období. Cestujícím chceme ukázat jednu z možností vývoje bezemisní městské hromadné dopravy, a zároveň tak získat z provozu cenné zkušenosti, které mohou být v budoucnu rozhodující při nákupu dalších vozidel a budování případné infrastruktury,“ uvedl Jakub Kolář, provozně technický náměstek výkonné ředitelky dopravního podniku v Ústí nad Labem.

Dopravci navíc u elektrických autobusů často využívají možnost nabíjení na konečných stanicích. Při čerpání přestávky řidiče se autobus i díky moderním technologiím zvládne nabíjet například z trolejového vedení bez toho, aniž by řidič musel připojovat jakýkoliv kabel.

Během pilotního provozu elektrického autobusu v Ústí nad Labem ale bude k jeho nabíjení docházet pouze v areálu autobusových garáží v Předlicích. Tam bude nabíjen jak během dopolední přestávky v rámci takzvaných šejdrů, tedy dělených služeb řidičů, tak i v nočních hodinách. Dodavatel autobusu navíc podniku poskytne i přenosnou dobíjecí stanici, která umožní získat podniku detailnější informace o nabíjení a lépe jej také nastavit například pro využití levnějšího elektrického tarifu.

„Díky tomuto systému (chytré nabíječky baterií, pozn. redakce) je možné na dálku řídit dobíjení, nastavovat časové programy, například z důvodu nabíjení v nízkém tarifu, sledovat spotřebu elektřiny, případně nastavit dobíjecí výkon tak, aby nedošlo k přetížení elektrické sítě, nebo překročení rezervované kapacity v depu. Autobus s plně vybitou baterií se na této stanici dobije za pět hodin,“ říká Marcel Demský, E-mobility Infrastructure Manager Scania CER.



Sdílejte článek  
       


Štítky: Elektromobily Autobusy Elektromobilita Elektrické autobusy Ústí nad Labem Doprava MHD Městská hromadná doprava



Nejnovější z kategorie


Meta rozhodla o ukončení Messengeru na Facebooku

Pro nové automobily bude v EU od roku 2026 platit nové nařízení pro zvýšení bezpečnosti na silnicích.

Xiaomi investuje více než 10 miliard dolarů do vývoje elektromobilů, aby se zařadila do skupiny největších světových automobilek.

Šetřete baterii iphone na max

Kvůli této chybě vám baterie v mobilu odejde dřív než záruka

Kdy dítěti pořídit telefon, je časté dilema rodičů

WhatsApp překvapí i běžné uživatele.

Kolik času na telefonu je zdravé.

V některých městech nepůjde v blízké době televizní vysílání.

Nyní můžete využít zajímavé slevy na nákup elektromobilu

Na domácí dobíjecí stanice lze získat dotaci

Nejprodávanější elektromobil Evropy se vyrábí v Česku, navzdory místnímu skepticismu vůči elektromobilům

Německá Asociace pro elektromobily na sebe u berlínského soudu podala návrh na insolvenci

Víc než se čekalo. Elektrický Hyundai i po více jak 160 000 kilometrech zachoval velkou část kapacity baterie

Vsadit budoucnost automobilového průmyslu jen na elektromobily je slepá cesta, tvrdí šéf BMW

Elektrický obr vyplouvá na vodu, bude předzvěstí budoucnosti nebo jen drahý experiment?

Elektromobilita posiluje i v nákladní dopravě. Firmy díky tomu výrazně snižují emise z logistiky

Čínská firma spouští už dvacátou stanici pro výměnu baterií v Německu. Bude její technologie budoucností elektromobility?

V Evropě přibývá nabíjecích stanic, zároveň ale i těch, které nikdo nevyužívá

Elektrická motorka Verge TS PRO

Tsunami čínských vozidel se zatím v Česku nekoná, přijde vůbec?

Brusel možná zavede minimální ceny elektromobilů z Číny místo současných cel, podle kritiků to nebude fungovat

Rolektro E-City 45 Retro - skútr do města kvůli kterému nemusíte do autoškoly

Češi jsou skeptičtí k elektromobilům, více než jiné národy ale sází na veřejnou dopravu či chůzi a kolo

„Nemáme techniky, počkejte si,“ hlásí servisy Tesly v Česku.

Xiaomi SU7 slaví prodejní úspěchy. Vloni se ho prodalo téměř 137 tisíc kusů jen na domovském trhu

Elektrické SUV Tavascan vyráběné v Číně musí firma v současnosti kvůli clům „dotovat“

Elektrická hasičská cisterna stále spoléhá na spalovací motor jako zálohu

Dobito za pár minut. Čínská automobilka ukazuje budoucnost elektromobility (ilustrační foto)

Řidiči nechtějí kupovat elektromobily ani s dotací, ukazuje průzkum



Nejnovější
Nejnovější