EnergoZrouti.cz

Už do tří let hrozí nedostatek baterií pro elektromobily, varuje šéf Stellantis

  
Lenka Nováková
11. 5. 2022 ▪ 08:58

Už do osmi let chce automobilka Stellantis, která patří mezi světově největší výrobce automobilů, ukončit prodej spalovacích motorů. Plány by ji ale mohl narušit nedostatek baterií, kterého se obává její ředitel.

Nabíjení baterií elektromobilu
Nabíjení baterií elektromobilu
Foto: Oxana Melis on Unsplash

Přechod na elektrická vozidla v posledních měsících začíná dramaticky nabývat na síle. Ukazuje na to i statistika prodejů elektrických vozidel, která říká, že každé 10. prodané vozidlo v Evropské unii byl elektromobil. Příští roky ovšem celou EU, USA nebo i Čínu čeká podle odborníků opravdový boom elektromobilů. Podle generálního ředitele Stellantisu, který patří mezi jednu z největších světových automobilek by ale už do několika let mohl přijít nedostatek zásadní komponenty – baterií.

Firma chce za osm let prodávat jen elektromobily, už za dva roky ale možná nebude mít baterie

Šéf Stellantisu, pod který v současnosti spadají jak francouzské značky Peugeot, Fiat, Citröen, ale i luxusní Maserati nebo americké značky Jeep, Chrysler, Dodge, RAM a další už nyní varoval, že rozvoj elektromobilů by mohl být velký problém. Podle Carlose Tavarese totiž nejsou kapacity pro výrobu baterií elektromobilů dostatečné. I přes významné investice do výstavby takzvaných „gigafactory“ v mnoha světových zemích může být pro nové elektromobily baterií nedostatek.

Dodávka bateriových článků by tak mohla být dalším úzkým hrdlem pro výrobu nových automobilů stejně jako tomu bylo v případě počítačových čipů, které ochromily velkou část výrobců automobilů. Samotný Stellantis má přitom plán na ukončení prodejů vozidel se spalovacím motorem a od roku 2030 chce prodávat pouze elektromobily.

Na problémy s výrobou baterií už dříve upozornil i šéf největší elektromobilky světa Elon Musk. Podle něho není problémem nedostatek vzácných kovů a dalších látek, kterých je prý na světě dostatek. Hlavním problémem je ale chybějící infrastruktura, tedy dodavatelé, kteří budou schopni kovy vytěžit a zpracovat tak, aby bylo možné je pro baterie využít. Firma už tak podle Muska zvažuje, že se do těžby a zpracování pustí sama, aby nebyla závislá na externích společnostech.




Štítky: Elektromobil Elektromobilita Auto Baterie Doprava
Zdroj: RED