Přišel vám balíček, který jste si neobjednali? Nejde o omyl, je to nový trik podvodníků

     
Lukáš Srnec
18. 9. 2025 ▪ 13:33

Stále více Čechů popisuje, že jim kurýr doručil zásilku, kterou si nikdy neobjednali. Ačkoli se to může zdát jako banální omyl nebo příjemné překvapení, odborníci varují, že nejde o náhodu. Podle České obchodní inspekce a Policie ČR se jedná o propracovanou podvodnou taktiku, která má z lidí vylákat peníze nebo citlivé údaje.

Už se vám také stalo, že vám přišlo něco, co jste si vůbec neobjednali?
Už se vám také stalo, že vám přišlo něco, co jste si vůbec neobjednali?
Foto: Shutterstock

Běžný scénář začíná nenápadně: Zvonek, kurýr a balík, na který čekáte. Nebo si to alespoň myslíte. Podvodníci totiž spoléhají na to, že v době masového online nakupování mají lidé často více zásilek najednou. Když přijde další, většina ji automaticky převezme a zaplatí dobírku, pokud je na ní uvedena. Tím ale otevírá dveře nejen finanční ztrátě, ale i dalšímu zneužití svých údajů.

Jak podvod funguje?

Případů neobjednaných balíků v posledních měsících výrazně přibývá. Lidé dostávají zboží, které si nikdy neobjednali. Většinou jde o bezcenné předměty jako například nekvalitní oblečení, bižuterii nebo kosmetiku. Trik je v tom, že na dobírce je účtována cena několikanásobně vyšší, než je hodnota obsahu. Pokud příjemce zaplatí, peníze končí u anonymního odesílatele.

Známý je také tzv. „brushing scam“. V tomto případě odesílatel posílá zdarma balíčky jen proto, aby mohl na e-shopu vytvořit falešné recenze potvrzených nákupů. Pro příjemce to znamená, že jeho jméno a adresa byly zneužity k vytvoření falešného účtu. Podvodníci tím testují, které adresy jsou aktivní a kdo je ochoten zaplatit.

Proč je to nebezpečné?

Nejde jen o drobnou nepříjemnost. Převzetím zásilky potvrzujete, že na adrese skutečně někdo bydlí, a to je pro podvodníky cenná informace. Mohou ji použít pro další marketing, podvodné kampaně nebo phishing. V některých případech se objevily pokusy o vydírání. Příjemci byli kontaktováni s tím, že pokud nezaplatí další částku, budou jejich osobní údaje zveřejněny.

Rizikem je i to, že lidé pod tlakem platí další falešné poplatky, například za clo či poštovné a nevědomky tak podvodníkům posílají další peníze. Pokud navíc zásilku pošlete zpět na vlastní náklady, přijdete nejen o peníze, ale riskujete, že balík nikdy nedorazí a reklamace bude neúspěšná.

Některé podvody navíc kombinují zasílání balíků s telefonáty, při kterých se podvodníci vydávají za dopravce nebo celní správu a snaží se vylákat další osobní údaje.

Jak postupovat při podezření na podvodný balíček?

Pokud balík nečekáte, je nejlepší žádný nepřebírat. Nikdy neplaťte dobírku za něco, co jste si neobjednali, a nevolejte na čísla uvedená v zásilce. Pokud jste balík přece jen převzali, uschovejte veškeré doklady jako fakturu, obálku a případné SMS od dopravce. Tyto materiály můžete použít při stížnosti.

Rozhodně neplaťte dobírku za balík, který jste si neobjednali. Nejste povinni ho převzít. , ...

Při opakovaném doručení podezřelých balíků se doporučuje obrátit na Českou obchodní inspekci nebo Policii ČR. ČOI už na podobné případy upozorňuje a přijímá podněty od spotřebitelů. Policie může situaci vyšetřovat jako podvodné jednání, zejména pokud jde o větší počet případů.

Vyplatí se také kontaktovat přímo dopravce a informovat ho o situaci. Některé kurýrní služby mají vlastní interní procesy, jak podobné zásilky blokovat, aby k vám už nebyly doručovány.

Pokud jste balík převzali, zkuste kontaktovat dopravce. Většinou už mají zavedený postup pro podobné případy. , ...

Prevence do budoucna

Opatrnost je zde klíčová. Čím méně informací o sobě na internetu zveřejníte, tím menší je pravděpodobnost, že se stanete cílem podobného podvodu. Vyplatí se mít nastavené notifikace z banky o platbách, abyste si okamžitě všimli neoprávněné transakce. Zkontrolujte také, zda vaše e-mailové schránky nejsou kompromitované. Únik je znakem toho, že se vaše adresa dostala do rukou podvodníků.

Experti na kyberbezpečnost doporučují pravidelně měnit hesla k účtům, používat dvoufázové ověřování a monitorovat svou digitální stopu. Díky tomu lze včas zachytit, pokud se vaše údaje objeví na darknetových tržištích nebo v seznamech uniklých dat.

Co dělat, když už balík dorazí

Pokud jste balík převzali a zaplatili, nezoufejte. Můžete zkusit reklamaci přímo u dopravce, případně kontaktovat svou banku a požádat o vrácení platby. U karetních plateb navíc existuje možnost tzv. chargebacku. Klíčové je jednat rychle, uchovat si všechny důkazy a nespoléhat se na to, že se situace vyřeší sama.



Sdílejte článek  
       


Štítky: Podvod Kyberbezpečnost Scam
Zdroj: iROZHLAS.cz, Médium.cz, Česká obchodní inspekce




Nejnovější z kategorie


































Nejnovější