Nejen v provozu. Elektromobily mají podle výzkumu oproti spalovacím motorům nižší emise během celého životního cyklu

     
Lenka Nováková
15. 8. 2023 ▪ 10:23

Vyšší emise z výroby elektromobilů jsou podle vědeckých dat mýtus. Elektromobil totiž podle odborníků z amerických laboratoří vytvoří za celý svůj život od výroby po sešrotování zhruba o polovinu méně emisí, než je tomu u vozidla s benzínovým motorem ve stejné kategorii.

Vyšší emise z elektromobilů při jejich provozu jsou podle dat jen mýtem
Vyšší emise z elektromobilů při jejich provozu jsou podle dat jen mýtem
Foto: Unsplash

Ačkoliv o tom, že emise hlavního skleníkového plynu oxidu uhličitého během jízdy vozidla mají elektromobily ve srovnání se svými konkurenty spalujícími benzín či naftu nulové nelze pochybovat, o opaku v případě celého životního cyklu často kolují mýty. Velmi často se tak v diskuzích obzvláště odpůrců elektromobilů objevuje informace o tom, že elektromobily sice mají nulové emise při provozu, jejich emise od výroby až po sešrotování jsou výrazně vyšší. Nový výzkum vědců z amerických laboratoří ale ukazuje opak.

Hlavním zdrojem emisí by totiž podle mylných představ měla být v případě elektromobilů hlavně náročná těžba lithia pro výrobu bateriových článků. Studie vědců z USA ale ukazuje opak, emise z celého životního cyklu elektromobilů jsou ve srovnání s vozidly na fosilní paliva téměř o polovinu nižší.

Vědci z americké Národní laboratoře v Argonne ve své práci studovali kompletní životní cyklus automobilů od těžby surovin potřebných k jejich výrobě až po konečné sešrotování vozidla na konci jeho životního cyklu.

Výsledky jejich práce pak ukázaly, že emise skleníkových plynů malého benzínového SUV, které dnes v Evropské unii tvoří velkou část nově pořizovaných vozidel mohou během celého životního cyklu, tedy od výroby až po sešrotování, vytvořit asi 423 gramů oxidu uhličitého na míli (tedy 1,6 kilometru). U elektromobilu stejné velikosti, které disponují dojezdem 300 mil (480 kilometrů) by přitom byly emise téměř poloviční, tedy o 48 % nižší než v případě benzínového vozidla.

Podle odhadů vědců také mezi roky 2030 – 2035 dojde k implementaci dalších technologií, které současné emise skleníkových plynů spojených s výrobou elektromobilů výrazně sníží. Nutno ovšem dodat, že velkou část emisí oxidu uhličitého, který vzniká z provozu elektromobilů tvoří výroba elektřiny za pomoci fosilních paliv. Kompletní produkce emisí z elektromobilu tak bude jiné v České republice či v Německu, které mají rozdílný energetický mix a tedy i podíl obnovitelných zdrojů v energetice.

Americká studie ale také počítala s předpokládanou životností u vozidel 178 102 mil (284 932 kilo­metrů). Životnost současných vozidel ale bývá zpravidla vyšší. Vyšší nájezd za celou dobu provozu by přitom mohl propast mezi emisemi oxidu uhličitého u elektromobilů a spalovacích motorů ještě zvětšit.



Sdílejte článek  
       


Štítky: Elektromobil Auto Doprava Emise Oxid uhličitý USA Skleníkové plyny Automobily Elektromobilita



Nejnovější z kategorie


Meta rozhodla o ukončení Messengeru na Facebooku

Pro nové automobily bude v EU od roku 2026 platit nové nařízení pro zvýšení bezpečnosti na silnicích.

Xiaomi investuje více než 10 miliard dolarů do vývoje elektromobilů, aby se zařadila do skupiny největších světových automobilek.

Šetřete baterii iphone na max

Kvůli této chybě vám baterie v mobilu odejde dřív než záruka

Kdy dítěti pořídit telefon, je časté dilema rodičů

WhatsApp překvapí i běžné uživatele.

Kolik času na telefonu je zdravé.

Mobil pro seniory pod 2 tisíce

V některých městech nepůjde v blízké době televizní vysílání.

Nyní můžete využít zajímavé slevy na nákup elektromobilu

Na domácí dobíjecí stanice lze získat dotaci

Nejprodávanější elektromobil Evropy se vyrábí v Česku, navzdory místnímu skepticismu vůči elektromobilům

Německá Asociace pro elektromobily na sebe u berlínského soudu podala návrh na insolvenci

Víc než se čekalo. Elektrický Hyundai i po více jak 160 000 kilometrech zachoval velkou část kapacity baterie

Vsadit budoucnost automobilového průmyslu jen na elektromobily je slepá cesta, tvrdí šéf BMW

Elektrický obr vyplouvá na vodu, bude předzvěstí budoucnosti nebo jen drahý experiment?

Elektromobilita posiluje i v nákladní dopravě. Firmy díky tomu výrazně snižují emise z logistiky

Čínská firma spouští už dvacátou stanici pro výměnu baterií v Německu. Bude její technologie budoucností elektromobility?

V Evropě přibývá nabíjecích stanic, zároveň ale i těch, které nikdo nevyužívá

Elektrická motorka Verge TS PRO

Tsunami čínských vozidel se zatím v Česku nekoná, přijde vůbec?

Brusel možná zavede minimální ceny elektromobilů z Číny místo současných cel, podle kritiků to nebude fungovat

Rolektro E-City 45 Retro - skútr do města kvůli kterému nemusíte do autoškoly

Češi jsou skeptičtí k elektromobilům, více než jiné národy ale sází na veřejnou dopravu či chůzi a kolo

„Nemáme techniky, počkejte si,“ hlásí servisy Tesly v Česku.

Xiaomi SU7 slaví prodejní úspěchy. Vloni se ho prodalo téměř 137 tisíc kusů jen na domovském trhu

Elektrické SUV Tavascan vyráběné v Číně musí firma v současnosti kvůli clům „dotovat“

Elektrická hasičská cisterna stále spoléhá na spalovací motor jako zálohu

Dobito za pár minut. Čínská automobilka ukazuje budoucnost elektromobility (ilustrační foto)



Nejnovější
Nejnovější