EnergoZrouti.cz

Nejen v provozu. Elektromobily mají podle výzkumu oproti spalovacím motorům nižší emise během celého životního cyklu

  
Lenka Nováková
15. 8. 2023 ▪ 10:23

Vyšší emise z výroby elektromobilů jsou podle vědeckých dat mýtus. Elektromobil totiž podle odborníků z amerických laboratoří vytvoří za celý svůj život od výroby po sešrotování zhruba o polovinu méně emisí, než je tomu u vozidla s benzínovým motorem ve stejné kategorii.

Vyšší emise z elektromobilů při jejich provozu jsou podle dat jen mýtem
Vyšší emise z elektromobilů při jejich provozu jsou podle dat jen mýtem
Foto: Unsplash

Ačkoliv o tom, že emise hlavního skleníkového plynu oxidu uhličitého během jízdy vozidla mají elektromobily ve srovnání se svými konkurenty spalujícími benzín či naftu nulové nelze pochybovat, o opaku v případě celého životního cyklu často kolují mýty. Velmi často se tak v diskuzích obzvláště odpůrců elektromobilů objevuje informace o tom, že elektromobily sice mají nulové emise při provozu, jejich emise od výroby až po sešrotování jsou výrazně vyšší. Nový výzkum vědců z amerických laboratoří ale ukazuje opak.

Hlavním zdrojem emisí by totiž podle mylných představ měla být v případě elektromobilů hlavně náročná těžba lithia pro výrobu bateriových článků. Studie vědců z USA ale ukazuje opak, emise z celého životního cyklu elektromobilů jsou ve srovnání s vozidly na fosilní paliva téměř o polovinu nižší.

Vědci z americké Národní laboratoře v Argonne ve své práci studovali kompletní životní cyklus automobilů od těžby surovin potřebných k jejich výrobě až po konečné sešrotování vozidla na konci jeho životního cyklu.

Výsledky jejich práce pak ukázaly, že emise skleníkových plynů malého benzínového SUV, které dnes v Evropské unii tvoří velkou část nově pořizovaných vozidel mohou během celého životního cyklu, tedy od výroby až po sešrotování, vytvořit asi 423 gramů oxidu uhličitého na míli (tedy 1,6 kilometru). U elektromobilu stejné velikosti, které disponují dojezdem 300 mil (480 kilometrů) by přitom byly emise téměř poloviční, tedy o 48 % nižší než v případě benzínového vozidla.

Podle odhadů vědců také mezi roky 2030 – 2035 dojde k implementaci dalších technologií, které současné emise skleníkových plynů spojených s výrobou elektromobilů výrazně sníží. Nutno ovšem dodat, že velkou část emisí oxidu uhličitého, který vzniká z provozu elektromobilů tvoří výroba elektřiny za pomoci fosilních paliv. Kompletní produkce emisí z elektromobilu tak bude jiné v České republice či v Německu, které mají rozdílný energetický mix a tedy i podíl obnovitelných zdrojů v energetice.

Americká studie ale také počítala s předpokládanou životností u vozidel 178 102 mil (284 932 kilo­metrů). Životnost současných vozidel ale bývá zpravidla vyšší. Vyšší nájezd za celou dobu provozu by přitom mohl propast mezi emisemi oxidu uhličitého u elektromobilů a spalovacích motorů ještě zvětšit.




Štítky: Elektromobil Auto Doprava Emise Oxid uhličitý USA Skleníkové plyny Automobily Elektromobilita