Na evropský trh se navzdory clům chystají další čínské vozy. Automobilky v EU jim ho dávají zadarmo
Evropské automobilky vypadají, jako by rezignovaly na vývoj na trhu v posledních měsících. Mnoho z nich se tak raději spojuje s čínskou konkurencí, aby byly schopny získat alespoň část trhu.
Na evropském trhu se v posledních měsících odehrává přesně to, před čím mnoho novinářů, automobilových odborníků a dalších už několik let varuje. Přicházející levné elektromobily, ale i vozy se spalovacím motorem z Číny totiž začínají ve velkém válcovat evropský trh. Místní automobilky ale problému spíše jen přihlížejí a sledují problémy svých dodavatelů.
Evropský automobilový průmysl totiž svými modely prozatím, i navzdory clům na čínská vozidla v EU, nedokáže reagovat. Nízká cena a stále se zlepšující kvalita vozů z východu totiž nejsou snadnou konkurencí a v případě některých automobilek se zdá, že dobu elektrickou úplně zaspaly.
Jak nyní píše britský The Telegraph: „západní průmysl s elektromobily se ocitá na pokraji zhroucení“. Mizivá poptávka po elektromobilech totiž táhne ke dnu nejen automobilky jako Ford nebo Mercedes, ale i jejich dodavatele.
Problémy tak zastihly i německého výrobce baterií Varta. Ten kvůli velkému poklesu prodejů zaznamenal i výrazný pád svých akcií na burze. Jen za několik dní se totiž akcie této firmy propadly o více než 80 procent.
Evropské automobilky přitom místo jakýchkoliv efektivních řešení volí spíše spojení s čínskou konkurencí, která by pro ně měla být záchranou. Největší evropská automobilka Volkswagen tak už oznámila spojení s čínským Xpeng.
Stejně tak už před několika měsíci oznámil spojení evropský Stellantis s čínským výrobcem Leapmotor. Jejich spolupráce je přitom už tak daleko, že v Číně vyráběné modely T03 a C10 by měly být na cestě do Evropy. V té chce Stellantis jen do roku 2030 prodat 500 tisíc elektromobilů mimo čínský trh.
Aktuálně to tak vypadá, že automobilky z EU vidí budoucnost v tom, že budou spolupracovat s pomyslným „čertem“. Ostatně spolupráce s čínskými výrobci pro ně v době, kdy vlastní výrobky nebyly nijak výrazně úspěšné mimo EU, zůstává asi jedinou možností, jak si udržet alespoň nějakou pozici na trhu.
Současný vývoj také ukazuje, že cla ve výši až 37,6 procenta, která od 5. července platí na dovoz čínských elektromobilů do EU, nejspíše nemají takový efekt, jaký Evropská komise očekávala. To, že by cla mohla být spíše problém, který nepřinese kýžené výsledky ostatně dříve uváděly i samotné automobilky.