Elektromobily jsou, i přes současné problémy, předurčeny k triumfu, ukazují čísla
Elektromobily budou v příštích letech hrát prim v prodeji osobních automobilů. I přes současnou situaci je trend jejich růstu již pevně nastaven nejen v rámci Evropské unie, ale i za jejími hranicemi. Elektromobilitu tak podle aktuálních dat pravděpodobně čeká „triumf“ mezi dalšími typy pohonů osobních automobilů.
Elektromobilita čelí v Evropě výzvám a podle nedávných statistik vykazují prodeje elektromobilů v některých zemích včetně evropské „automobilové Mekky“ – Německa výrazný pokles prodejů. Tento trend může na první pohled vzbuzovat dojem, že trh s elektrickými vozidly stagnuje. Přesto se zdá, že jde spíše o dočasný jev než o trvalý úpadek. Data naznačují, že růstový potenciál elektromobility je stále silný, a to nejen v Evropě, ale i globálně.
Podle dat zveřejněných Stefanem Bratzlem, ředitelem německého Centra pro automobilový management (CAM) na sociální síti Linkedin, bylo v Evropě v prvních osmi měsících roku 2024 registrováno 1 213 262 bateriových elektrických vozidel (BEV). To představuje pokles o pouhých 5,5 % oproti stejnému období roku 2023. Tento údaj zahrnuje nejen země EU, ale i státy Evropského sdružení volného obchodu (EFTA) a Spojené království. I přes lokální problémy je v některých evropských zemích poptávka po elektromobilech na vzestupu – například Dánsko zaznamenalo nárůst nových registrací BEV o 50,8 % a Belgie o 41,3 %.
Za poklesem v Německu stojí zejména dopady nařízení z roku 2023, které vedly ke snížení nebo odstranění ekologických bonusů pro podniky i soukromé osoby. Tento krok způsobil prudký nárůst registrací na konci roku 2023, a tudíž pokles v následujících měsících. Tento výkyv je ale spíše lokální, jelikož globální poptávka po elektrických vozidlech nadále roste.
Na globální úrovni prodeje BEV rostou výrazně. Podle Mezinárodní energetické agentury (IEA) se v prvním čtvrtletí roku 2024 prodalo 3,4 milionu nových BEV, což představuje nárůst o 25 % oproti stejnému období roku 2023. Nejvýznamnější růst byl zaznamenán v Číně, kde prodeje BEV vzrostly o 36 % na 1,9 milionu vozidel. Čína, která se rychle stává dominantním trhem s elektromobily, ukazuje, že elektromobilita má globální potenciál, který bude v budoucnu ještě více podporován.
Pro celý rok 2024 IEA očekává celosvětové prodeje BEV kolem 17 milionů vozidel, což představuje meziroční nárůst o 21 %. Růst se však oproti minulým rokům mírně zpomaluje, což může souviset s různými regulačními změnami a tržními podmínkami. Zatímco mezi roky 2022 a 2023 vzrostl počet nových registrací BEV o 35 % na 14 milionů, letos se očekává nárůst o 21 %. Přesto tento vývoj naznačuje, že elektromobilita postupně získává větší podíl na trhu a dosahuje vyšší míry přijetí.
Dalšími příčinami růstu globální poptávky jsou postupné snižování nákladů na baterie, které tvoří nejdražší část elektromobilu, a zvyšující se náklady na provoz konvenčních spalovacích motorů. V Číně jsou již ceny elektromobilů srovnatelné s cenami běžných vozidel se spalovacím motorem, a díky nižším cenám elektřiny ve srovnání s benzinem se stává jejich provoz stále výhodnějším.
Elektromobilita jen poroste, odhadují prognózy
Společnost Gartner navíc odhaduje, že do roku 2025 bude po světě jezdit přibližně 85 milionů elektrických vozidel, z nichž 62 milionů budou čisté bateriové elektromobily. V Evropě se očekává, že v roce 2025 bude počet elektrických vozidel činit zhruba 20,6 milionu, včetně sedmi milionů plug-in hybridů. Tato čísla ukazují na dlouhodobý růst, který je podpořený nejen vládními politikami, ale také snahou automobilového průmyslu přizpůsobit se novým požadavkům trhu a ekologickým předpisům.
Podle Gartneru bude rok 2025 pro evropský trh s elektromobily klíčový. Výrobci budou nuceni výrazněji posílit tržní podíl elektrických vozidel, aby se vyhnuli pokutám od EU za nedodržení stanovených emisních limitů. Jednou z možných strategií bude zvýšení slev na elektromobily a zdražování vozidel se spalovacími motory. Evropští výrobci automobilů se tak budou muset soustředit na přizpůsobení nabídky potřebám trhu a důsledněji reagovat na změny v politice a regulacích.
Přes dočasné potíže, jako jsou výkyvy v poptávce a výzvy na úrovni státní regulace, je tak elektromobilita na globální úrovni na vzestupu. S poklesem cen baterií a rostoucími náklady na konvenční vozy se elektromobily stávají přístupnějšími a atraktivnějšími pro širokou veřejnost. Navíc klimatické cíle a politické tlaky nutí automobilový průmysl směřovat k čistším technologiím.
Elektromobily tak mají nejen potenciál nahradit vozidla se spalovacími motory, ale i přispět ke snížení emisí skleníkových plynů. Tento přechod podpoří nejen legislativní opatření, ale i investice do infrastruktury, jako jsou nabíjecí stanice a pokročilé technologie v oblasti skladování energie. Celkově tak lze očekávat, že elektromobily zůstanou i v příštích letech „v kurzu“ a budou hrát klíčovou roli v budoucnosti dopravy.