Elektromobily budou už příští rok cenově dostupné pro všechny, nákup vozu nyní je tak lepší odložit

     
Tomáš Jelínek
4. 11. 2024 ▪ 09:55

Koupě nového vozidla se spalovacím motorem už nemusí být výhodná. Legislativa stanovující nové požadavky na automobilky a očekávaný pokles cen baterií totiž už příští rok zajistí výrazně nižší ceny elektromobilů. Nákup vozidla se spalovacím motorem by se tak mohl ukázat jako nevýhodný.

Nákup nového vozu je teď lepší odložit, příští rok budou výhodnější elektromobily
Nákup nového vozu je teď lepší odložit, příští rok budou výhodnější elektromobily
Foto: Unsplash

Elektromobily se stávají stále důležitějším prvkem ekologické transformace směřující k udržitelné a klimaticky neutrální společnosti. Přesto jsou pro mnohé spotřebitele stále finančně nedostupné ve srovnání s vozy se spalovacími motory. Tato situace by se ale brzy mohla změnit – od příštího roku mají nové regulace přinést výrazné snížení cen elektromobilů a udělat z nich dostupnou volbu i pro běžné domácnosti.

Významným příkladem cenově dostupných elektromobilů je aktuální situace v Číně, kde elektromobilita zažívá rychlý rozmach. Na tamním trhu jsou již téměř dvě třetiny elektromobilů levnější než tradiční vozy na fosilní paliva. Tento stav je výsledkem tvrdé konkurence mezi výrobci elektromobilů, kteří agresivně tlačí na snížení cen, a zároveň rostoucí podpory od státu. Podle Bloomberg New Energy Finance zde elektromobily získaly silné postavení, částečně díky sníženým nákladům na výrobu a strategii vytlačování vozů se spalovacím motorem.

Na evropském trhu by se mohla podobná situace odehrát již v roce 2025, kdy vstoupí v platnost přísnější emisní normy Evropské unie. Tyto normy budou automobilky motivovat k vyšším prodejům elektromobilů, aby se vyhnuly pokutám za překročení emisních limitů. Automobilky tak budou pod tlakem, aby zvýšily prodej ekologičtějších vozů, a budou muset nabídnout elektromobily, které cenově lépe odpovídají poptávce běžných spotřebitelů.

Peter de Haan, vedoucí sekce energie a klimatu ve společnosti EBP, vysvětluje, že automobilový průmysl bude nucen výrazně rozšířit nabídku elektromobilů. To se projeví i na cenách, které by měly být mnohem konkurenceschop­nější vůči klasickým vozům. „Automobilky měly zatím jen malou motivaci splňovat dosavadní emisní limity, ale nyní budou čelit přísnějším sankcím, pokud své flotily elektromobilů rychle nerozšíří,“ řekl Haan pro Neue Züricher Zeitung.

Významnou roli v poklesu cen elektromobilů ale budou mimo legislativních požadavků hrát i snižující se náklady na baterie, které patří mezi nejdražší součásti elektrických vozidel. Zatímco v roce 2008 stála standardní baterie o kapacitě 70 kWh téměř 100 000 eur, dnes jsou tyto náklady díky technologickému pokroku a vyšší produkci výrazně nižší. Podle zmiňované publikace Bloomberg New Energy Finance stojí dnes obdobná baterie přibližně 3 700 eur. Tento trend bude pokračovat i díky konkurenci mezi výrobci baterií, kteří optimalizují náklady a technologie.

Navíc jsou provozní náklady elektromobilů nižší než u srovnatelných vozů se spalovacími motory. Data společnosti EBP ukázala, že během osmi let vlastnictví může majitel elektromobilu ušetřit přes 10 000 švýcarských franků (cca 268 tisíc korun) oproti konvenčnímu vozu. Elektrické vozy navíc vykazují nižší nároky na údržbu, což přináší další úspory.

S ohledem na všechny tyto faktory může být rozumné odložit nákup vozu na příští rok, kdy by měly být na trh uvedeny cenově dostupnější elektrické modely. Pokud se naplní předpovědi a elektromobily skutečně získají cenový náskok, může být nákup odloženého vozu strategickým rozhodnutím. Rok 2025 tak pravděpodobně představí elektromobily, které nejen že budou cenově dostupné, ale zároveň nabídnou ekologicky výhodnější a nákladově efektivnější řešení pro širokou veřejnost.



Sdílejte článek  
       


Štítky: Auto Automobily Elektromobilita Doprava Osobní vozy Vozidla Elektromobily



Nejnovější z kategorie


Meta rozhodla o ukončení Messengeru na Facebooku

Pro nové automobily bude v EU od roku 2026 platit nové nařízení pro zvýšení bezpečnosti na silnicích.

Xiaomi investuje více než 10 miliard dolarů do vývoje elektromobilů, aby se zařadila do skupiny největších světových automobilek.

Šetřete baterii iphone na max

Kvůli této chybě vám baterie v mobilu odejde dřív než záruka

Kdy dítěti pořídit telefon, je časté dilema rodičů

WhatsApp překvapí i běžné uživatele.

Kolik času na telefonu je zdravé.

Mobil pro seniory pod 2 tisíce

V některých městech nepůjde v blízké době televizní vysílání.

Nyní můžete využít zajímavé slevy na nákup elektromobilu

Na domácí dobíjecí stanice lze získat dotaci

Nejprodávanější elektromobil Evropy se vyrábí v Česku, navzdory místnímu skepticismu vůči elektromobilům

Německá Asociace pro elektromobily na sebe u berlínského soudu podala návrh na insolvenci

Víc než se čekalo. Elektrický Hyundai i po více jak 160 000 kilometrech zachoval velkou část kapacity baterie

Vsadit budoucnost automobilového průmyslu jen na elektromobily je slepá cesta, tvrdí šéf BMW

Elektrický obr vyplouvá na vodu, bude předzvěstí budoucnosti nebo jen drahý experiment?

Elektromobilita posiluje i v nákladní dopravě. Firmy díky tomu výrazně snižují emise z logistiky

Čínská firma spouští už dvacátou stanici pro výměnu baterií v Německu. Bude její technologie budoucností elektromobility?

V Evropě přibývá nabíjecích stanic, zároveň ale i těch, které nikdo nevyužívá

Elektrická motorka Verge TS PRO

Tsunami čínských vozidel se zatím v Česku nekoná, přijde vůbec?

Brusel možná zavede minimální ceny elektromobilů z Číny místo současných cel, podle kritiků to nebude fungovat

Rolektro E-City 45 Retro - skútr do města kvůli kterému nemusíte do autoškoly

Češi jsou skeptičtí k elektromobilům, více než jiné národy ale sází na veřejnou dopravu či chůzi a kolo

„Nemáme techniky, počkejte si,“ hlásí servisy Tesly v Česku.

Xiaomi SU7 slaví prodejní úspěchy. Vloni se ho prodalo téměř 137 tisíc kusů jen na domovském trhu

Elektrické SUV Tavascan vyráběné v Číně musí firma v současnosti kvůli clům „dotovat“

Elektrická hasičská cisterna stále spoléhá na spalovací motor jako zálohu

Dobito za pár minut. Čínská automobilka ukazuje budoucnost elektromobility (ilustrační foto)



Nejnovější
Nejnovější