Elektromobily jako hřebíček do rakve evropských automobilek. První země zavede omezení pro konkurenci mimo EU

     
Lenka Nováková
12. 5. 2023 ▪ 09:20

Americké a čínské elektromobilky v čele s Teslou či NIO vytvářejí velký tlak na evropské automobilové značky. První země se tak chystá ukončit podporu pro vozidla mimoevropských značek tak, aby zvýhodnila místní automobilový průmysl.

Prezident Macron by chtěl omezit dotace pro mimoevropské elektromobilky včetně americké Tesly
Prezident Macron by chtěl omezit dotace pro mimoevropské elektromobilky včetně americké Tesly
Foto: Unsplash

Dotace na elektromobily, které v posledních letech zavedlo několik evropských států se postupně různými způsoby omezují. Elektromobilů totiž přibývá i bez těchto dotací, díky snižování jejich ceny. Ačkoliv samotná výše dotace například ve Francii v minulých měsících vzrostla, nyní ji čeká zásadní omezení.

Nemělo by ale jít o snížení ceny dotace, která nyní ve Francii může elektromobil zlevnit až o 7 000 eur (cca 164 tisíc korun). Nové omezení, které ve svém projevu zmínil francouzský prezident Emmanuel Macron by se totiž mělo týkat hlavně značek, které se příspěvku dočkají.

Na evropských trzích se totiž ve stále větší míře objevují americké a asijské značky elektromobilů jako je Tesla, NIO či BYD. Právě to začíná být velkým problémem pro konkurenceschopnost evropských automobilek, které hlavně ve srovnání s čínskou konkurencí nabízejí svá vozidla výrazně dražší a v příštích letech je čeká nelítostný konkurenční boj.

Francouzský prezident Macron tak nyní navrhuje opatření, které by značky ze zemí mimo EU odstřihlo od příspěvků na nákup nového elektromobilu a pro zákazníky by tak tato vozidla byla méně výhodnější než ta evropská.

Podle Emmanuela Macrona by opatření, které omezí dotace na elektromobily ze zemí mimo EU mělo pomoci v reindustrializaci země a podpořit místní automobilky. Podle Macrona jde také o otázku suverenity v oblasti automobilového průmyslu.

„Nechceme používat peníze francouzských daňových poplatníků k urychlení mimoevropské industrializace,“ řekl francouzský prezident.

Podobná omezení lze navíc v budoucnu očekávat v dalších zemích. Stejně tak se očekává, že v případě dalšího rozmachu čínských elektromobilek na trzích v EU dojde i k výrazně dramatičtějším omezením než jen k ukončení dotací. Čínskou vládou podporované elektromobilky by totiž mohly být posledním hřebíčkem do rakve automobilek v EU.



Sdílejte článek  
       


Štítky: Elektromobilita Auto Automobily Emmanuel Macron EU Evropská unie Tesla NIO



Nejnovější z kategorie


Meta rozhodla o ukončení Messengeru na Facebooku

Pro nové automobily bude v EU od roku 2026 platit nové nařízení pro zvýšení bezpečnosti na silnicích.

Xiaomi investuje více než 10 miliard dolarů do vývoje elektromobilů, aby se zařadila do skupiny největších světových automobilek.

Šetřete baterii iphone na max

Kvůli této chybě vám baterie v mobilu odejde dřív než záruka

Kdy dítěti pořídit telefon, je časté dilema rodičů

WhatsApp překvapí i běžné uživatele.

Kolik času na telefonu je zdravé.

Mobil pro seniory pod 2 tisíce

V některých městech nepůjde v blízké době televizní vysílání.

Nyní můžete využít zajímavé slevy na nákup elektromobilu

Na domácí dobíjecí stanice lze získat dotaci

Nejprodávanější elektromobil Evropy se vyrábí v Česku, navzdory místnímu skepticismu vůči elektromobilům

Německá Asociace pro elektromobily na sebe u berlínského soudu podala návrh na insolvenci

Víc než se čekalo. Elektrický Hyundai i po více jak 160 000 kilometrech zachoval velkou část kapacity baterie

Vsadit budoucnost automobilového průmyslu jen na elektromobily je slepá cesta, tvrdí šéf BMW

Elektrický obr vyplouvá na vodu, bude předzvěstí budoucnosti nebo jen drahý experiment?

Elektromobilita posiluje i v nákladní dopravě. Firmy díky tomu výrazně snižují emise z logistiky

Čínská firma spouští už dvacátou stanici pro výměnu baterií v Německu. Bude její technologie budoucností elektromobility?

V Evropě přibývá nabíjecích stanic, zároveň ale i těch, které nikdo nevyužívá

Elektrická motorka Verge TS PRO

Tsunami čínských vozidel se zatím v Česku nekoná, přijde vůbec?

Brusel možná zavede minimální ceny elektromobilů z Číny místo současných cel, podle kritiků to nebude fungovat

Rolektro E-City 45 Retro - skútr do města kvůli kterému nemusíte do autoškoly

Češi jsou skeptičtí k elektromobilům, více než jiné národy ale sází na veřejnou dopravu či chůzi a kolo

„Nemáme techniky, počkejte si,“ hlásí servisy Tesly v Česku.

Xiaomi SU7 slaví prodejní úspěchy. Vloni se ho prodalo téměř 137 tisíc kusů jen na domovském trhu

Elektrické SUV Tavascan vyráběné v Číně musí firma v současnosti kvůli clům „dotovat“

Elektrická hasičská cisterna stále spoléhá na spalovací motor jako zálohu

Dobito za pár minut. Čínská automobilka ukazuje budoucnost elektromobility (ilustrační foto)



Nejnovější
Nejnovější