Elektromobily jako hřebíček do rakve evropských automobilek. První země zavede omezení pro konkurenci mimo EU

  
Lenka Nováková
12. 5. 2023 ▪ 09:20

Americké a čínské elektromobilky v čele s Teslou či NIO vytvářejí velký tlak na evropské automobilové značky. První země se tak chystá ukončit podporu pro vozidla mimoevropských značek tak, aby zvýhodnila místní automobilový průmysl.

Prezident Macron by chtěl omezit dotace pro mimoevropské elektromobilky včetně americké Tesly
Prezident Macron by chtěl omezit dotace pro mimoevropské elektromobilky včetně americké Tesly
Foto: Unsplash

Dotace na elektromobily, které v posledních letech zavedlo několik evropských států se postupně různými způsoby omezují. Elektromobilů totiž přibývá i bez těchto dotací, díky snižování jejich ceny. Ačkoliv samotná výše dotace například ve Francii v minulých měsících vzrostla, nyní ji čeká zásadní omezení.

Nemělo by ale jít o snížení ceny dotace, která nyní ve Francii může elektromobil zlevnit až o 7 000 eur (cca 164 tisíc korun). Nové omezení, které ve svém projevu zmínil francouzský prezident Emmanuel Macron by se totiž mělo týkat hlavně značek, které se příspěvku dočkají.

Na evropských trzích se totiž ve stále větší míře objevují americké a asijské značky elektromobilů jako je Tesla, NIO či BYD. Právě to začíná být velkým problémem pro konkurenceschopnost evropských automobilek, které hlavně ve srovnání s čínskou konkurencí nabízejí svá vozidla výrazně dražší a v příštích letech je čeká nelítostný konkurenční boj.

Francouzský prezident Macron tak nyní navrhuje opatření, které by značky ze zemí mimo EU odstřihlo od příspěvků na nákup nového elektromobilu a pro zákazníky by tak tato vozidla byla méně výhodnější než ta evropská.

Podle Emmanuela Macrona by opatření, které omezí dotace na elektromobily ze zemí mimo EU mělo pomoci v reindustrializaci země a podpořit místní automobilky. Podle Macrona jde také o otázku suverenity v oblasti automobilového průmyslu.

„Nechceme používat peníze francouzských daňových poplatníků k urychlení mimoevropské industrializace,“ řekl francouzský prezident.

Podobná omezení lze navíc v budoucnu očekávat v dalších zemích. Stejně tak se očekává, že v případě dalšího rozmachu čínských elektromobilek na trzích v EU dojde i k výrazně dramatičtějším omezením než jen k ukončení dotací. Čínskou vládou podporované elektromobilky by totiž mohly být posledním hřebíčkem do rakve automobilek v EU.




Štítky: Elektromobilita Auto Automobily Emmanuel Macron EU Evropská unie Tesla NIO