Češi mají odpor k elektromobilům. Mohou za to hlavně vzpomínky na „staré dobré časy“

     
Martin Bárta
13. 3. 2024 ▪ 16:11

Češi rádi vzpomínají na staré dobré časy, kdy jejich nejlepším automobilem byla Škoda Octavia 1.9 TDI a nafta stála „pár korun“. Právě i to vytváří odpor k elektromobilům, které se ale v Evropě prosazují stále rychleji. Česko v jejich prodejích mezitím zůstává na chvostu.

Češi odmítají elektromobilitu, vrací se totiž do časů, kdy byl „svět ještě v pořádku“
Češi odmítají elektromobilitu, vrací se totiž do časů, kdy byl „svět ještě v pořádku“
Foto: Unsplash

Přestože se elektromobily v mnoha zemích stále více etablují jako budoucnost dopravy, v Česku je situace jiná. Zájem o elektrická vozidla je vcelku chladný, což ukazují i statistiky jejich prodejů. Podle Jana Staňka známého z YouTube kanálu Electro Dad, je hlavním důvodem k tomu nostalgie lidí po časech, kdy byl „svět ještě v pořádku“.

Podle aktuálních dat Ministerstva dopravy je v Česku provozováno 23 855 osobních automobilů, jejichž pohonem je čistě elektřina. Vzhledem k tomu, že je u nás podle ministerstva provozovaných téměř 6,5 milionu vozidel, tvoří elektromobily opravdu zanedbatelné tři desetiny procenta z těchto vozidel.

Příliš pozitivně pro Česko navíc nevypadají ani data z posledních měsíců, která ukazují přetrvávající nezájem o tato vozidla. Například v říjnu minulého roku se podle dat Agentury pro životní prostředí EU Česko v prodejích nových vozidel na elektrický pohon umístilo na předposlední příčce v rámci celé unie. Poslední v registracích pak bylo Slovensko, kde by se dalo říci, že je trend podobný jako u nás.

Elektromobily tak na tom jsou podle Jana Staňka a Jiřího Pecha stejně jako jiná dřívější témata, kterým veřejnost věnovala velkou pozornost. „Pamatuju si, jak se před deseti lety bránili led svítidlům a my jsme museli dělat testy a důkazy. Dnes už by nikoho nenapadlo použít běžnou žárovku,“ říká Pech v rozhovoru PKV Talks. „To je stejné jako s kouřením v místnosti. Dřív to bylo běžné, dnes kdyby to někdo udělal, tak toho člověka vezme někdo jiný za flígr a vyhodí z místnosti,“ dodá s úsměvem Staněk.

Hlavní roli v rozšiřování elektromobility bude ale mimo zvykání si na nové pořádky hrát i více důležitých faktorů. V první řadě totiž musí být zajištěna široká nabídka elektroaut, která budou pro lidi dostupná. Aby lidé nad podobným nákupem uvažovali, je totiž nutné nejprve do nabídek automobilek přidat modely typu Škoda Octavia, ale s elektrickým pohonem. Stejně tak důležitou zůstává i infrastruktura, která musí lidem umožnit nabíjet jak doma, tak v práci.

Češi nadále zůstávají mistry v tom, kdo má lepší názor na danou věc. Stejně jako jsme národem hokejových trenérů v době konání Mistrovství světa v ledním hokeji, jsme i odborníky na problematiku elektromobilů.

Možná i kvůli tomu nejen v Česku mezi lidmi koluje spousta mýtů o tom, jak elektromobily fungují. Podle někoho nejsou v zimě schopné jezdit, protože se jejich dojezd zkrátí na minimum. Podle jiného je zase nasednutí do elektromobilu extrémně nebezpečné kvůli možnosti požáru.

Podle Jana Staňka se ale případy hořících elektromobilů v médiích objevují neúměrně často proti tomu, jak často k nim skutečně dochází. Sám Staněk si to vysvětluje jako lobby „starého světa“ a fosilního průmyslu.



Sdílejte článek  
       


Štítky: Auto Elektromobilita Automobily Elektromobily Elektromobil Doprava Jan Staněk Electro Dad PKV talks



Nejnovější z kategorie


Meta rozhodla o ukončení Messengeru na Facebooku

Pro nové automobily bude v EU od roku 2026 platit nové nařízení pro zvýšení bezpečnosti na silnicích.

Xiaomi investuje více než 10 miliard dolarů do vývoje elektromobilů, aby se zařadila do skupiny největších světových automobilek.

Šetřete baterii iphone na max

Kvůli této chybě vám baterie v mobilu odejde dřív než záruka

Kdy dítěti pořídit telefon, je časté dilema rodičů

WhatsApp překvapí i běžné uživatele.

Kolik času na telefonu je zdravé.

Mobil pro seniory pod 2 tisíce

V některých městech nepůjde v blízké době televizní vysílání.

Nyní můžete využít zajímavé slevy na nákup elektromobilu

Na domácí dobíjecí stanice lze získat dotaci

Nejprodávanější elektromobil Evropy se vyrábí v Česku, navzdory místnímu skepticismu vůči elektromobilům

Německá Asociace pro elektromobily na sebe u berlínského soudu podala návrh na insolvenci

Víc než se čekalo. Elektrický Hyundai i po více jak 160 000 kilometrech zachoval velkou část kapacity baterie

Vsadit budoucnost automobilového průmyslu jen na elektromobily je slepá cesta, tvrdí šéf BMW

Elektrický obr vyplouvá na vodu, bude předzvěstí budoucnosti nebo jen drahý experiment?

Elektromobilita posiluje i v nákladní dopravě. Firmy díky tomu výrazně snižují emise z logistiky

Čínská firma spouští už dvacátou stanici pro výměnu baterií v Německu. Bude její technologie budoucností elektromobility?

V Evropě přibývá nabíjecích stanic, zároveň ale i těch, které nikdo nevyužívá

Elektrická motorka Verge TS PRO

Tsunami čínských vozidel se zatím v Česku nekoná, přijde vůbec?

Brusel možná zavede minimální ceny elektromobilů z Číny místo současných cel, podle kritiků to nebude fungovat

Rolektro E-City 45 Retro - skútr do města kvůli kterému nemusíte do autoškoly

Češi jsou skeptičtí k elektromobilům, více než jiné národy ale sází na veřejnou dopravu či chůzi a kolo

„Nemáme techniky, počkejte si,“ hlásí servisy Tesly v Česku.

Xiaomi SU7 slaví prodejní úspěchy. Vloni se ho prodalo téměř 137 tisíc kusů jen na domovském trhu

Elektrické SUV Tavascan vyráběné v Číně musí firma v současnosti kvůli clům „dotovat“

Elektrická hasičská cisterna stále spoléhá na spalovací motor jako zálohu

Dobito za pár minut. Čínská automobilka ukazuje budoucnost elektromobility (ilustrační foto)



Nejnovější
Nejnovější