Češi mají odpor k elektromobilům. Mohou za to hlavně vzpomínky na „staré dobré časy“
Češi rádi vzpomínají na staré dobré časy, kdy jejich nejlepším automobilem byla Škoda Octavia 1.9 TDI a nafta stála „pár korun“. Právě i to vytváří odpor k elektromobilům, které se ale v Evropě prosazují stále rychleji. Česko v jejich prodejích mezitím zůstává na chvostu.
Přestože se elektromobily v mnoha zemích stále více etablují jako budoucnost dopravy, v Česku je situace jiná. Zájem o elektrická vozidla je vcelku chladný, což ukazují i statistiky jejich prodejů. Podle Jana Staňka známého z YouTube kanálu Electro Dad, je hlavním důvodem k tomu nostalgie lidí po časech, kdy byl „svět ještě v pořádku“.
Podle aktuálních dat Ministerstva dopravy je v Česku provozováno 23 855 osobních automobilů, jejichž pohonem je čistě elektřina. Vzhledem k tomu, že je u nás podle ministerstva provozovaných téměř 6,5 milionu vozidel, tvoří elektromobily opravdu zanedbatelné tři desetiny procenta z těchto vozidel.
Příliš pozitivně pro Česko navíc nevypadají ani data z posledních měsíců, která ukazují přetrvávající nezájem o tato vozidla. Například v říjnu minulého roku se podle dat Agentury pro životní prostředí EU Česko v prodejích nových vozidel na elektrický pohon umístilo na předposlední příčce v rámci celé unie. Poslední v registracích pak bylo Slovensko, kde by se dalo říci, že je trend podobný jako u nás.
Elektromobily tak na tom jsou podle Jana Staňka a Jiřího Pecha stejně jako jiná dřívější témata, kterým veřejnost věnovala velkou pozornost. „Pamatuju si, jak se před deseti lety bránili led svítidlům a my jsme museli dělat testy a důkazy. Dnes už by nikoho nenapadlo použít běžnou žárovku,“ říká Pech v rozhovoru PKV Talks. „To je stejné jako s kouřením v místnosti. Dřív to bylo běžné, dnes kdyby to někdo udělal, tak toho člověka vezme někdo jiný za flígr a vyhodí z místnosti,“ dodá s úsměvem Staněk.
Hlavní roli v rozšiřování elektromobility bude ale mimo zvykání si na nové pořádky hrát i více důležitých faktorů. V první řadě totiž musí být zajištěna široká nabídka elektroaut, která budou pro lidi dostupná. Aby lidé nad podobným nákupem uvažovali, je totiž nutné nejprve do nabídek automobilek přidat modely typu Škoda Octavia, ale s elektrickým pohonem. Stejně tak důležitou zůstává i infrastruktura, která musí lidem umožnit nabíjet jak doma, tak v práci.
Češi nadále zůstávají mistry v tom, kdo má lepší názor na danou věc. Stejně jako jsme národem hokejových trenérů v době konání Mistrovství světa v ledním hokeji, jsme i odborníky na problematiku elektromobilů.
Možná i kvůli tomu nejen v Česku mezi lidmi koluje spousta mýtů o tom, jak elektromobily fungují. Podle někoho nejsou v zimě schopné jezdit, protože se jejich dojezd zkrátí na minimum. Podle jiného je zase nasednutí do elektromobilu extrémně nebezpečné kvůli možnosti požáru.
Podle Jana Staňka se ale případy hořících elektromobilů v médiích objevují neúměrně často proti tomu, jak často k nim skutečně dochází. Sám Staněk si to vysvětluje jako lobby „starého světa“ a fosilního průmyslu.