Čerpací stanice přejdou na ekologičtější benzín, ten ale zvýší ceny a bude škodit starším motorům

     
Tomáš Jelínek
25. 2. 2021 ▪ 09:47

Čerpací stanice už od září přejdou na benzín s vyšším podílem biosložky. Ten by sice mohl snížit emise skleníkových plynů na které je kladen stále větší tlak, mohla by se ale také zvýšit cena a špatnou zprávou je aktualizace složení i pro starší vozidla.

Pistole čerpací stanice
Pistole čerpací stanice
Foto: IADE-Michoko / Pixabay

Už v září dojde na čerpacích stanicích po celé Anglii ke změně ve složení benzínu, který by mohl být o něco ekologičtější. Oproti tomu ale nejspíše dojde ke zvýšení ceny a problémy pocítí i motoristé se staršími vozidly. Právě pro ně je totiž ekologičtější palivo nevhodné a může poškozovat jejich motory.

Sníží se emise ale za vyšší cenu

Podle britské vlády, která opatření připravila by mohlo dojít ke snížení emisí skleníkových plynů, které automobily vypouštějí po změně složení paliva. V benzínu tak dojde ke zvýšení podílu biosložky, která už je v současnosti do benzínu přidávána jako 5 % složka a palivo je tak označováno jako E5.

Aktualizované složení tak navýší podíl biosložky na 10 % čímž dojde i ke změně označení paliva na E10. Vyšším podílem biosložky by podle anglické vlády mělo dojít k úspoře až 750 000 tun emisí skleníkových plynů každým rokem.

Zvýšením podílu biosložky by ale podle ekonomů mělo dojít i ke zvýšení ceny paliva samotného a to až o 0,2 p (tedy cca 60 haléřů). Podle britského Ministerstva dopravy ale bude i nadále možné na čerpacích stanicích tankovat starší typ benzinu E5, jeho cena ale bude oproti E10 o něco vyšší.

Jiné složení není hrozbou jen pro nejstarší vozidla

Právě využití dražšího E5 bude ale jediná možnost pro majitele starších automobilů vyrobených před rokem 2000. Právě starší automobily jsou totiž na vyšší podíl bioethanolu vyráběného z cukrové řepy, řepky olejky a dalších plodin špatně reagují. Jelikož je totiž ethanol hygroskopický, absorbuje vodu ze vzduchu a to může být v autě velký problém.

Voda totiž kondenzuje v palivových nádržích, potrubích, karburátorech a může tak způsobovat korozi mnoha kovových částí. Ethanol je navíc rozpouštědlo, takže může způsobovat problémy i u plastových a gumových částí vozidel. Velký problém tak přichází i pro hadice a těsnění.

V nejhorších situacích pak u vozidel dochází i k zanášení vstřikovačů díky uvolnění různých malých částic z celého palivového systému. Díky menší hustotě ethanolu oproti benzínu může být směs paliva a vzduchu v motoru slabší a tak se může v zvyšovat i spotřeba vozidla.

Většina motoristů s moderními vozidly vyrobenými po roce 2000 už by problémy mít neměla ale i přes to se doporučuje zkontrolovat, zda výrobce doporučil využití tohoto paliva u daného modelu vozidla. Podle zkušeností odborníků jsou totiž i vozidla, vyrobená po roce 2010 která mohou mít s palivem E10 problémy.



Sdílejte článek  
       


Štítky: Auta Velká Británie Benzín
Zdroj: RED




Nejnovější z kategorie


Obchodování s emisemi prodraží pohonné hmoty. Evropské státy se bojí sociálních problémů

Nová technologie by mohla snížit emise z výroby fosilních paliv

Zákaz těžby nebo spalování uhlí by měl pomoci snížit emise oxidu uhličitého, podle vědců ale může být nakonec situace úplně jiná

EU chce využít doložku o vyšší moci a úplně uzavřít všechny cesty ruskému plynu do Evropy

Ceny paliv možná domácnostem zlevní dovolené, strašák jejich výrazného zdražení ale nezmizel

Smog přes který někdy není vidět ani na 20 metrů je v Dillí pravidelně

Konci fosilních paliv a přechodu na čisté alternativy podle výzkumu brání silné lobbistické skupiny

„Zpátky k ropě,“ velí jeden z největších těžařů na světě.

EU si pod sebou kvůli ekologickým opatřením podřezává větev. Bude z toho těžit Čína

Nízké zásoby plynu v zásobnících straší Evropu, cena plynu začíná rychle růst

Poslední dva roky levných energií, po zavedení nového systému EU se čeká výrazné zdražování

Zájem o plynové kotle znovu roste, domácnosti už ale chtějí komplexnější řešení

Už od roku 2035 měl ve Spojeném království platit zákaz nových instalací plynových kotlů, současná vláda ho ale ruší

Provoz plynových kotlů se bude od příštího roku pravděpodobně rychle prodražovat

Mladí lidé podporují zákaz topných zdrojů na dřevo, ukazuje průzkum

Zmizí plynové kotle v propadlišti dějin, nebo čeká domácnosti jejich nákladní modernizace?

Vaření jídla na plynových sporácích může mít na svědomí desetitisíce životů jen v EU, varují vědci

Reklamy se spokojenými majiteli vozidel se spalovacím motorem budou od příštího roku v Haagu tabu

Zahřát se dřevem nebo uhlím může od září některé domácnosti vyjít draho

Uhelná elektrárna Počerady musí podle soudu zastavit provoz

Němci navzdory snaze vlády místo tepelných čerpadel dál instalují plynové kotle

Bude zákaz spalovacích motorů ve Velké Británii ještě dříve než v EU?

Spalovací motory možná nečeká tak brzký konec, jak se čekalo

Spotřeba energií byla vloni rekordní, „zachránila“ ji fosilní paliva

Dodavatelé zemního plynu budou muset od roku 2030 redukovat emise metanu

Tankování dieselového automobilu

Naftu? Nemáme, už jen benzín. Ukončení prodeje nafty by mohlo přijít brzy

Budovy v EU čekají velké změny, kvůli snižování emisí

Německý start-up by chtěl vyrábět „zelený“ zemní plyn

Uzavírání plynovodů by vyšel draho domácnosti i firmy



Nejnovější
Nejnovější