EnergoZrouti.cz

Auta se spalovacími motory musí do roku 2035 skončit, vyzývají k tomu už i samotné automobilky

  
Tomáš Jelínek
27. 6. 2024 ▪ 11:28

Spalovací motory musí v osobních automobilech skončit do roku 2035, tak jak je to v dosud schváleném plánu. Jeho úpravy by totiž podle samotných automobilek mohly přinést problémy pro celý průmysl v Evropské unii.

Spalovací motory musí podle samotných automobilech skončit tak, jak to je dosud v plánu
Spalovací motory musí podle samotných automobilech skončit tak, jak to je dosud v plánu

I přes snahy některých politiků zrušit zákaz prodeje nových vozidel se spalovacími motory od roku 2035, automobilky, energetické společnosti a ekologické organizace apelují na zachování tohoto klíčového opatření. Platforma pro elektromobilitu, zahrnující společnosti jako Renault Group, Uber, Volvo, Ford a Tesla, ve společném prohlášení zdůraznila, že cíl automobilů s nulovými emisemi do roku 2035 představuje nejpřímější evropskou průmyslovou strategii pro elektromobily.

„Cíl automobilů s nulovými emisemi do roku 2035 je nejpřímější evropskou průmyslovou strategií pro elektromobily, která evropským společnostem přináší zásadní investice,“ uvedla Platforma pro elektromobilitu ve svém prohlášení zveřejněném v pondělí 24. června.

Podle současného práva EU nesmějí nová auta prodaná po roce 2035 vypouštět emise CO2, což de facto zakazuje prodej nových aut se spalovacím motorem, jako jsou naftová nebo benzínová auta. Tato pravidla se nyní dostávají pod tlak ze strany některých politiků, zejména středopravé EPP, kteří usilují o zrušení těchto norem ve jménu „technologické otevřenosti“.

Bývalý hlavní vyjednavač EPP o normách CO2 pro automobily, Jens Gieseke, oznámil, že nově vytvořená skupina EPP v Evropském parlamentu bude příští týden jednat o způsobech, jak zrušit zákaz spalovacích motorů. „Odvolání zákazu spalovacích motorů bylo jedním z našich klíčových požadavků v předvolební kampani,“ řekl Gieseke. EPP zvažuje několik možností, včetně započítání alternativních paliv nebo snížení cíle snížení emisí na 90 % místo dosavadních 100 %.

Spalovací motory versus nulové emise

Filip Turek, tuzemský europoslanec a člen EPP, podporuje snahu o zrušení zákazu. Podle něj je důležité zachovat technologickou neutralitu a umožnit, aby i spalovací motory měly své místo na trhu. Turek argumentuje, že „technologický vývoj spalovacích motorů, například využití syntetických paliv, může také přispět k cíli snižování emisí“.

Naopak Platforma pro elektromobilitu varuje, že jakákoli změna nebo zpátečka by mohla významně poškodit průmyslové subjekty, které již investovaly do přechodu na čistou mobilitu. „Přilákání investic do vytvoření čistého průmyslového ekosystému pro mobilitu s nulovými emisemi není možné bez konzistentního a jasného regulačního rámce,“ zdůrazňuje koalice.

Generální ředitel BMW Oliver Zipse však v nedávném rozhovoru uvedl, že považuje zákaz za „naivní“ a dodal, že „úprava je nevyhnutelná“. Tento názor naznačuje, že ne všechny automobilky sdílí optimismus ohledně kompletního přechodu na elektromobily do roku 2035.

Setkání lídrů EU, které se koná 27.–28. června, bude klíčovým momentem pro budoucnost evropského automobilového průmyslu. V návrhu strategické agendy pro příští Evropskou komisi se zatím neobjevuje žádný cíl zrušit zákaz spalovacích motorů, místo toho se zdůrazňuje potřeba stabilního a předvídatelného rámce pro rozvoj technologií a produktů s nulovými emisemi.




Štítky: Auto EU Elektromobil Elektromobilita Doprava Automobily Automobilky Automobilový průmysl