Auta se spalovacími motory musí do roku 2035 skončit, vyzývají k tomu už i samotné automobilky

     
Tomáš Jelínek
27. 6. 2024 ▪ 11:28

Spalovací motory musí v osobních automobilech skončit do roku 2035, tak jak je to v dosud schváleném plánu. Jeho úpravy by totiž podle samotných automobilek mohly přinést problémy pro celý průmysl v Evropské unii.

Spalovací motory musí podle samotných automobilech skončit tak, jak to je dosud v plánu
Spalovací motory musí podle samotných automobilech skončit tak, jak to je dosud v plánu

I přes snahy některých politiků zrušit zákaz prodeje nových vozidel se spalovacími motory od roku 2035, automobilky, energetické společnosti a ekologické organizace apelují na zachování tohoto klíčového opatření. Platforma pro elektromobilitu, zahrnující společnosti jako Renault Group, Uber, Volvo, Ford a Tesla, ve společném prohlášení zdůraznila, že cíl automobilů s nulovými emisemi do roku 2035 představuje nejpřímější evropskou průmyslovou strategii pro elektromobily.

„Cíl automobilů s nulovými emisemi do roku 2035 je nejpřímější evropskou průmyslovou strategií pro elektromobily, která evropským společnostem přináší zásadní investice,“ uvedla Platforma pro elektromobilitu ve svém prohlášení zveřejněném v pondělí 24. června.

Podle současného práva EU nesmějí nová auta prodaná po roce 2035 vypouštět emise CO2, což de facto zakazuje prodej nových aut se spalovacím motorem, jako jsou naftová nebo benzínová auta. Tato pravidla se nyní dostávají pod tlak ze strany některých politiků, zejména středopravé EPP, kteří usilují o zrušení těchto norem ve jménu „technologické otevřenosti“.

Bývalý hlavní vyjednavač EPP o normách CO2 pro automobily, Jens Gieseke, oznámil, že nově vytvořená skupina EPP v Evropském parlamentu bude příští týden jednat o způsobech, jak zrušit zákaz spalovacích motorů. „Odvolání zákazu spalovacích motorů bylo jedním z našich klíčových požadavků v předvolební kampani,“ řekl Gieseke. EPP zvažuje několik možností, včetně započítání alternativních paliv nebo snížení cíle snížení emisí na 90 % místo dosavadních 100 %.

Spalovací motory versus nulové emise

Filip Turek, tuzemský europoslanec a člen EPP, podporuje snahu o zrušení zákazu. Podle něj je důležité zachovat technologickou neutralitu a umožnit, aby i spalovací motory měly své místo na trhu. Turek argumentuje, že „technologický vývoj spalovacích motorů, například využití syntetických paliv, může také přispět k cíli snižování emisí“.

Naopak Platforma pro elektromobilitu varuje, že jakákoli změna nebo zpátečka by mohla významně poškodit průmyslové subjekty, které již investovaly do přechodu na čistou mobilitu. „Přilákání investic do vytvoření čistého průmyslového ekosystému pro mobilitu s nulovými emisemi není možné bez konzistentního a jasného regulačního rámce,“ zdůrazňuje koalice.

Generální ředitel BMW Oliver Zipse však v nedávném rozhovoru uvedl, že považuje zákaz za „naivní“ a dodal, že „úprava je nevyhnutelná“. Tento názor naznačuje, že ne všechny automobilky sdílí optimismus ohledně kompletního přechodu na elektromobily do roku 2035.

Setkání lídrů EU, které se koná 27.–28. června, bude klíčovým momentem pro budoucnost evropského automobilového průmyslu. V návrhu strategické agendy pro příští Evropskou komisi se zatím neobjevuje žádný cíl zrušit zákaz spalovacích motorů, místo toho se zdůrazňuje potřeba stabilního a předvídatelného rámce pro rozvoj technologií a produktů s nulovými emisemi.



Sdílejte článek  
       


Štítky: Auto EU Elektromobil Elektromobilita Doprava Automobily Automobilky Automobilový průmysl



Nejnovější z kategorie


Meta rozhodla o ukončení Messengeru na Facebooku

Pro nové automobily bude v EU od roku 2026 platit nové nařízení pro zvýšení bezpečnosti na silnicích.

Xiaomi investuje více než 10 miliard dolarů do vývoje elektromobilů, aby se zařadila do skupiny největších světových automobilek.

Šetřete baterii iphone na max

Kvůli této chybě vám baterie v mobilu odejde dřív než záruka

Kdy dítěti pořídit telefon, je časté dilema rodičů

WhatsApp překvapí i běžné uživatele.

Kolik času na telefonu je zdravé.

Mobil pro seniory pod 2 tisíce

V některých městech nepůjde v blízké době televizní vysílání.

Nyní můžete využít zajímavé slevy na nákup elektromobilu

Na domácí dobíjecí stanice lze získat dotaci

Nejprodávanější elektromobil Evropy se vyrábí v Česku, navzdory místnímu skepticismu vůči elektromobilům

Německá Asociace pro elektromobily na sebe u berlínského soudu podala návrh na insolvenci

Víc než se čekalo. Elektrický Hyundai i po více jak 160 000 kilometrech zachoval velkou část kapacity baterie

Vsadit budoucnost automobilového průmyslu jen na elektromobily je slepá cesta, tvrdí šéf BMW

Elektrický obr vyplouvá na vodu, bude předzvěstí budoucnosti nebo jen drahý experiment?

Elektromobilita posiluje i v nákladní dopravě. Firmy díky tomu výrazně snižují emise z logistiky

Čínská firma spouští už dvacátou stanici pro výměnu baterií v Německu. Bude její technologie budoucností elektromobility?

V Evropě přibývá nabíjecích stanic, zároveň ale i těch, které nikdo nevyužívá

Elektrická motorka Verge TS PRO

Tsunami čínských vozidel se zatím v Česku nekoná, přijde vůbec?

Brusel možná zavede minimální ceny elektromobilů z Číny místo současných cel, podle kritiků to nebude fungovat

Rolektro E-City 45 Retro - skútr do města kvůli kterému nemusíte do autoškoly

Češi jsou skeptičtí k elektromobilům, více než jiné národy ale sází na veřejnou dopravu či chůzi a kolo

„Nemáme techniky, počkejte si,“ hlásí servisy Tesly v Česku.

Xiaomi SU7 slaví prodejní úspěchy. Vloni se ho prodalo téměř 137 tisíc kusů jen na domovském trhu

Elektrické SUV Tavascan vyráběné v Číně musí firma v současnosti kvůli clům „dotovat“

Elektrická hasičská cisterna stále spoléhá na spalovací motor jako zálohu

Dobito za pár minut. Čínská automobilka ukazuje budoucnost elektromobility (ilustrační foto)



Nejnovější
Nejnovější