EnergoZrouti.cz

Výzkum ukazuje zkrácení dojezdu populárních elektromobilů v zimě. Nejhůř dopadl Volkswagen

  
Martin Bárta
19. 1. 2024 ▪ 12:35

Chladné počasí dává elektromobilům zabrat. Mnoho z nich má díky němu kratší dojezd i o několik desítek kilometrů. Podle nového testu jsou ale dojezdy v zimním počasí velmi rozdílné u různých vozidel.

V zimním testu dopadl jeden z nejoblíbenějších modelů VW velmi špatně
V zimním testu dopadl jeden z nejoblíbenějších modelů VW velmi špatně
Foto: Unsplash

Zkrácení dojezdu elektromobilů v zimě kvůli používané technologii lithiových baterií asi málokoho překvapí. V mnoha případech tak mohou elektromobily snížit svůj dojezd o desítky kilometrů. Jak ale ukazuje výzkum společnosti Recurrent, rozdíly mohou být velmi propastné.

Test, který probíhal na deseti tisících vozidlech ukázal, že v průměru není ztráta dojezdu kvůli chladnému počasí až tak dramatická a vozidla s bateriemi stále v průměru dojedou 70,3 % svého dojezdu. Při pohledu na grafy, které firma vytvořila je ale jasné, že některá vozidla jsou na tom s kapacitou akumulátorů v zimě výrazně hůř než ostatní.

Dobrou zprávou je, že ztráta dojezdu je v případě chladu pouze dočasná a baterii dlouhodobě příliš nepoškozuje. Jak teplota stoupá, kapacita baterie se rychle vrací zpět do normálu.

V testu, který obsahoval hned několik nejoblíbenějších modelů (ale bohužel chybí například Škoda ENYAQ iV) lze nalézt oblíbenou Konu od Hyundaie, modely S, 3, X a Y od Tesly, Nissan Leaf více generací nebo Audi e-tron byl velmi zajímavý i rozdíl mezi koncernovými vozy skupiny Volkswagen.

Přestože na první příčce s nejlepším dojezdem v chladném počasí okolo 0 °C se umístil Audi e-tron, poslední příčku obsadilo další koncernové vozidlo, a to jeden z nejoblíbenějších modelů z rodiny ID od Volkswagenu, tedy ID.4.

První jmenovaný (Audi e-tron, model 2021/2022) tak ukázal, že během nižších teplot je ve srovnání s ideálními podmínkami jeho dojezd jen o 16 % kratší. V případě Volkswagenu ID.4 z roku 2021 byl přitom dojezd kratší výrazně více, a to o 46 %.

U vozidel americké Tesly by se dalo říci, že výsledky jsou podobné. V případě modelů 3 (LR), Y (LR AWD) a X (100D) totiž bylo zkrácení dojezdu naprosto stejné, a to o 24 %. Model S (90D), který je zároveň nejstarší z této palety, měl dojezd kratší o 28 % ve srovnání s ideálními podmínkami pro baterie.

Ačkoliv již zmíněná Škoda ENYAQ iV vyráběná v Mladé Boleslavi bohužel součástí testu nebyla a nelze ji tedy v tomto objektivně srovnat, dá se očekávat, že výsledky by nejspíše také příliš nepřekvapily. Už podle předloňského testu z Norska totiž ENYAQ iV byl velkým zklamáním, co se zimního dojezdu týče. Nutno ovšem dodat, že automobilka od doby tohoto testu provedla další aktualizace, a tak by mohly být výsledky o něco lepší.

Problematika kratšího dojezdu elektromobilů v zimním období by ale již brzy mohla být irelevantní. Díky novým technologiím, například v podobě baterie LMFP, kterou plánuje do svých vozidel montovat Volkswagen, by mohl být dojezd již brzy nad hranicí 1000 kilometrů u většiny těchto vozidel. Několik desítek kilometrů „ztracených“ chladným počasím by pak nemuselo mít na rozhodování o pořízení elektromobilu až takový vliv.




Štítky: Elektromobil Auto Volkswagen Dojezd Elektromobilita Doprava