Výzkum ukazuje zkrácení dojezdu populárních elektromobilů v zimě. Nejhůř dopadl Volkswagen

     
Martin Bárta
19. 1. 2024 ▪ 12:35

Chladné počasí dává elektromobilům zabrat. Mnoho z nich má díky němu kratší dojezd i o několik desítek kilometrů. Podle nového testu jsou ale dojezdy v zimním počasí velmi rozdílné u různých vozidel.

V zimním testu dopadl jeden z nejoblíbenějších modelů VW velmi špatně
V zimním testu dopadl jeden z nejoblíbenějších modelů VW velmi špatně
Foto: Unsplash

Zkrácení dojezdu elektromobilů v zimě kvůli používané technologii lithiových baterií asi málokoho překvapí. V mnoha případech tak mohou elektromobily snížit svůj dojezd o desítky kilometrů. Jak ale ukazuje výzkum společnosti Recurrent, rozdíly mohou být velmi propastné.

Test, který probíhal na deseti tisících vozidlech ukázal, že v průměru není ztráta dojezdu kvůli chladnému počasí až tak dramatická a vozidla s bateriemi stále v průměru dojedou 70,3 % svého dojezdu. Při pohledu na grafy, které firma vytvořila je ale jasné, že některá vozidla jsou na tom s kapacitou akumulátorů v zimě výrazně hůř než ostatní.

Dobrou zprávou je, že ztráta dojezdu je v případě chladu pouze dočasná a baterii dlouhodobě příliš nepoškozuje. Jak teplota stoupá, kapacita baterie se rychle vrací zpět do normálu.

V testu, který obsahoval hned několik nejoblíbenějších modelů (ale bohužel chybí například Škoda ENYAQ iV) lze nalézt oblíbenou Konu od Hyundaie, modely S, 3, X a Y od Tesly, Nissan Leaf více generací nebo Audi e-tron byl velmi zajímavý i rozdíl mezi koncernovými vozy skupiny Volkswagen.

Přestože na první příčce s nejlepším dojezdem v chladném počasí okolo 0 °C se umístil Audi e-tron, poslední příčku obsadilo další koncernové vozidlo, a to jeden z nejoblíbenějších modelů z rodiny ID od Volkswagenu, tedy ID.4.

První jmenovaný (Audi e-tron, model 2021/2022) tak ukázal, že během nižších teplot je ve srovnání s ideálními podmínkami jeho dojezd jen o 16 % kratší. V případě Volkswagenu ID.4 z roku 2021 byl přitom dojezd kratší výrazně více, a to o 46 %.

U vozidel americké Tesly by se dalo říci, že výsledky jsou podobné. V případě modelů 3 (LR), Y (LR AWD) a X (100D) totiž bylo zkrácení dojezdu naprosto stejné, a to o 24 %. Model S (90D), který je zároveň nejstarší z této palety, měl dojezd kratší o 28 % ve srovnání s ideálními podmínkami pro baterie.

Ačkoliv již zmíněná Škoda ENYAQ iV vyráběná v Mladé Boleslavi bohužel součástí testu nebyla a nelze ji tedy v tomto objektivně srovnat, dá se očekávat, že výsledky by nejspíše také příliš nepřekvapily. Už podle předloňského testu z Norska totiž ENYAQ iV byl velkým zklamáním, co se zimního dojezdu týče. Nutno ovšem dodat, že automobilka od doby tohoto testu provedla další aktualizace, a tak by mohly být výsledky o něco lepší.

Problematika kratšího dojezdu elektromobilů v zimním období by ale již brzy mohla být irelevantní. Díky novým technologiím, například v podobě baterie LMFP, kterou plánuje do svých vozidel montovat Volkswagen, by mohl být dojezd již brzy nad hranicí 1000 kilometrů u většiny těchto vozidel. Několik desítek kilometrů „ztracených“ chladným počasím by pak nemuselo mít na rozhodování o pořízení elektromobilu až takový vliv.



Sdílejte článek  
       


Štítky: Elektromobil Auto Volkswagen Dojezd Elektromobilita Doprava



Nejnovější z kategorie


Meta rozhodla o ukončení Messengeru na Facebooku

Pro nové automobily bude v EU od roku 2026 platit nové nařízení pro zvýšení bezpečnosti na silnicích.

Xiaomi investuje více než 10 miliard dolarů do vývoje elektromobilů, aby se zařadila do skupiny největších světových automobilek.

Šetřete baterii iphone na max

Kvůli této chybě vám baterie v mobilu odejde dřív než záruka

Kdy dítěti pořídit telefon, je časté dilema rodičů

WhatsApp překvapí i běžné uživatele.

Kolik času na telefonu je zdravé.

Mobil pro seniory pod 2 tisíce

V některých městech nepůjde v blízké době televizní vysílání.

Nyní můžete využít zajímavé slevy na nákup elektromobilu

Na domácí dobíjecí stanice lze získat dotaci

Nejprodávanější elektromobil Evropy se vyrábí v Česku, navzdory místnímu skepticismu vůči elektromobilům

Německá Asociace pro elektromobily na sebe u berlínského soudu podala návrh na insolvenci

Víc než se čekalo. Elektrický Hyundai i po více jak 160 000 kilometrech zachoval velkou část kapacity baterie

Vsadit budoucnost automobilového průmyslu jen na elektromobily je slepá cesta, tvrdí šéf BMW

Elektrický obr vyplouvá na vodu, bude předzvěstí budoucnosti nebo jen drahý experiment?

Elektromobilita posiluje i v nákladní dopravě. Firmy díky tomu výrazně snižují emise z logistiky

Čínská firma spouští už dvacátou stanici pro výměnu baterií v Německu. Bude její technologie budoucností elektromobility?

V Evropě přibývá nabíjecích stanic, zároveň ale i těch, které nikdo nevyužívá

Elektrická motorka Verge TS PRO

Tsunami čínských vozidel se zatím v Česku nekoná, přijde vůbec?

Brusel možná zavede minimální ceny elektromobilů z Číny místo současných cel, podle kritiků to nebude fungovat

Rolektro E-City 45 Retro - skútr do města kvůli kterému nemusíte do autoškoly

Češi jsou skeptičtí k elektromobilům, více než jiné národy ale sází na veřejnou dopravu či chůzi a kolo

„Nemáme techniky, počkejte si,“ hlásí servisy Tesly v Česku.

Xiaomi SU7 slaví prodejní úspěchy. Vloni se ho prodalo téměř 137 tisíc kusů jen na domovském trhu

Elektrické SUV Tavascan vyráběné v Číně musí firma v současnosti kvůli clům „dotovat“

Elektrická hasičská cisterna stále spoléhá na spalovací motor jako zálohu

Dobito za pár minut. Čínská automobilka ukazuje budoucnost elektromobility (ilustrační foto)



Nejnovější
Nejnovější