EnergoZrouti.cz

Norové otestovali dojezd elektromobilů v zimě. Škoda ENYAQ iV byla velkým zklamáním

  
Martin Bárta
8. 2. 2022 ▪ 08:05

Norští odborníci otestovali dojezdy víc jak 30 modelů elektromobilů v zimních podmínkách. Deklarovaný dojezd nesplnil nikdo. Velkým propadákem testu pak byl model ENYAQ iV 80 mladoboleslavské Škody Auto.

Škoda ENYAQ iV
Škoda ENYAQ iV
Foto: Škoda Auto

Nižší dojezd elektromobilů v chladných zimních měsících je velmi často terčem útoků na vozidla poháněná bateriemi ve srovnání se spalovacími motory. Norská automobilová asociace společně s časopisem Motor tak provedla srovnání 31 modelů od různých výrobců, aby zjistila jak na tom vozidla reálně jsou. Podle výsledků slibovaný dojezd nezvládl nikdo, velkým zklamáním pak byl plně elektrický model Škoda ENYAQ iV.

Třetinový dojezd může být v zimě problém

Když Norové v létě pořádali test dojezdu testovaných vozů, většina z nich dojela ještě dále než stanovuje WLTP (Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure, tedy standard pro měření dojezdu lehkých vozidel). Zimní měsíce ale k bateriím elektrických vozidel bývají mnohem drsnější a tak jsou výsledky testu samozřejmě mnohem horší než ty letní.

Nejlépe si tak v letošním zimním testu vedla Tesla model 3 LR Dual Motor, která dojela 521 kilometrů. Největšího výrobce elektromobilů následoval Mercedes-Benz EQS 580 4Matic, který podle WLTP měl dojezd 645 kilometrů. V testu se ale snížil o 20,47 procenta na 513 kilometrů. Třetí příčku pak obsadilo BMW s modelem iX xDrive50, které ujelo vzdálenost 503 kilometrů.

Velkým zklamáním ovšem v testu byla Škoda ENYAQ iV 80, která pochází z mladoboleslavské továrny automobilky. Ta dosáhla tak vážných ztrát, že autoři raději celou jízdu opakovali. Bohužel ale i tak došli ke stejnému závěru. Dojezd elektrické Škody se tak snížil o téměř 32 procent z 509 kilometrů slibovaných dle WLTP na skutečných 347 kilometrů.

O něco lépe na tom pak byla verze ENYAQu iV 80X s pohonem všech čtyř kol. Ta měla ztrátu dojezdu v zimních podmínkách 15,51 procenta.

Elektromobily byly testovány na suché vozovce a během testu byly teploty mezi nulou a minus 10 stupni Celsia. Během testů vozy překonávaly výškové rozdíly až 1 000 metrů. Všechny vozy také startovaly s plně nabitou baterií, ale nebyly nijak předehřáté.

Zimní měsíce jsou pro elektromobily většinou velmi problémové. Vymrzlá vozidla ztrácí výkon baterie a to má samozřejmě vliv i na výkon elektromotorů. Dalším problémem pak může být i rychlonabíjení, které ve velkých mrazech není tak efektivní jelikož baterie není schopná přijmout velký proud.




Štítky: Elektromobily Auto Norsko Dojezd elektromobilů ENYAQ Škoda Auto
Zdroj: RED