Většina lidí stále nevěří elektromobilům, podle průzkumu spalovací motory jen tak nenahradí

     
Tomáš Jelínek
11. 2. 2024 ▪ 13:07

Nevěříte tomu, že elektromobily v blízké době nahradí vozidla se spalovacím motorem? Pak nejste jediní. Podle průzkumu, který si nechal zpracovat německý Automobilwoche, nepovažuje elektromobily za náhradu 77 procent oslovených řidičů.

Spalovací motory tu s námi budou ještě dlouho, věří většina dotázaných
Spalovací motory tu s námi budou ještě dlouho, věří většina dotázaných
Foto: Unsplash

Nahradí elektromobily vozidla se spalovacím motorem? V budoucnu možná, v příštích letech k tomu ale jen tak nedojde. Alespoň to si myslí velká většina respondentů v průzkumu, který provedla společnost Civey pro německý automobilový server Automobilwoche.

Výsledky průzkumu ukazují, že 77 % dotazovaných řidičů si nemyslí, že by elektromobily byly vhodné k tomu, aby do roku 2035 zcela nahradily vozidla se spalovacími motory. Právě rok 2035 by přitom měl být prvním rokem, kdy už nebude podle rozhodnutí Evropského parlamentu vozidlo se spalovacím motorem zakoupit. Nejde ovšem o úplný zákaz nýbrž o zpřísnění podmínek pro provoz těchto vozidel tak, že se výrobcům ani jejich zákazníkům jednoduše vývoj, výroba ani nákup a provoz takového vozidla nevyplatí.

Jak ukázal zmiňovaný průzkum, elektromobilům věří jen malá část řidičů. Pouze 13 procent z nich totiž uvedlo, že elektromobily do roku 2035 rozhodně nahradí vozidla se spalovacím motorem, která dosud v prodejích výrazně kategorii vozidel na baterie převyšují.

Jedním z největších faktorů, proč lidé odmítají nákup elektromobilu, je jeho vysoká pořizovací cena. I když se cena elektromobilů postupně snižuje, stále jsou v průměru dražší než srovnatelná vozidla se spalovacím motorem. Tato vyšší počáteční investice může být pro mnoho zákazníků odrazující, i přes potenciální úspory na provozních nákladech či poskytované dotace a zvýhodnění.

Dalším významným faktorem může být podle řidičů infrastruktura pro dobíjení. V mnoha oblastech, zejména ve venkovských a méně rozvinutých regionech, je hustota a dostupnost nabíjecích stanic omezená. To vede k obavám z takzvaného „range anxiety“ – tedy strachu z nedostatečného dojezdu a možnosti uvíznout na cestě bez možnosti dobíjení. I když se síť nabíjecích stanic rychle rozrůstá, pro některé potenciální uživatele zůstává tento problém důležitým faktorem.

Přestože se dojezd elektromobilů neustále zlepšuje (to ostatně ukazují i data německého autoklubu ADAC) a u mnoha modelů už odpovídá nebo dokonce překračuje dojezd vozidel se spalovacím motorem, obavy z omezeného dojezdu stále existují. To je často spojováno s delším časem potřebným pro nabíjení ve srovnání s tankováním benzínu nebo nafty. Navíc, i když elektromobily nabízejí vynikající akceleraci díky okamžité dostupnosti točivého momentu, někteří zákazníci mohou mít předsudky ohledně celkového výkonu a jízdních vlastností.

Mnoho lidí má již zakořeněné návyky a preference spojené s vozidly se spalovacím motorem, včetně zvuku motoru a zážitku z jízdy, které elektromobily nemohou plně nahradit. Psychologický aspekt „toho, co známe“, tak hraje v rozhodování velkou roli. Navíc existuje stále určitá míra nejistoty a nedostatek informací o elektromobilech, jejich údržbě, životnosti baterie a možném omezení po skončení jejich životnosti.

V některých případech by pak vliv na zájem o elektromobily mohly mít i zmiňované předsudky či šířené dezinformace. Právě těmi se už nyní zabývá i britská Sněmovna lordů.



Sdílejte článek  
       


Štítky: Auto Elektromobil Doprava Elektromobilita Nabíjení Vozidla na baterie



Nejnovější z kategorie


Meta rozhodla o ukončení Messengeru na Facebooku

Pro nové automobily bude v EU od roku 2026 platit nové nařízení pro zvýšení bezpečnosti na silnicích.

Xiaomi investuje více než 10 miliard dolarů do vývoje elektromobilů, aby se zařadila do skupiny největších světových automobilek.

Šetřete baterii iphone na max

Kvůli této chybě vám baterie v mobilu odejde dřív než záruka

Kdy dítěti pořídit telefon, je časté dilema rodičů

WhatsApp překvapí i běžné uživatele.

Kolik času na telefonu je zdravé.

Mobil pro seniory pod 2 tisíce

V některých městech nepůjde v blízké době televizní vysílání.

Nyní můžete využít zajímavé slevy na nákup elektromobilu

Na domácí dobíjecí stanice lze získat dotaci

Nejprodávanější elektromobil Evropy se vyrábí v Česku, navzdory místnímu skepticismu vůči elektromobilům

Německá Asociace pro elektromobily na sebe u berlínského soudu podala návrh na insolvenci

Víc než se čekalo. Elektrický Hyundai i po více jak 160 000 kilometrech zachoval velkou část kapacity baterie

Vsadit budoucnost automobilového průmyslu jen na elektromobily je slepá cesta, tvrdí šéf BMW

Elektrický obr vyplouvá na vodu, bude předzvěstí budoucnosti nebo jen drahý experiment?

Elektromobilita posiluje i v nákladní dopravě. Firmy díky tomu výrazně snižují emise z logistiky

Čínská firma spouští už dvacátou stanici pro výměnu baterií v Německu. Bude její technologie budoucností elektromobility?

V Evropě přibývá nabíjecích stanic, zároveň ale i těch, které nikdo nevyužívá

Elektrická motorka Verge TS PRO

Tsunami čínských vozidel se zatím v Česku nekoná, přijde vůbec?

Brusel možná zavede minimální ceny elektromobilů z Číny místo současných cel, podle kritiků to nebude fungovat

Rolektro E-City 45 Retro - skútr do města kvůli kterému nemusíte do autoškoly

Češi jsou skeptičtí k elektromobilům, více než jiné národy ale sází na veřejnou dopravu či chůzi a kolo

„Nemáme techniky, počkejte si,“ hlásí servisy Tesly v Česku.

Xiaomi SU7 slaví prodejní úspěchy. Vloni se ho prodalo téměř 137 tisíc kusů jen na domovském trhu

Elektrické SUV Tavascan vyráběné v Číně musí firma v současnosti kvůli clům „dotovat“

Elektrická hasičská cisterna stále spoléhá na spalovací motor jako zálohu

Dobito za pár minut. Čínská automobilka ukazuje budoucnost elektromobility (ilustrační foto)



Nejnovější
Nejnovější