EnergoZrouti.cz

Většina lidí stále nevěří elektromobilům, podle průzkumu spalovací motory jen tak nenahradí

  
Tomáš Jelínek
11. 2. 2024 ▪ 13:07

Nevěříte tomu, že elektromobily v blízké době nahradí vozidla se spalovacím motorem? Pak nejste jediní. Podle průzkumu, který si nechal zpracovat německý Automobilwoche, nepovažuje elektromobily za náhradu 77 procent oslovených řidičů.

Spalovací motory tu s námi budou ještě dlouho, věří většina dotázaných
Spalovací motory tu s námi budou ještě dlouho, věří většina dotázaných
Foto: Unsplash

Nahradí elektromobily vozidla se spalovacím motorem? V budoucnu možná, v příštích letech k tomu ale jen tak nedojde. Alespoň to si myslí velká většina respondentů v průzkumu, který provedla společnost Civey pro německý automobilový server Automobilwoche.

Výsledky průzkumu ukazují, že 77 % dotazovaných řidičů si nemyslí, že by elektromobily byly vhodné k tomu, aby do roku 2035 zcela nahradily vozidla se spalovacími motory. Právě rok 2035 by přitom měl být prvním rokem, kdy už nebude podle rozhodnutí Evropského parlamentu vozidlo se spalovacím motorem zakoupit. Nejde ovšem o úplný zákaz nýbrž o zpřísnění podmínek pro provoz těchto vozidel tak, že se výrobcům ani jejich zákazníkům jednoduše vývoj, výroba ani nákup a provoz takového vozidla nevyplatí.

Jak ukázal zmiňovaný průzkum, elektromobilům věří jen malá část řidičů. Pouze 13 procent z nich totiž uvedlo, že elektromobily do roku 2035 rozhodně nahradí vozidla se spalovacím motorem, která dosud v prodejích výrazně kategorii vozidel na baterie převyšují.

Jedním z největších faktorů, proč lidé odmítají nákup elektromobilu, je jeho vysoká pořizovací cena. I když se cena elektromobilů postupně snižuje, stále jsou v průměru dražší než srovnatelná vozidla se spalovacím motorem. Tato vyšší počáteční investice může být pro mnoho zákazníků odrazující, i přes potenciální úspory na provozních nákladech či poskytované dotace a zvýhodnění.

Dalším významným faktorem může být podle řidičů infrastruktura pro dobíjení. V mnoha oblastech, zejména ve venkovských a méně rozvinutých regionech, je hustota a dostupnost nabíjecích stanic omezená. To vede k obavám z takzvaného „range anxiety“ – tedy strachu z nedostatečného dojezdu a možnosti uvíznout na cestě bez možnosti dobíjení. I když se síť nabíjecích stanic rychle rozrůstá, pro některé potenciální uživatele zůstává tento problém důležitým faktorem.

Přestože se dojezd elektromobilů neustále zlepšuje (to ostatně ukazují i data německého autoklubu ADAC) a u mnoha modelů už odpovídá nebo dokonce překračuje dojezd vozidel se spalovacím motorem, obavy z omezeného dojezdu stále existují. To je často spojováno s delším časem potřebným pro nabíjení ve srovnání s tankováním benzínu nebo nafty. Navíc, i když elektromobily nabízejí vynikající akceleraci díky okamžité dostupnosti točivého momentu, někteří zákazníci mohou mít předsudky ohledně celkového výkonu a jízdních vlastností.

Mnoho lidí má již zakořeněné návyky a preference spojené s vozidly se spalovacím motorem, včetně zvuku motoru a zážitku z jízdy, které elektromobily nemohou plně nahradit. Psychologický aspekt „toho, co známe“, tak hraje v rozhodování velkou roli. Navíc existuje stále určitá míra nejistoty a nedostatek informací o elektromobilech, jejich údržbě, životnosti baterie a možném omezení po skončení jejich životnosti.

V některých případech by pak vliv na zájem o elektromobily mohly mít i zmiňované předsudky či šířené dezinformace. Právě těmi se už nyní zabývá i britská Sněmovna lordů.




Štítky: Auto Elektromobil Doprava Elektromobilita Nabíjení Vozidla na baterie