EnergoZrouti.cz

Trh autobusů na elektřinu roste, norské Oslo jich nakoupí téměř dvě stovky

     
Martin Bárta
22. 1. 2022 ▪ 09:04

Trh s elektrickými autobusy rychle roste. Poslední objednávku na téměř dvě stovky nových elektrobusů vyřídí pro norské hlavní město Oslo Solaris. Ten má s dodávkami těchto vozidel zkušenosti po celé Evropě.

Kloubový elektrický autobus Solaris Urbino 18
Kloubový elektrický autobus Solaris Urbino 18
Foto: Solaris

183 nových elektrických autobusů by měl už do dubna příštího roku dodat polský Solaris do hlavního města Norska. Celková hodnota zakázky bude téměř 2,5 miliardy korun. Pro Oslo jde o další modernizaci vozového parku a přechod hromadné dopravy na elektromobilitu, v které země už nyní vede evropské žebříčky prodejnosti.

Pro firmu jde o největší jednorázovou zakázku na elektrobusy

Zakázku si ale vychvaluje i Solaris, se kterým mají zkušenosti i Česká města. Kloubové či tradiční dvanácti metrové autobusy od polského výrobce tak lze dnes potkat třeba v Praze, Brně, Liberci ale i dalších městech. Většinou jde ovšem o vozidla poháněná naftou či stlačeným zemním plynem CNG.

Objednávka autobusů pro norského dopravce Unibuss AS je ale i pro Solaris průlomová. Jde totiž o největší jednorázovou zakázku na elektrické autobusy. Až do současné doby prvenství držel objednavatel z domácího Polska, a to společnost MZA Varšava provozující hromadnou dopravu v polském hlavním městě. Ten jednorázově objednal dodávku 130 kloubových vozů Solaris Urbino 18 electric.

„Jsme nesmírně hrdí na důvěru, kterou do nás Unibuss AS opět vložil, a opravdu se těšíme na další rozšiřování naší spolupráce. Kontrakt na tak velkou dodávku e-busů je také dostatečným důkazem toho, že se bezemisní revoluce stává realitou. Obyvatelé Osla budou mít brzy možnost se o tom přesvědčit na vlastní kůži při cestování pohodlnými elektrobusy Urbino 18,“ zdůraznil Sverre Skaar, generální ředitel Solaris Norge AS.

Nové elektrobusy, které už v současnosti jezdí v Berlíně, Bruselu, Barceloně, Hamburku a mnoha dalších městech, byly představeny už v roce 2017 a každým rokem o ně stoupá zájem.

Autobusy, které se podívají do ulic Osla nabídnou baterie s celkovou kapacitou přes 500 kWh. Jejich dobíjení zajistí standardní zásuvné nabíječky. Mnoho měst pro nabíjení autobusů také využívá nabíječky přímo na konečných stanicích autobusů, kde se mohou snadno dobíjet i během toho co řidič čerpá přestávku. Díky automatickému připojení k „troleji“ nemusí řidič pro započetí nabíjení ani opustit vůz.

Prodeje Solarisu ale i dalších firem z oboru ukazují na to, že o autobusy na elektřinu je stále větší zájem spolu s tím, jak se města snaží snižovat emise skleníkových plynů. Další razantní přechod na tyto pohony bude nutný i kvůli splnění klimatického cíle nulových emisí do roku 2050, který si Evropská unie vytyčila.

V Česku ale zatím zůstává situace s elektrobusy nepříznivá. V zemi se tak počet autobusů na elektřinu drží v počtu nad sto kusů, což je ve srovnání s celkovým množstvím autobusů na tuzemských silnicích jen minimální číslo. To by se ale také mohlo v příštích letech spolu s podporou elektromobility a modernizací vozových parků autobusových dopravců začít měnit.



Sdílejte článek  
       


Štítky: Elektromobily Auto Autobusy Norsko Solaris
Zdroj: RED



Pondělník.

Přehled aktuálního dění každé pondělní ráno ve vaší schránce.