Trh autobusů na elektřinu roste, norské Oslo jich nakoupí téměř dvě stovky

     
Martin Bárta
22. 1. 2022 ▪ 09:04

Trh s elektrickými autobusy rychle roste. Poslední objednávku na téměř dvě stovky nových elektrobusů vyřídí pro norské hlavní město Oslo Solaris. Ten má s dodávkami těchto vozidel zkušenosti po celé Evropě.

Kloubový elektrický autobus Solaris Urbino 18
Kloubový elektrický autobus Solaris Urbino 18
Foto: Solaris

183 nových elektrických autobusů by měl už do dubna příštího roku dodat polský Solaris do hlavního města Norska. Celková hodnota zakázky bude téměř 2,5 miliardy korun. Pro Oslo jde o další modernizaci vozového parku a přechod hromadné dopravy na elektromobilitu, v které země už nyní vede evropské žebříčky prodejnosti.

Pro firmu jde o největší jednorázovou zakázku na elektrobusy

Zakázku si ale vychvaluje i Solaris, se kterým mají zkušenosti i Česká města. Kloubové či tradiční dvanácti metrové autobusy od polského výrobce tak lze dnes potkat třeba v Praze, Brně, Liberci ale i dalších městech. Většinou jde ovšem o vozidla poháněná naftou či stlačeným zemním plynem CNG.

Objednávka autobusů pro norského dopravce Unibuss AS je ale i pro Solaris průlomová. Jde totiž o největší jednorázovou zakázku na elektrické autobusy. Až do současné doby prvenství držel objednavatel z domácího Polska, a to společnost MZA Varšava provozující hromadnou dopravu v polském hlavním městě. Ten jednorázově objednal dodávku 130 kloubových vozů Solaris Urbino 18 electric.

„Jsme nesmírně hrdí na důvěru, kterou do nás Unibuss AS opět vložil, a opravdu se těšíme na další rozšiřování naší spolupráce. Kontrakt na tak velkou dodávku e-busů je také dostatečným důkazem toho, že se bezemisní revoluce stává realitou. Obyvatelé Osla budou mít brzy možnost se o tom přesvědčit na vlastní kůži při cestování pohodlnými elektrobusy Urbino 18,“ zdůraznil Sverre Skaar, generální ředitel Solaris Norge AS.

Nové elektrobusy, které už v současnosti jezdí v Berlíně, Bruselu, Barceloně, Hamburku a mnoha dalších městech, byly představeny už v roce 2017 a každým rokem o ně stoupá zájem.

Autobusy, které se podívají do ulic Osla nabídnou baterie s celkovou kapacitou přes 500 kWh. Jejich dobíjení zajistí standardní zásuvné nabíječky. Mnoho měst pro nabíjení autobusů také využívá nabíječky přímo na konečných stanicích autobusů, kde se mohou snadno dobíjet i během toho co řidič čerpá přestávku. Díky automatickému připojení k „troleji“ nemusí řidič pro započetí nabíjení ani opustit vůz.

Prodeje Solarisu ale i dalších firem z oboru ukazují na to, že o autobusy na elektřinu je stále větší zájem spolu s tím, jak se města snaží snižovat emise skleníkových plynů. Další razantní přechod na tyto pohony bude nutný i kvůli splnění klimatického cíle nulových emisí do roku 2050, který si Evropská unie vytyčila.

V Česku ale zatím zůstává situace s elektrobusy nepříznivá. V zemi se tak počet autobusů na elektřinu drží v počtu nad sto kusů, což je ve srovnání s celkovým množstvím autobusů na tuzemských silnicích jen minimální číslo. To by se ale také mohlo v příštích letech spolu s podporou elektromobility a modernizací vozových parků autobusových dopravců začít měnit.



Sdílejte článek  
       


Štítky: Elektromobily Auto Autobusy Norsko Solaris
Zdroj: RED




Nejnovější z kategorie


Meta rozhodla o ukončení Messengeru na Facebooku

Pro nové automobily bude v EU od roku 2026 platit nové nařízení pro zvýšení bezpečnosti na silnicích.

Xiaomi investuje více než 10 miliard dolarů do vývoje elektromobilů, aby se zařadila do skupiny největších světových automobilek.

Šetřete baterii iphone na max

Kvůli této chybě vám baterie v mobilu odejde dřív než záruka

Kdy dítěti pořídit telefon, je časté dilema rodičů

WhatsApp překvapí i běžné uživatele.

Kolik času na telefonu je zdravé.

Mobil pro seniory pod 2 tisíce

V některých městech nepůjde v blízké době televizní vysílání.

Nyní můžete využít zajímavé slevy na nákup elektromobilu

Na domácí dobíjecí stanice lze získat dotaci

Nejprodávanější elektromobil Evropy se vyrábí v Česku, navzdory místnímu skepticismu vůči elektromobilům

Německá Asociace pro elektromobily na sebe u berlínského soudu podala návrh na insolvenci

Víc než se čekalo. Elektrický Hyundai i po více jak 160 000 kilometrech zachoval velkou část kapacity baterie

Vsadit budoucnost automobilového průmyslu jen na elektromobily je slepá cesta, tvrdí šéf BMW

Elektrický obr vyplouvá na vodu, bude předzvěstí budoucnosti nebo jen drahý experiment?

Elektromobilita posiluje i v nákladní dopravě. Firmy díky tomu výrazně snižují emise z logistiky

Čínská firma spouští už dvacátou stanici pro výměnu baterií v Německu. Bude její technologie budoucností elektromobility?

V Evropě přibývá nabíjecích stanic, zároveň ale i těch, které nikdo nevyužívá

Elektrická motorka Verge TS PRO

Tsunami čínských vozidel se zatím v Česku nekoná, přijde vůbec?

Brusel možná zavede minimální ceny elektromobilů z Číny místo současných cel, podle kritiků to nebude fungovat

Rolektro E-City 45 Retro - skútr do města kvůli kterému nemusíte do autoškoly

Češi jsou skeptičtí k elektromobilům, více než jiné národy ale sází na veřejnou dopravu či chůzi a kolo

„Nemáme techniky, počkejte si,“ hlásí servisy Tesly v Česku.

Xiaomi SU7 slaví prodejní úspěchy. Vloni se ho prodalo téměř 137 tisíc kusů jen na domovském trhu

Elektrické SUV Tavascan vyráběné v Číně musí firma v současnosti kvůli clům „dotovat“

Elektrická hasičská cisterna stále spoléhá na spalovací motor jako zálohu

Dobito za pár minut. Čínská automobilka ukazuje budoucnost elektromobility (ilustrační foto)



Nejnovější
Nejnovější