Trh autobusů na elektřinu roste, norské Oslo jich nakoupí téměř dvě stovky
Trh s elektrickými autobusy rychle roste. Poslední objednávku na téměř dvě stovky nových elektrobusů vyřídí pro norské hlavní město Oslo Solaris. Ten má s dodávkami těchto vozidel zkušenosti po celé Evropě.
183 nových elektrických autobusů by měl už do dubna příštího roku dodat polský Solaris do hlavního města Norska. Celková hodnota zakázky bude téměř 2,5 miliardy korun. Pro Oslo jde o další modernizaci vozového parku a přechod hromadné dopravy na elektromobilitu, v které země už nyní vede evropské žebříčky prodejnosti.
Pro firmu jde o největší jednorázovou zakázku na elektrobusy
Zakázku si ale vychvaluje i Solaris, se kterým mají zkušenosti i Česká města. Kloubové či tradiční dvanácti metrové autobusy od polského výrobce tak lze dnes potkat třeba v Praze, Brně, Liberci ale i dalších městech. Většinou jde ovšem o vozidla poháněná naftou či stlačeným zemním plynem CNG.
Objednávka autobusů pro norského dopravce Unibuss AS je ale i pro Solaris průlomová. Jde totiž o největší jednorázovou zakázku na elektrické autobusy. Až do současné doby prvenství držel objednavatel z domácího Polska, a to společnost MZA Varšava provozující hromadnou dopravu v polském hlavním městě. Ten jednorázově objednal dodávku 130 kloubových vozů Solaris Urbino 18 electric.
„Jsme nesmírně hrdí na důvěru, kterou do nás Unibuss AS opět vložil, a opravdu se těšíme na další rozšiřování naší spolupráce. Kontrakt na tak velkou dodávku e-busů je také dostatečným důkazem toho, že se bezemisní revoluce stává realitou. Obyvatelé Osla budou mít brzy možnost se o tom přesvědčit na vlastní kůži při cestování pohodlnými elektrobusy Urbino 18,“ zdůraznil Sverre Skaar, generální ředitel Solaris Norge AS.
Nové elektrobusy, které už v současnosti jezdí v Berlíně, Bruselu, Barceloně, Hamburku a mnoha dalších městech, byly představeny už v roce 2017 a každým rokem o ně stoupá zájem.
Autobusy, které se podívají do ulic Osla nabídnou baterie s celkovou kapacitou přes 500 kWh. Jejich dobíjení zajistí standardní zásuvné nabíječky. Mnoho měst pro nabíjení autobusů také využívá nabíječky přímo na konečných stanicích autobusů, kde se mohou snadno dobíjet i během toho co řidič čerpá přestávku. Díky automatickému připojení k „troleji“ nemusí řidič pro započetí nabíjení ani opustit vůz.
Prodeje Solarisu ale i dalších firem z oboru ukazují na to, že o autobusy na elektřinu je stále větší zájem spolu s tím, jak se města snaží snižovat emise skleníkových plynů. Další razantní přechod na tyto pohony bude nutný i kvůli splnění klimatického cíle nulových emisí do roku 2050, který si Evropská unie vytyčila.
V Česku ale zatím zůstává situace s elektrobusy nepříznivá. V zemi se tak počet autobusů na elektřinu drží v počtu nad sto kusů, což je ve srovnání s celkovým množstvím autobusů na tuzemských silnicích jen minimální číslo. To by se ale také mohlo v příštích letech spolu s podporou elektromobility a modernizací vozových parků autobusových dopravců začít měnit.