Svět dobývají elektromobily, čeští politici je ale vytrvale ignorují

     
Martin Bárta
5. 9. 2021 ▪ 12:18

Světové podíly elektromobilů na prodejích nových vozidel rychle rostou. Čeští politici ale moderní způsob osobní přepravy stále ve velkém ignorují. Zachrání tuzemskou elektromobilitu soukromé firmy?

Výroba Škody ENYAQ iV
Výroba Škody ENYAQ iV
Foto: Škoda Auto

Celosvětová obliba elektromobilů stále rychle stoupá, což se odráží i na prodejích těchto typů automobilů. Svůj podíl na tom mají nejen dotační programy mnoha států, ale i rychlé rozšiřování infrastruktury, která je k provozu aut s elektromotory potřeba. V Česku ale tento trend zatím není příliš znát i díky současné politice, která na nový trend nestíhá reagovat.

Česko je výrobnou moderních vozů, na silnicích už jich ale tolik není

Jen za letošní červenec se podle statistik serveru INSIDEEVs prodalo celosvětově téměř 600 tisíc elektromobilů. Meziroční nárůst oproti minulému roku tak překročil 150 %. Dalo by se tak říci, že poptávka po tomto typu vozidel velmi rychle roste a to i přes překážky, které položila pandemie koronaviru nebo globální nedostatek počítačových čipů.

I přes tyto slibné světové nárůsty výroby a prodeje vozidel na baterie ale Česká republika, jež by se dala označit malou automobilovou velmocí v srdci Evropy, rychle zaostává. V Česku totiž v tom stejném měsíci, kdy světové prodeje rychle rostly, zaznamenaly statistiky propad prodejů těchto vozidel, který byl opravdu žalostný. Podle Svazu dovozců automobilů (SDA), který statistiky vede se v tuzemsku zaregistrovalo pouhých 164 elektromobilů. A ne, bohužel nula na konci nám nechybí.

Dalo by se tak říci, že Česká republika v níž mimo škodovek vyrábí svá vozidla i třeba Hyundai, Toyota, Citroën nebo Peugeot začíná rychle za Evropskými trhy zaostávat. Kde je ale problém? Nejspíše v tuzemské politice, která v současnosti není na stranu elektrických vozidel příliš nakloněna a má úplně jiné starosti.

Volební sliby byly splněny, čí ale byla zásluha?

Ačkoliv mnoho členů evropské sedmadvacítky nabízí dotační programy, které podporují rozvoj elektromobility a nutno dodat, že jsou i velmi oblíbené, Česko tak zatím nečiní. A ukázkou zaostávání tuzemska v moderních způsobech dopravy nejsou jen elektrická auta. Problémy už jsou dnes velmi viditelné i v často zmiňované vlakové dopravě.

Abychom politikům nekřivdili, měla by Česká republika podle slov multiministra Karla Havlíčka už v příštím roce přinést celou řadu programů, které podpoří jak rozvoj infrastruktury, tedy především dobíjecích stanic, tak i nákup elektromobilů.

Tato možnost podpory z takzvaného Národního plánu obnovy ale bude opět určena primárně pro města, obce a firmy. Už v roce 2017 přitom vládní hnutí ANO, jehož je Karel Havlíček lídrem ve Středočeském kraji (ale zároveň nestraníkem) slibovalo ve svém volebním programu:

„Rozšíříme stávající program čisté mobility – dotačně podpoříme nákup elektromobilů, plug-in hybridů popř. vozidel na CNG pro kraje, obce i obyvatele. Cílem je, aby v roce 2020 jezdilo v ČR 6 tisíc elektromobilů a 50 tisíc vozidel na CNG. Zároveň se budeme podílet na co nejrychlejším rozšíření sítě nabíjecích a plnících stanic na celém území ČR.“

Elektromobilitu v tuzemsku zachrání pouze soukromý sektor

Už nyní se tak ukazuje, jak velký zájem politici o podporu elektromobility mají. Čtyři roky, které vláda ale i strana ANO s nejsilnějším hlasem ve sněmovně měla, nepřinesly z hlediska elektromobility žádné velké nárůsty. Počet elektromobilů se sice na konci roku 2020 zastavil podle dat Centra dopravního výzkumu na 7103 kusech, čímž překonal sliby stanovené v programu ANO, tento růst by ale byl dosažen i bez podpory hnutí, které pro něj přílišné podmínky nevytvořilo.

Podpora rozvoje sítě nabíjecích stanic pro elektromobily ze strany tuzemských politiků zastoupených ve sněmovně pak nebyla žádná. Většina veřejných nabíjecích stanic elektromobilů tak v současnosti vzniká hlavně z iniciativy firem, které oproti státu chápou, že přechod na elektromobilitu je už nevyhnutelný.

Prodeje elektromobilů i rozšiřování sítě nabíjecích stanic v tuzemsku tak nejspíše opět zachrání soukromý sektor, který do nových technologií ve velkém investuje. Díky absenci dotačních titulů pro koncové zákazníky ze strany státu ale bude pro mnoho lidí elektromobil ve stále větší míře nedostupný, což může v budoucnu snížit i budoucí mobilitu obyvatel a podpořit růst nezaměstnanosti či zhoršení dalších ekonomických ukazatelů.

Spolu s abnormálním tlakem na snižování emisí skleníkových plynů totiž nejen celá Evropa, ale i svět rychle přejde na elektromobily. Česko by tak mělo začít pracovat na tom, aby toto tempo s dalšími státy udrželo a nezůstalo na chvostu moderního automobilového průmyslu.



Sdílejte článek  
       


Štítky: Auto Politika Česká republika
Zdroj: RED




Nejnovější z kategorie


Meta rozhodla o ukončení Messengeru na Facebooku

Pro nové automobily bude v EU od roku 2026 platit nové nařízení pro zvýšení bezpečnosti na silnicích.

Xiaomi investuje více než 10 miliard dolarů do vývoje elektromobilů, aby se zařadila do skupiny největších světových automobilek.

Šetřete baterii iphone na max

Kvůli této chybě vám baterie v mobilu odejde dřív než záruka

Kdy dítěti pořídit telefon, je časté dilema rodičů

WhatsApp překvapí i běžné uživatele.

Kolik času na telefonu je zdravé.

Mobil pro seniory pod 2 tisíce

V některých městech nepůjde v blízké době televizní vysílání.

Nyní můžete využít zajímavé slevy na nákup elektromobilu

Na domácí dobíjecí stanice lze získat dotaci

Nejprodávanější elektromobil Evropy se vyrábí v Česku, navzdory místnímu skepticismu vůči elektromobilům

Německá Asociace pro elektromobily na sebe u berlínského soudu podala návrh na insolvenci

Víc než se čekalo. Elektrický Hyundai i po více jak 160 000 kilometrech zachoval velkou část kapacity baterie

Vsadit budoucnost automobilového průmyslu jen na elektromobily je slepá cesta, tvrdí šéf BMW

Elektrický obr vyplouvá na vodu, bude předzvěstí budoucnosti nebo jen drahý experiment?

Elektromobilita posiluje i v nákladní dopravě. Firmy díky tomu výrazně snižují emise z logistiky

Čínská firma spouští už dvacátou stanici pro výměnu baterií v Německu. Bude její technologie budoucností elektromobility?

V Evropě přibývá nabíjecích stanic, zároveň ale i těch, které nikdo nevyužívá

Elektrická motorka Verge TS PRO

Tsunami čínských vozidel se zatím v Česku nekoná, přijde vůbec?

Brusel možná zavede minimální ceny elektromobilů z Číny místo současných cel, podle kritiků to nebude fungovat

Rolektro E-City 45 Retro - skútr do města kvůli kterému nemusíte do autoškoly

Češi jsou skeptičtí k elektromobilům, více než jiné národy ale sází na veřejnou dopravu či chůzi a kolo

„Nemáme techniky, počkejte si,“ hlásí servisy Tesly v Česku.

Xiaomi SU7 slaví prodejní úspěchy. Vloni se ho prodalo téměř 137 tisíc kusů jen na domovském trhu

Elektrické SUV Tavascan vyráběné v Číně musí firma v současnosti kvůli clům „dotovat“

Elektrická hasičská cisterna stále spoléhá na spalovací motor jako zálohu

Dobito za pár minut. Čínská automobilka ukazuje budoucnost elektromobility (ilustrační foto)



Nejnovější
Nejnovější