Svět dobývají elektromobily, čeští politici je ale vytrvale ignorují
Světové podíly elektromobilů na prodejích nových vozidel rychle rostou. Čeští politici ale moderní způsob osobní přepravy stále ve velkém ignorují. Zachrání tuzemskou elektromobilitu soukromé firmy?
Celosvětová obliba elektromobilů stále rychle stoupá, což se odráží i na prodejích těchto typů automobilů. Svůj podíl na tom mají nejen dotační programy mnoha států, ale i rychlé rozšiřování infrastruktury, která je k provozu aut s elektromotory potřeba. V Česku ale tento trend zatím není příliš znát i díky současné politice, která na nový trend nestíhá reagovat.
Česko je výrobnou moderních vozů, na silnicích už jich ale tolik není
Jen za letošní červenec se podle statistik serveru INSIDEEVs prodalo celosvětově téměř 600 tisíc elektromobilů. Meziroční nárůst oproti minulému roku tak překročil 150 %. Dalo by se tak říci, že poptávka po tomto typu vozidel velmi rychle roste a to i přes překážky, které položila pandemie koronaviru nebo globální nedostatek počítačových čipů.
I přes tyto slibné světové nárůsty výroby a prodeje vozidel na baterie ale Česká republika, jež by se dala označit malou automobilovou velmocí v srdci Evropy, rychle zaostává. V Česku totiž v tom stejném měsíci, kdy světové prodeje rychle rostly, zaznamenaly statistiky propad prodejů těchto vozidel, který byl opravdu žalostný. Podle Svazu dovozců automobilů (SDA), který statistiky vede se v tuzemsku zaregistrovalo pouhých 164 elektromobilů. A ne, bohužel nula na konci nám nechybí.
Dalo by se tak říci, že Česká republika v níž mimo škodovek vyrábí svá vozidla i třeba Hyundai, Toyota, Citroën nebo Peugeot začíná rychle za Evropskými trhy zaostávat. Kde je ale problém? Nejspíše v tuzemské politice, která v současnosti není na stranu elektrických vozidel příliš nakloněna a má úplně jiné starosti.
Volební sliby byly splněny, čí ale byla zásluha?
Ačkoliv mnoho členů evropské sedmadvacítky nabízí dotační programy, které podporují rozvoj elektromobility a nutno dodat, že jsou i velmi oblíbené, Česko tak zatím nečiní. A ukázkou zaostávání tuzemska v moderních způsobech dopravy nejsou jen elektrická auta. Problémy už jsou dnes velmi viditelné i v často zmiňované vlakové dopravě.
Abychom politikům nekřivdili, měla by Česká republika podle slov multiministra Karla Havlíčka už v příštím roce přinést celou řadu programů, které podpoří jak rozvoj infrastruktury, tedy především dobíjecích stanic, tak i nákup elektromobilů.
Tato možnost podpory z takzvaného Národního plánu obnovy ale bude opět určena primárně pro města, obce a firmy. Už v roce 2017 přitom vládní hnutí ANO, jehož je Karel Havlíček lídrem ve Středočeském kraji (ale zároveň nestraníkem) slibovalo ve svém volebním programu:
„Rozšíříme stávající program čisté mobility – dotačně podpoříme nákup elektromobilů, plug-in hybridů popř. vozidel na CNG pro kraje, obce i obyvatele. Cílem je, aby v roce 2020 jezdilo v ČR 6 tisíc elektromobilů a 50 tisíc vozidel na CNG. Zároveň se budeme podílet na co nejrychlejším rozšíření sítě nabíjecích a plnících stanic na celém území ČR.“
Elektromobilitu v tuzemsku zachrání pouze soukromý sektor
Už nyní se tak ukazuje, jak velký zájem politici o podporu elektromobility mají. Čtyři roky, které vláda ale i strana ANO s nejsilnějším hlasem ve sněmovně měla, nepřinesly z hlediska elektromobility žádné velké nárůsty. Počet elektromobilů se sice na konci roku 2020 zastavil podle dat Centra dopravního výzkumu na 7103 kusech, čímž překonal sliby stanovené v programu ANO, tento růst by ale byl dosažen i bez podpory hnutí, které pro něj přílišné podmínky nevytvořilo.
Podpora rozvoje sítě nabíjecích stanic pro elektromobily ze strany tuzemských politiků zastoupených ve sněmovně pak nebyla žádná. Většina veřejných nabíjecích stanic elektromobilů tak v současnosti vzniká hlavně z iniciativy firem, které oproti státu chápou, že přechod na elektromobilitu je už nevyhnutelný.
Prodeje elektromobilů i rozšiřování sítě nabíjecích stanic v tuzemsku tak nejspíše opět zachrání soukromý sektor, který do nových technologií ve velkém investuje. Díky absenci dotačních titulů pro koncové zákazníky ze strany státu ale bude pro mnoho lidí elektromobil ve stále větší míře nedostupný, což může v budoucnu snížit i budoucí mobilitu obyvatel a podpořit růst nezaměstnanosti či zhoršení dalších ekonomických ukazatelů.
Spolu s abnormálním tlakem na snižování emisí skleníkových plynů totiž nejen celá Evropa, ale i svět rychle přejde na elektromobily. Česko by tak mělo začít pracovat na tom, aby toto tempo s dalšími státy udrželo a nezůstalo na chvostu moderního automobilového průmyslu.