První elektrické autobusy severně od polárního kruhu vyjedou už příští rok
Už na příští rok si Norské městečko Bodø ležící na severu země objednalo 31 nových elektrických autobusů. Ty by měly být dodány během července a stanou se tak prvními elektrickými autobusy severně od polárního kruhu. Město si od nich slibuje snížení emisí a hluku.

Evropská města v posledních městech připravují stále větší množství projektů, které by je měly připravit na přechod směrem k zelené energetice a snížení dopadů na globální klima. Není tak nic nového, že hledají náhrady současných dopravních prostředků tak, aby byly splněny podmínky Pařížské klimatické dohody.
Aktuálně tak Norská společnost Nordlandsbuss, která má ve svém vozovém parku přes 200 autobusů nakupuje od Volva nové elektrické autobusy včetně veškerého příslušenství, nabíjecí infrastruktury a servisu.
Nové autobusy pomohou plnit klimatické cíle
Nové autobusy chce firma využívat ve městě Bodø s necelými 50 tisíci obyvateli ležícím vysoko na severu. 31 nových elektrobusů chce společnost používat na linkách veřejné dopravy, které v tamním městě provozuje.
Moderní elektrické autobusy, u kterých ale žádná ze zúčastněných
stran přesněji neinformovala o kapacitě baterií by měly být
nasazeny do provozu během července 2021. Díky tomu se také
stanou prvními elektrickými autobusy na světě, které vstoupí do provozu
severně od polárního kruhu, kde bývají podmínky občas
velmi těžké.
Přechod na nové bezemisní autobusy potěší nejen místní obyvatele díky
minimální hlučnosti ale i životní prostředí právě
díky nulovým lokálním emisím. Elektrobusy by navíc měly Norsku pomoci
v plnění jeho cílů ochrany klimatu, které jsou velmi přísné ale pro
severské země ne až tak nereálné. Do roku 2025 by tak v Norsku podle
nastavených plánů měly jezdit výhradně autobusy schopné provozu
bez lokálních emisí skleníkových plynů.
Město Bodø si od elektrizace autobusů slibuje i možnost nových
spojení. Tiché a bezemisní autobusy totiž budou moci zajíždět
i do míst kde to dříve ať už kvůli hluku či emisím nebylo možné, tedy
hlavně v centrech měst či do interiérových zastávek například přímo
v obchodních domech.
Nabíjecí infrastrukturu dodá ABB
Volvo Norskému městu dodá jak krátké tak i kloubové autobusy. Těch v kloubové variantě by z celkového počtu 31 kusů mělo být 14 a krátkých autobusů tak zbývajících 17 kusů. Všechny dodané autobusy budou Volvo 7900 Electric. Kompletní nabíjecí infrastrukturu pak k autobusům dodá švédsko-švýcarská ABB.
Evropská města se tak dále připravují na revoluci pohonů u prostředků
veřejné hromadné dopravy. Nedávno tak velkou zakázku na dodávku
elektrických autobusů podepsal i německý Hamburk. Ten získá
530 nových elektro-autobusů, které mu dodají společnosti
Solaris, Man a Mercedes-Benz.