EnergoZrouti.cz

Praha schválila zahájení příprav elektrifikace autobusové linky 134

  
Nikola Stránská
14. 9. 2020 ▪ 17:07

Praha schválila zahájení příprav na předprojektové dokumentaci elektrifikace autobusové linky mezi vodárnou v Podolí a Dvorci. Testovací provoz by na této lince mohl být podle plánů zahájen během roku 2022.

Elektrobus Volvo při nabíjení v zastávce
Elektrobus Volvo při nabíjení v zastávce
Foto: Volvobuses.com

Pražští radní dnes na svém jednání rozhodli o schválení přípravy projektu na elektrifikaci autobusové linky 134, která vozí cestující mezi pražskou Podolskou vodárnou a Dvorci. Provoz prvních elektrobusů s novým způsobem dobíjení by se mohl začít testovat v průběhu roku 2022.

Autobusová linka 134 se díky tomuto projektu stane první linkou v Praze, která bude mít k dispozici takzvané čtyřpólové nabíjení. Tedy standard, který je dnes instalován na většině nových tratí s elektrobusy jak v USA tak i v Evropě.

Elektrifikace je součástí plánu pro „chytrou Prahu“

Projekt elektrifikace autobusové linky pro Prahu vypracuje městská společnost Operátor ICT, a.s., která je rovněž autorem systému Lítačka používaného v pražské hromadné dopravě. Možnost dobíjení elektrobusů touto technologií je součástí plánu Smart Prague, kterým chce hlavní město do roku 2030 připravit inovace pro lepší dopravu, odpadové hospodářství či koncept chytrých budov.


Autobusy na zmíněné lince by tak v budoucnu mohly být snadno dobíjeny pomocí technologie OppCharge, která nabízí snadné připojení k nabíječce téměř bez jakékoliv součinnosti řidiče či jiné obsluhy. Elektrobus tak jednoduše zastaví na vyhrazeném místě, který může být zastávka, konečná stanice či prostor v garážích. K autobusu se následně automaticky připojí pantograf, který jej začne dobíjet.


Právě díky tomuto způsobu dobíjení mohou být elektrobusy snadno dobíjeny během bezpečnostních přestávek řidičů na konečných a není tak nutné jejich odstavování či větší součinnost řidiče například připojováním kabelů.


Elektrobusy, které by následně na tuto a další plánované tratě byly přiděleny nabídnou velké pohodlí nejen cestujícím ale i obyvatelům domů v okolí silnic. Díky pohonu na baterie se sníží množství produkovaných emisí do okolí a zároveň jsou autobusy s elektromotory velmi tiché, takže nejsou problémem ani v noci.

Na přívod elektřiny se využije současná trakční síť

Praha by podle zprávy o schválení chtěla v budoucnu pro dobíjení také využít vlastní trakční síť, kterou má určenu pro provoz tramvají či metra. Díky její kapacitě tak bude možné elektrobusy nabíjet bez dalších větších investic do přivedení elektrické energie.


Podle náměstka primátora hlavní města Prahy pro oblast dopravy Adama Scheinherra spotřebují autobusy ve městě pro svůj provoz každoročně okolo třiceti milionů litrů nafty. Díky moderním autobusům, ale i investic do elektrifikace se bude moci toto množství dále snižovat, což bude velkým pozitivem pro čistotu ovzduší i emise skleníkových plynů.

Předpokládané náklady na předprojektovou přípravu elektrifikace autobusové linky jsou necelých 2,5 milionu korun. Mimo společnosti Operátor ICT, a.s. by se na přípravě měl podílet i Regionální organizátor pražské integrované dopravy (ROPID) a Dopravní podnik hl. m. Prahy.


Elektrobusů přibývá i v dalších evropských metropolích

Praha a další tuzemská města se mají stále kde inspirovat. Například německý Hamburk nedávno podepsal smlouvy se třemi výrobci autobusů na dodávku 530 kusů autobusů na bateriový pohon. To by mělo razantně snížit produkované emise v německé metropoli a přispět tak k dalšímu rozvoji elektrifikované hromadné dopravy osob.


Zkušenosti s elektrobusem už má i Dopravní společnost Zlín – Otrokovice, která ve stejnojmenných městech provozuje hromadnou dopravu osob. Ta už od července provozuje ve své síti elektrobus, který si chválí nejen cestující. Díky nabíječkám v garážích a na konečné linky na kterou je nasazována zvládne za den najezdit až 270 kilometrů bez emisí.




Zdroj: TZ MHMP