Praha schválila zahájení příprav na předprojektové dokumentaci elektrifikace autobusové linky mezi vodárnou v Podolí a Dvorci. Testovací provoz by na této lince mohl být podle plánů zahájen během roku 2022.
Pražští radní dnes na svém jednání rozhodli o schválení přípravy projektu na elektrifikaci autobusové linky 134, která vozí cestující mezi pražskou Podolskou vodárnou a Dvorci. Provoz prvních elektrobusů s novým způsobem dobíjení by se mohl začít testovat v průběhu roku 2022.
Autobusová linka 134 se díky tomuto projektu stane první linkou v Praze, která bude mít k dispozici takzvané čtyřpólové nabíjení. Tedy standard, který je dnes instalován na většině nových tratí s elektrobusy jak v USA tak i v Evropě.
Autobusy na zmíněné lince by tak v budoucnu mohly být snadno dobíjeny
pomocí technologie OppCharge, která nabízí snadné
připojení k nabíječce téměř bez jakékoliv součinnosti řidiče či
jiné obsluhy. Elektrobus tak jednoduše zastaví na vyhrazeném místě, který
může být zastávka, konečná stanice či prostor v garážích.
K autobusu se následně automaticky připojí pantograf, který jej
začne dobíjet.
Právě díky tomuto způsobu dobíjení mohou být elektrobusy snadno dobíjeny
během bezpečnostních přestávek řidičů na konečných a není tak nutné
jejich odstavování či větší součinnost řidiče například
připojováním kabelů.
Elektrobusy, které by následně na tuto a další plánované tratě byly
přiděleny nabídnou velké pohodlí nejen cestujícím ale i obyvatelům
domů v okolí silnic. Díky pohonu na baterie se sníží množství
produkovaných emisí do okolí a zároveň jsou autobusy
s elektromotory velmi tiché, takže nejsou problémem ani
v noci.
Podle náměstka primátora hlavní města Prahy pro oblast dopravy Adama
Scheinherra spotřebují autobusy ve městě pro svůj provoz
každoročně okolo třiceti milionů litrů nafty. Díky moderním
autobusům, ale i investic do elektrifikace se bude moci toto množství dále
snižovat, což bude velkým pozitivem pro čistotu ovzduší i emise
skleníkových plynů.
Předpokládané náklady na předprojektovou přípravu elektrifikace autobusové linky jsou necelých 2,5 milionu korun. Mimo společnosti Operátor ICT, a.s. by se na přípravě měl podílet i Regionální organizátor pražské integrované dopravy (ROPID) a Dopravní podnik hl. m. Prahy.
Zkušenosti s elektrobusem už má i Dopravní společnost Zlín –
Otrokovice, která ve stejnojmenných městech provozuje hromadnou
dopravu osob. Ta už od července provozuje
ve své síti elektrobus, který si chválí nejen cestující. Díky
nabíječkám v garážích a na konečné linky na kterou je nasazována
zvládne za den najezdit až 270 kilometrů bez emisí.