EnergoZrouti.cz

Polsko podpoří nákup elektrických a vodíkových autobusů za více jak šest miliard korun

  
Martin Bárta
29. 1. 2021 ▪ 09:46

V Polsku se v nejbližší době zdvojnásobí počet autobusů s nulovými emisemi skleníkových plynů díky novým dotacím za více jak šest miliard korun. To zajistí rychlejší výměnu zastaralých vozidel i obnovu ekonomiky po koronaviru.

Elektrický autobus Solaris Urbino
Elektrický autobus Solaris Urbino
Foto: Solaris

V Polsku by se už brzy díky podpoře Národního fondu na ochranu životního prostředí měl zdvojnásobit současný počet autobusů na bezemisní pohon. V dotačním programu do nějž mohly své žádosti poslat polská města a obce provozující veřejnou dopravu se podpoří nákup 431 nových autobusů jak na baterie tak i na vodík ale i výstavba nových nabíječek.

Polsko zdvojnásobí počet bezemisních vozidel veřejné dopravy

431 nových vozidel, která budou z dotací zakoupena by mělo zdvojnásobit celkový počet těchto vozidel, která se v polských městech pohybují. Pro některá města tak jde v rámci těchto bezemisních pohonů o vůbec první nákup. Právě proto bude s novými vozidly spojena i instalace nabíječek a školení personálu.

Vyrůst by tak v Polsku hlavně pro účely nabíjení zakoupených vozidel hromadné dopravy mělo 180 nových nabíječek. Zároveň by na nová vozidla a jejich nabíjení či doplňování vodíku mělo být proškoleno 970 osob.

Polsko očekává, že nákup nových autobusů bude i jednou z podpor k posílení průmyslové výroby v zemi během zotavování se z krize způsobené pandemií koronaviru. Vzhledem k tomu, že Polsko má i svého vlastního výrobce autobusů – Solaris, který má ve své nabídce vozidel i ta na vodík a elektřinu, dá se očekávat že některá z vozidel budou pocházet přímo od něj.

Snížení emisí i větší komfort pro obyvatele měst

Masivnější rozšiřování nových dopravních prostředků s nulovými emisemi skleníkových plynů Polsko podporuje samozřejmě i kvůli splnění dohod daných Pařížskou klimatickou úmluvou. Nová vozidla a to zvláště v případě těch na bateriový pohon ale ocení díky své tichosti i obyvatelé měst, která je zakoupí.

Přibližně stovka z nově nakupovaných vozidel by navíc měla být na vodík. Tím chce polské Ministerstvo životního prostředí dát impulz k většímu využití tohoto paliva na pohon ve veřejné dopravě. Větší množství autobusů by tak mělo podpořit i rozvoj nových čerpacích stanic na vodík. V současné podpoře jsou tak zahrnuty i dvě čerpací stanice na vodík. S rostoucím počtem strojů se ale očekává růst čerpacích stanic vodíku hlavně v roli soukromých firem.

Výzva pro podávání žádostí do dotačního programu Zelené veřejné dopravy začala 4. ledna a uzavřena byla 18. ledna 2021 kvůli vyčerpání plánované alokace ve výši 1,1 miliardy polských zlotých (6,3 miliardy korun). Dotace byla určena pro organizátory a provozovatele veřejné hromadné dopravy včetně místních úřadů.




Štítky: Autobus Elektromobil Polsko
Zdroj: PL GOV