Malé elektromobily si bez dotací nikdo nekoupí, říká šéf automobilky Opel
Malé elektromobily si podle šéfa německého Opelu bez dotací téměř nikdo nekoupí. Varuje tak před zrušením dotační politiky na nákup nových elektromobilů od příštího roku. Ty by totiž jinak byly nekonkurenceschopné.
V okamžiku, kdy v Německu skončí štědrá dotační politika, budou malé elektromobily podle šéfa výrobce automobilů Opel neprodejné. Vláda takzvaného německého semaforu chce přitom příspěvky na nákup nových elektromobilů postupně snižovat a nakonec úplně ukončit.
To, že se dotační politika a velmi štědré příspěvky na nákup elektromobilů, které pokrývají i převážnou část ceny nového vozidla změní avizovala nová německá vláda velmi brzo po svém nástupu. Vláda by tak měla podle plánů z příspěvků odstranit hybridní vozidla, velká část jejich majitelů totiž u hybridů nedobíjí baterii a využívá jej tak hlavně jako běžné vozidlo se spalovacím motorem. To ve výsledku postrádá smysl dotační politiky, která má podpořit snižování emisí skleníkových plynů u osobní dopravy.
Na elektromobily lze v současnosti získat v Německu bonus až 9 000 euro, převážnou část z toho platí stát a zbytek výrobci, kteří takzvaný ekologický bonus poskytnou jako slevu na nové vozidlo. Podle současné německé vlády by se právě tento bonus měl buď snížit nebo úplně zastavit. Velmi pravděpodobné ale je, že dojde k postupnému snižování a to tak, že v roce 2023 by bonus poklesl na 4 000 eur. V roce 2024 a 2025 by pak měl být pouze 3 000 eur. Po roce 2025 by pak byly dotace na elektromobily zastaveny úplně.
Před zrušením bonusu od příštího roku ale varuje šéf výrobce automobilů Opel Uwe Hochschurtz. Jak uvedl ve svém rozhovoru pro německý server Auto Motor und Sport, malé elektromobily by se v případě zrušení dotační politiky nejspíše úplně přestaly prodávat. V současnosti totiž bonus na ně tvoří až 50 procent ceny. V případě zrušení dotací by tak vozidla stála dvojnásobek co dnes a byla by okamžitě neprodejná.
Úprava dotační politiky na nová nízkoemisní či bezemisní vozidla ale bude nutná. Němci totiž velmi často příspěvky zneužívají a nakupují nové auto jen na velmi krátkou dobu do jednoho roku. To i při následném prodeji do jiných zemí svému majiteli vydělá a federální kasu připraví o další finance.
Podle ekonoma Ferdinand Dudenhöffer by tak spíše než dotace na elektromobily měly být zaváděny vyšší daně na vozidla, která vypouštějí velké množství emisí. Tím by se podle něj podpořil rozvoj elektromobility mnohem efektivněji než je tomu u v současnosti fungujícího systému ekologických bonusů.