EnergoZrouti.cz

Němci ve velkém vydělávají na zneužívání dotací pro elektromobily. V Česku to zatím nehrozí

  
Martin Bárta
31. 1. 2022 ▪ 09:19

Němci stále více využívají fígl, jak jezdit elektromobilem půl roku zdarma a pak jej se ziskem prodat. Německo tak podporuje elektromobilitu v celé Evropě. V Česku ale zatím podobný problém nehrozí.

Tesla - nejoblíbenější značka německý dotačních „podvodníků“
Tesla - nejoblíbenější značka německý dotačních „podvodníků“
Foto: SCREEN POST on Unsplash

Nejen německý trh s elektromobily v posledních letech rychle roste i zásluhou dotací, které nákup nových vozů podporují. Právě dotace se ale stávají terčem „podvodníků“, kteří díky nim často mají po půl roce nový vůz a velmi často si také vydělají nějaká ta eura navíc.

Koupit a za půl roku prodat. Se ziskem

Příspěvky na nákup elektromobilů v Německu sice stanovují podmínku, že majitel musí nějakou dobu vůz vlastnit než jej prodá. I po této době si ale vozy zachovávají svou cenu a je tak možné je snadno prodat. Jak ukázali autoři pořadu Auto Mobil na soukromé televizní stanici VOX, je celkem snadné celým procesem projít a tak jej využívá stále větší množství majitelů vozidel.

Postup je přitom velmi jednoduchý. Zákazníci si koupí elektromobil, na který získají dotaci od státu. Po nějaké době používání, která je většinou půl roku až rok, majitel může vozidlo prodat autobazaru či dealerovi jako takzvaný roční vůz. Ve většině případů pak majitel prodá vůz za vyšší cenu než ho díky dotaci stála jeho koupě a vydělá tak peníze za používání svého vozu.

Samotná dealerství či bazary pak vozy posílají do dalších zemí Evropské unie a to zejména Skandinávie, kde je popularita elektromobility stále vyšší. Prodejce vozů si i díky snížené ceně, za kterou vozidlo vykoupil může přijít na další zajímavý zisk a celý obchod s ojetými elektromobily tak roste.

Německo tak svým postupem dalo by se říci modernizuje vozový park celé EU, jelikož ojetá vozidla se v dalších zemích dostávají na trh za nižší ceny než ta nová a elektromobilita se tak může rychleji rozšiřovat. V případech, kdy by šlo o vozy u nichž dochází k výrobě v Německu, mohlo by to sice být výhodné pro podporu německého autoprůmyslu. Vzhledem k tomu, že mnoho vozů které se „podvodu“ účastní je původem od americké značky Tesla to ale velké výhody nepřinese.

Je tak možné, že německé dotace na elektrická vozidla se v příštích letech dočkají změn, které ostatně současná vláda takzvaného semaforu plánuje. Už dříve přitom své podmínky pro podporu nákupu bateriových vozů změnila třeba Velká Británie, která snížila maximální cenu vozidel, jež jsou podporována. To by mělo vyřešit problém, kdy dotace získávají i majitelé, jež si je mohou snadno pořídit bez nich. Úprava by tak měla přinést podporu elektromobilů spíše pro střední a nižší příjmové vrstvy obyvatel.

V České republice se prozatím podobných omezení příliš obávat nemusíme, jelikož dotace na pořízení elektromobilů pro soukromé zákazníky v tuzemsku nefungují. Už v příštích týdnech by ale mělo dojít ke spuštění dotačního programu na nákup elektrovozidel určených pro živnostníky a firmy. Jak se tato podpora projeví na trhu ale zatím není jisté. V následujících letech by se ovšem díky prodeji ojetých elektromobilů od firem mohlo na trh dostat mnoho levnějších elektrických vozidel. Ty by se díky nižší cenové hladině mohly stát přijatelnější právě i pro soukromé osoby.




Štítky: Elektromobily Auto Dotace Tesla Německo
Zdroj: RED