Elektrokola mohou mít výrazně větší dojezd, jezdci ale často nedodržují ani základní zásady
V současnosti prodávaná elektrokola nabízejí dojezd na jedno nabití i přes 100 kilometrů. Ten je však často nedosažitelný i kvůli tomu, že jezdci nedodržují základní pravidla a zbytečně si zkracují dojezd. Některé chyby navíc mohou baterii elektrokola trvale poškodit.
Ačkoliv se dojezd současných modelů elektrokol dokáže pohybovat i nad 100 kilometrů, v reálném provozu mají cyklisté zkušenosti spíše s tím, že je dojezd výrazně nižší. Přestože někdy může jít jen o reklamní triky výrobce a měření podobně jako u automobilu, tedy v ideálních podmínkách, některé aspekty toho, proč se dojezd zkracuje, mohou ovlivnit sami jezdci.
Jsou samozřejmě určité technické parametry, které z hlediska jezdce nebude možné po nákupu kola ovlivnit, a tak nelze očekávat, že například elektrokolo s baterií o kapacitě 500 Wh ujede nějaký zázračný počet kilometrů.
Vysoký výkon vám jízdu usnadní, daleko ale nedojedete
Jeden z těch hlavních způsobů, jak je možné ovlivnit dojezd elektrokola, je asi každému jezdci známý a jsou jím režimy asistence. Právě ty určují, jak moc bude elektromotor pomáhat při šlapání a kolik energie k tomu bude využívat. Většina v současnosti prodávaných elektrokol tak nabízí minimálně dva režimy. Jeden z nich je ekologický a druhý s vysokou asistencí.
Delší dojezd lze na elektrokole zajistit už jen optimálním využíváním těchto režimů. Pokud totiž chcete dojet dál, je ideální využívat eko mód, který sice nejméně pomáhá s výkonem, ale zato také spotřebovává nejmenší množství elektřiny z baterií. Pokud tak jedete po běžné cyklostezce nebo v rovném terénu, je sice plná nápomoc motoru skvělá, protože téměř nemusíte šlapat, na druhou stranu je také velmi zbytečná a výrazně zkracuje dojezd elektrokola.
Pneumatiky, pneumatiky a zase pneumatiky
Další jednoduchou zásadou, která může pomoci výrazně prodloužit dojezd elektrokola, je huštění pneumatik. Tento bod přitom není ničím překvapivým. Správný tlak v pneumatikách, který stanovuje výrobce kola, je totiž u elektrokol stejně důležitý jako například u motocyklů nebo i automobilů. Pokud je například na silnici tlak příliš vysoký, nebo naopak příliš nízký, zhoršuje se výkon a zvyšuje valivý odpor. To následně významně ovlivňuje dojezd, protože kolo při napomáhání jezdci spotřebuje větší množství energie.
Při kontrole tlaku v pneumatikách nezapomínejte na to, že tlaky uváděné na internetu obecně pro všechna kola mohou být jiné, než jsou ty ideální pro vaše elektrokolo. Elektrokola totiž váží výrazně víc než běžná kola bez elektromotorů, baterie a další techniky, což ovlivňuje i ideální tlak, který by v pneumatikách měl být.
Jeďte nalehko
Samotné elektrokolo a jezdec na něm výrazně ovlivňují dojezd svojí váhou. Je tak jasné, že pokud máte výraznou nadváhu, může být sice jízda na kole ideálním způsobem, jak se jí zbavit, než se vám to ale povede, budou vaše dojezdy rozhodně o něco kratší než u vyzáblých jezdců z Tour de France. Přestože váhu mnohdy není tak jednoduché upravit, jsou i jiné způsoby, jak váhu elektrokola snížit a zvýšit tak dojezd.
Ano, řeč je o zavazadlech. Spolu s tím, jak elektrokola umožňují delší jízdu, balí na ně mnoho jezdců další a další zavazadla, která se jim na takových cestách hodí. Přibývá tak tašek, které v sobě nesou lehké věci jako pláštěnku, náhradní oblečení, ale i svačinu, vodu nebo třeba věci na přespání.
Právě tato zavazadla a jejich nosiče ale někdy mohou zvednout váhu i o desítky kilogramů, které se opět projeví na tom, že baterie bude muset poslat elektromotoru pro pohon větší hmotnosti více energie. Výsledek je pak jednoduchý – kratší dojezd. Snažte se tak myslet na to, zda vše, co si s sebou balíte, opravdu potřebujete. Je sice pěkné vézt si sebou zásoby jídla na pět dnů pro případ nejvyšší nouze, pokud ale nejdete středem pouště, budou vám tyto pochoutky stejně k ničemu a jen zkrátí váš dojezd.
Horko i zima je nepříjemné nejen vám, ale i baterii
Stejně jako baterie v telefonu, notebooku a jakémkoliv dalším zařízení, je i baterie v elektrokole citlivá na změny okolní teploty. Když tak elektrokolo necháte stát před domem v teplotách okolo nuly, zpomalí se chemické reakce v baterii, které se následně výrazně zkrátí i dojezd. Chladné teploty tak mohou váš dojezd zkrátit i o 30 procent. I když kolo nepoužíváte, není dobré jej skladovat v prostorech, kde je velký chlad.
Pokud nemáte možnost dát kolo alespoň do garáže či kůlny, kde bude před výrazným poklesem teplot alespoň částečně chráněno, raději baterii vyjměte z kola a uložte doma.
Bateriím elektrokol ale neškodí jen zima, vadí jim totiž i přesný opak. Zvýšené teploty totiž mohou způsobit přehřátí baterie, což poškozuje její články. V případě, že je vyšším teplotám vystavena pravidelně, může to v dlouhodobém měřítku snížit její kapacitu a tím i dojezd.
Pokud tak jedete v extrémních teplotách, vyplatí se udělat přestávku, během které si odpočinete nejen vy, ale i baterie vašeho elektrokola. Když tak v letních vedrech kolo i na čtvrt hodiny skryjete do stínu, baterie vám rozhodně poděkuje.
Na teploty ovšem myslete i při nabíjení. Pokud se vrátíte z dlouhého výletu, rozhodně ihned nepřipojujte teplou baterii na nabíječku. Ideální je totiž počkat alespoň 30 minut, než se teplota článků sníží. U některých nabíječek tento problém řeší i samotný výrobce baterie, který nabíjení stejně spustí, až když mají baterie optimální teplotu.