Elektrokolo bez těžkých baterií? Francouzský start-up ukazuje, že to není nemožné. Některé cyklisty však neosloví
Je možné využívat výhody elektrického kola i bez těžkých lithiových baterií? Francouzský start-up ukazuje, že to není nemožné. Kvůli principu, na kterém funguje, však osloví spíše menší skupinu cyklistů, kteří se pohybují po městech.
Pokud mají téměř všechna elektrokola něco společného, pak jsou to rozhodně těžké baterie. Ty mnohdy zvyšují váhu kola i o několik kilogramů a jeho přenášení a manipulace s ním, například při nasazování kola na střešní nosič auta není úplně hračka. Tyto problémy by ale mohlo řešit elektrokolo, které není tak úplně elektrokolem, přestože využívá pro svůj pohon elektřinu. Kolo z dílny francouzského start-upu pi Pop, ale na rozdíl od běžných kol nemá akumulátor.
Pi Pop totiž již zmíněné těžké a mnohdy i drahé lithiové baterie nahrazuje superkondenzátory. Ty v tomto případě nabíjí elektřinou rekuperace, která probíhá podobným způsobem, jako je tomu například u hybridních automobilů. Elektrokolo totiž při brzdění nebo jízdě z kopce rekuperuje a dobíjí kondenzátor, který v něm funguje jako úložiště elektřiny.
Při jízdě po rovině či do mírného kopce pak superkondénzátor uvolňuje elektřinu vyrobenou rekuperací a pohání elektromotor. Ten pak usnadňuje jízdu na kole, protože není nutné do šlapání dávat tak velké množství fyzické síly. Elektrokolo je navíc díky absenci baterie výrazně lehčí a zároveň u něj nehrozí neduhy některých lithiových článků (například nebezpečí požáru).
Využití kondenzátoru oproti baterii má ovšem i své nevýhody. Tou hlavní je, že se do kondenzátoru dokáže uložit výrazně méně energie, a tak dokáže energie z něj na jedno „nabití“ pomoci s pohonem kola většinou jen několik stovek metrů, a to ještě v případě, kdy jde o jízdu na rovině. Pi pop má v sobě integrovaný 250 wattový motor, který využívá energii z kondenzátoru pro pohon.
Kvůli krátkému dojezdu na energii ze superkondenzátoru je jasné, že elektrokolo od francouzského start-upu nebude úplně pro každého. Oslovit by ale mohl velkou skupinu cyklistů, kteří cestují po městech. Právě u nich totiž dochází k neustálému střídání jízdy do kopce a z kopce, kde by přídavný pohon, který navíc není nutné dobíjet, mohl být užitečný. Své místo by si tak kola s podobným pohonem mohla najít i ve „vozových parcích“ služeb sdílených kol jaké v tuzemsku provozují například společnosti Rekola nebo NextBike.