Elektrokolo bez těžkých baterií? Francouzský start-up ukazuje, že to není nemožné. Některé cyklisty však neosloví

     
Lenka Nováková
10. 3. 2025 ▪ 13:13

Je možné využívat výhody elektrického kola i bez těžkých lithiových baterií? Francouzský start-up ukazuje, že to není nemožné. Kvůli principu, na kterém funguje, však osloví spíše menší skupinu cyklistů, kteří se pohybují po městech.

Elektrokolo, které nepotřebuje baterie může být ideální do městského provozu (ilustrační foto)
Elektrokolo, které nepotřebuje baterie může být ideální do městského provozu (ilustrační foto)
Foto: Unsplash

Pokud mají téměř všechna elektrokola něco společného, pak jsou to rozhodně těžké baterie. Ty mnohdy zvyšují váhu kola i o několik kilogramů a jeho přenášení a manipulace s ním, například při nasazování kola na střešní nosič auta není úplně hračka. Tyto problémy by ale mohlo řešit elektrokolo, které není tak úplně elektrokolem, přestože využívá pro svůj pohon elektřinu. Kolo z dílny francouzského start-upu pi Pop, ale na rozdíl od běžných kol nemá akumulátor.

Pi Pop totiž již zmíněné těžké a mnohdy i drahé lithiové baterie nahrazuje superkondenzátory. Ty v tomto případě nabíjí elektřinou rekuperace, která probíhá podobným způsobem, jako je tomu například u hybridních automobilů. Elektrokolo totiž při brzdění nebo jízdě z kopce rekuperuje a dobíjí kondenzátor, který v něm funguje jako úložiště elektřiny.

Při jízdě po rovině či do mírného kopce pak superkondénzátor uvolňuje elektřinu vyrobenou rekuperací a pohání elektromotor. Ten pak usnadňuje jízdu na kole, protože není nutné do šlapání dávat tak velké množství fyzické síly. Elektrokolo je navíc díky absenci baterie výrazně lehčí a zároveň u něj nehrozí neduhy některých lithiových článků (například nebezpečí požáru).

Francouzský start-up vyvíjí elektrická kola, která nepotřebují baterii , pi...

Využití kondenzátoru oproti baterii má ovšem i své nevýhody. Tou hlavní je, že se do kondenzátoru dokáže uložit výrazně méně energie, a tak dokáže energie z něj na jedno „nabití“ pomoci s pohonem kola většinou jen několik stovek metrů, a to ještě v případě, kdy jde o jízdu na rovině. Pi pop má v sobě integrovaný 250 wattový motor, který využívá energii z kondenzátoru pro pohon.

Kvůli krátkému dojezdu na energii ze superkondenzátoru je jasné, že elektrokolo od francouzského start-upu nebude úplně pro každého. Oslovit by ale mohl velkou skupinu cyklistů, kteří cestují po městech. Právě u nich totiž dochází k neustálému střídání jízdy do kopce a z kopce, kde by přídavný pohon, který navíc není nutné dobíjet, mohl být užitečný. Své místo by si tak kola s podobným pohonem mohla najít i ve „vozových parcích“ služeb sdílených kol jaké v tuzemsku provozují například společnosti Rekola nebo NextBike.



Sdílejte článek  
       


Štítky: Elektrokolo Cyklistika Cyklodoprava Mikromobilita Cyklo Baterie Elektrokolo bez baterií



Nejnovější z kategorie


WhatsApp používá přes dvě miliardy lidí po celém světě.

Elektrické koloběžky a někdy i sdílená kola mizí z ulic světových metropolí

Firma nabízí zvýšení rychlosti elektrokol bez zásahu do elektroniky, není to ale úplně legální

Elektrokola výrazně usnadní cestování. Při nesprávném použití ale mají výrazně kratší dojezd

Elektrokolo Crivit PEAK 709 nyní Lidl nabízí v omezené akci

347 kilometrů na elektrokole na jedno nabití? Žádný problém!

Elektrokolo do města z nabídky Lidlu nyní vyjde výrazně výhodněji

Elektrokola dávno nejsou jen na výlety. Lidé, kteří je koupili jimi podle studie stále častěji nahrazují auto

Kola s elektromotorem už tvoří přes 30 % všech prodejů a zájem stále roste

Poptávka po sdílených elektrokolech v Londýně stále roste, dopravce přidá další stovky kol

Elektrické cargo kolo Decathlon



Nejnovější
Nejnovější