EnergoZrouti.cz

Češi nakupují elektrokola za desetitisíce, jejich nákupy už tvoří více než čtvrtinu celkových prodejů

     
Markéta Bártová
17. 7. 2024 ▪ 15:55

Češi nakupují kola za desetitisíce, zájem ale mají hlavně o ta horská. Městská kola zatím oproti západním zemím v tuzemsku příliš netáhnou. V budoucnu by se ale situace mohla změnit i díky změně mobility ve městech napříč Evropou.

Kola s elektromotorem už tvoří přes 30 % všech prodejů a zájem stále roste
Kola s elektromotorem už tvoří přes 30 % všech prodejů a zájem stále roste

Trh s elektrokoly v České republice zažívá v posledních letech nebývalý růst, jejich podíl na celkovém prodeji kol už nyní dosahuje 30 % a stále roste. Tento trend je poháněn zejména zákazníky středního věku, kteří jsou ochotni investovat do kvalitnějších modelů. Průměrná cena prodaného elektrokola v roce 2024 činí 40 000 Kč, což odráží jejich oblibu zejména u těch, kteří preferují horská elektrokola se středovým motorem. Velké úspěchy v prodejích hlásí i sportovní řetězec Decathlon. Ten podle svých dat prodal meziročně o 56 % více elektrokol a očekává, že trend se jen tak nezastaví.

Podle Jiřího Uhera ze společnosti Decathlon, by do roku 2026 mohla elektrokola tvořit až 30 % všech prodaných dospělých kol. Český zákazník je podle Uhera ochoten si připlatit za vyšší kvalitu, na rozdíl od svých protějšků ve Francii či Španělsku, kde jsou preferovány levnější základní modely.

Elektrokola se stala nepostradatelnou součástí českého cyklistického trhu. V době pandemie COVID-19 zaznamenala cyklistika obrovský rozmach, což vedlo k zvýšení prodeje elektrokol. Průměrná cena elektrokola v České republice je přibližně 40 000 Kč, což svědčí o tom, že Češi preferují kvalitní a vybavenější modely.

Největší prodeje přitom řetězec zaznamenává v oblasti horských kol, ty v tuzemsku tvoří 55 % prodejů. Městská kola oproti tomu tvoří jen 5 % podíl. Ve většině západních zemí přitom ale prodeje nahrávají spíše městským kolům, což může být způsobeno prozatím nedostatečnou infrastrukturou i propagací cyklistiky jako moderní městské mobility.

„Podle vývoje trhu v Německu či Nizozemsku můžeme očekávat, že i v České republice nastane mírný útlum na trhu s elektrokoly. Budou hrát jistě důležitou roli v dopravě v zemích, které na to budou připraveny, ale klasická jízdní kola také neztratí na důležitosti. Očekává se tak stabilizace v maximálním poměru 50:50,” uvádí Jiří Uher, Country Sport Leader cyklistiky společnosti Decathlon.



Sdílejte článek  
       


Štítky: Elektrokola Cyklistika Mikromobilita Doprava Kola
Zdroj: TZ Decathlon



Pondělník.

Přehled aktuálního dění každé pondělní ráno ve vaší schránce.