Odmítejte firemní telefon a notebook. Je v tom háček, který vám málokterá firma řekne
Chytrý telefon je, zdá se, nejlepším přítelem člověka 21. století. Existuje dokonce tzv. nomofobie, tedy strach a úzkost z toho, že nemáme přístup k mobilu či mobilnímu signálu. Mnozí Češi přitom používají služební telefon. To je ale může vyjít (ne)pěkně draho!
Podle údajů Českého statistického úřadu (ČSÚ) už dnes používá v Česku mobilní telefon 99 % osob starších 16 let. Mobil ostatně vlastní i naprostá většina důchodců, podle statistik 96 %, byť část z nich dává stále přednost klasickým tlačítkovým zařízením. Mnozí Češi mají mobilní telefony dva. Jeden soukromý, druhý služební. Jenže se služebním smartphonem jsou spojena i určitá rizika. Pokud si nedáte pozor, může se velmi snadno luxus v podobě dvou mobilů změnit v noční můru.
Tohle vám může způsobit služební telefon
V dřívějších letech bylo běžné, že mnozí lidé dostali při nástupu do práce služební telefon, ve kterém byla pracovní SIM karta. Tento trend se ovšem pomalu mění. Stále častěji se totiž objevuje politika BYOD neboli Bring Your Own Device, tedy „přines si vlastní vybavení“. Zaměstnanci tak používají vlastní mobil, který se propojuje s firemními MDM systémy. Mnozí Češi ovšem stále služební telefon k dispozici mají. Třeba v takovém bankovním sektoru je používání vlastního zařízení nemyslitelné.
Pokud při nástupu do práce dostáváte služební telefon, mějte se na pozoru. Odpovídáte totiž za ztrátu svěřených věcí! Nemusí se jednat pouze o mobil, ale třeba také o notebook, pracovní nářadí, nástroje nebo oděvy. V každém případě je problematická především ztráta. Pokud byste svěřenou věc „jen“ poškodili či zničili, váš zaměstnavatel by musel k uplatnění náhrady prokázat vámi způsobené zavinění. To nemusí být úplně snadné. U ztráty už ovšem panuje situace jiná.
Co se stane, když služební telefon ztratíte?
Pak není povinností zaměstnavatele, aby vaše zavinění prokazoval. To se ze zákona předpokládá! Svěřené věci byste tedy měli hlídat jako oko v hlavě. Odpovědnost za škodu lze vyloučit jedině tím, pokud prokážete, že nedošlo k vašemu zavinění. Bude-li vám tedy služební telefon odcizen třeba z vypáčené skříňky v šatně, řekněme v lázních, měli byste vše řádně zdokumentovat. Přesto platí, že byste svěřené zařízení asi s sebou do lázní brát neměli, což je vůbec nejlepší řešení.
Čtěte vše, co v práci podepisujete
Mnozí zaměstnanci mají svěřené věci tak dlouho, že si ani neuvědomují, že za pracovní mobil nesou finanční zodpovědnost. Při převzetí je každopádně nutné podepsat písemné potvrzení o převzetí. V něm by mělo být obsaženo, o jaký telefon se konkrétně jedná a váš podpis. Tím přebíráte zařízení k užívání a úschově. Ovšem pozor! Podle zákona po vás může chtít zaměstnavatel podepsat u svěřených věcí, jejichž cena je při převzetí vyšší než 50 tisíc korun, dohodu o odpovědnosti za ztrátu.
Zaplatit můžete opravdu hodně
Pokud telefon prokazatelně zničíte či ztratíte, zaplatíte jeho plnou cenu. Při určení konkrétní částky se vychází z toho, kolik činila aktuální hodnota. Přihlíží se tedy i k běžnému opotřebení. Samozřejmě nelze platit částku jako za nový telefon, pokud už jste jej přebírali jako používaný. Pamatujte, že zaměstnavatel musí vytvořit podmínky k zajištění ochrany svěřených věcí proti ztrátě. V opačném případě je možné odstoupit od dohody o odpovědnosti, a to písemnou formou.
Pozor si obecně dejte hlavně u dražších služebních věcí. V pracovním právu existuje něco jako obecná odpovědnost za škodu, která zaměstnance chrání, protože určuje, že v případě nedbalostního zavinění lze zaplatit maximálně 4,5násobek průměrného výdělku. Ani to však nemusí být málo. Při podpisu dohody o odpovědnosti za ztrátu svěřené věci a následné ztrátě ovšem žádné finanční limity neexistují. Bude-li to tedy vaše chyba, můžete výrazně zruinovat rodinný rozpočet!























































