EU chce zavést každoroční technické kontroly, týkat se budou aut starších deseti let
Vlastnictví staršího auta by se mohlo tuzemským domácnostem prodražit. Evropská komise totiž plánuje zavést každoroční technické kontroly pro vozidla starší deseti let. Průměrné stáří vozidel v tuzemsku přitom překračuje šestnáct let, a změna by se tak dotkla velké části jejich majitelů.
Stáří vozového parku v tuzemsku dlouhodobě výrazně narůstá, průměrné vozidlo na tuzemských silnicích tak už dnes překračuje i stáří šestnácti let. Právě na toto vozidla by ale v budoucnu mohla čekat výrazně přísnější pravidla. Evropská komise chce totiž v iniciativě za vyšší bezpečnost silničního provozu donutit majitele těchto vozidel k častějším technickým prohlídkám.
V rámci snahy o zvýšení bezpečnosti silničního provozu a podpory udržitelné mobility chce EU zavést každoroční povinné technické prohlídky. Ty by se ovšem měly týkat pouze automobilů, jejich stáří překročí deset let. Pomoci by to mělo snížit počet emisně nevyhovujících vozidel na silnicích, ale hlavně snížit množství dopravních nehod, která tato vozidla způsobí.
Podle Komise starší vozidla častěji selhávají po technické stránce, a tak bývají také ve více případech účastníky dopravních nehod. Zavedení každoročních technických kontrol pro tato vozidla by tak podle odhadů EU mohlo dojít k záchraně až 7 000 lidských životů ročně, které má na svědomí právě nedostatečný technický stav vozidel a následné dopravní nehody.
Aktuální návrh Evropské komise je součástí strategie „Vision Zero“, která si klade za cíl už do pěti let snížit počet usmrcených a těžce zraněných osob při dopravních nehodách na polovinu. Do roku 2050 by pak měla být úmrtnost na evropských silnicích ideálně rovna nule.
V mnoha zemích EU už přitom praxe častějších kontrol u starších vozidel funguje. Nová pravidla by tak sjednotila postup napříč celou sedmadvacítkou. Například v tuzemsku je u osobních vozidel v současnosti povinné přistavit je na technickou prohlídku u nového vozidla po čtyřech letech a následně každé dva roky. Například v případě autobusů je pak situace ještě výrazně přísnější. Autobusy musí totiž na STK každý rok.
Aby nová opatření, která by podpořila nejen snížení počtu dopravních nehod, ale i snížení množství starších vozidel s vysokými emisemi začala fungovat, bude ještě nutné provést několik kroků. Nová pravidla tak ještě musí schválit Evropský parlament a také jednotlivé členské státy unie.