Máte SUV? Tak plaťte vyšší daně! Velká auta zabírají více místa a poškozují silnice, jejich majitele za to brzy čeká trest
Máte velký automobil typu SUV? Pak vás čeká nejen dražší parkovné, ale i speciální daně. Stále rostoucí velikost automobilů a popularita SUV totiž ve městech způsobují problémy s parkováním, bezpečností i větším poškozováním vozovek. Města tak s jejich provozem ztrácejí trpělivost.
Velkých vozidel, které výrobci označují jako SUV (sportovní užitkové vozidlo) nejen na silnicích v Česku velmi rychle přibývá. Vozidla totiž rostou na popularitě kvůli své praktičnosti jako pro pohodlné cestování tak i přepravu nákladu. SUV tak v současnosti tvoří velkou část prodejů nových automobilů, což ovšem přináší řadu problémů. Mimo výhod pro své majitele totiž mají i mnoho nevýhod pro své okolí a právě proto za jejich vlastnictví bude brzy na majitele čekat „trest“.
Podle dat Svazu dovozců automobilů (SDA) bylo v České republice za celý rok 2016 registrováno 32 476 nových vozidel, které jsou v kategorii SUV a Terénní. O pouhých osm let později už se ale za celý rok 2024 registrovalo 112 099 nových vozidel, která nesla stejné označení. To ukazuje na to, že se SUV stávají u tuzemských řidičů stále populárnější skupinou vozidel. Ostatně stejný přehled lze i získat pohledem do nabídky samotných automobilek, kde vozy SUV vozí podstatnou část mnohdy i vlajkových lodí značek.
Přibývání stále větších vozidel na silnicích s sebou ale nese i velké množství problémů, která tato vozidla mají na silnice, přináší. Jedním z nich je například větší záběr prostoru. Velké rozměry SUV totiž znamenají, že zabírají více prostoru nejen na vozovkách, ale i na parkovištích, což zvětšuje problémy hlavně v už nyní dost omezeném prostoru center měst. Širší parkovací místa, která se následně snaží majitelům těchto vozů přizpůsobit ale v celkovém pohledu snižují počet zaparkovaných vozidel, což ještě prohlubuje problém s parkováním.
Rozměrná vozidla také přináší větší pocit bezpečnosti pro své řidiče i posádku vozidla. Ostatně statistiky ukazují, že posádky velkých SUV při některých typech dopravních nehod vyváznou s výrazně menšími či téměř žádnými zraněními oproti tomu, kdy by ke srážce došlo a posádka seděla v menším vozidle. Problém SUV ale vzniká na druhé straně, pro cyklisty či chodce jsou totiž velká vozidla výrazně větším nebezpečím než ta malá. Při střetu cyklisty či chodce s SUV tak dochází většinou k výrazně vážnějším zraněním, než je tomu při střetu s menšími vozidly.
Dalším problémem, který vzniká v souvislosti s rozšiřováním velkých vozidel, je zatížení silnic. Velká SUV totiž téměř vždy znamenají i vyšší hmotnost, která přispívá nejen k rychlejšímu opotřebení pneumatik či brzd, ale také k opotřebení vozovky. Náklady na opravy silnic, které musejí být kvůli těžším vozidlům častější, ale pak nesou stejným podílem i majitelé menších vozidel.
Paříž už reguluje, Praha zatím nemá možnost jak rozlišit malá a velká vozidla
Právě z těchto důvodů stále více měst, prozatím hlavně v zahraničí sahá po regulacích, které mají od nákupu velkých osobních automobilů řidiče odradit. Například v Paříži už přes rok funguje systém, který trojnásobně zvyšuje parkovné pro nerezidenty, kteří zaparkují právě s vozidlem kategorie SUV. V centru města tak nyní majitelé takových vozidel zaplatí i téměř 500 Kč za hodinu parkování.
Systém zdražení parkování pro SUV už v minulosti zvažovala i Praha. Podle náměstka primátora hl. města pro dopravu Zdeňka Hřiba je ale ale u nás situace komplikovanější, než je tomu v jiných zemích. Praha totiž v současnosti nemá takový přístup do registru vozidel, který by ji umožnil odlišit velká vozidla, jako jsou od těch malých a zvyšovat jim tak například cenu za parkování.
Městům ale s přibývajícím počtem velkých SUV na silnicích stále více dochází trpělivost, a tak je jen otázkou času, než bude nutné pro omezení využívání těchto vozidel přejít k úpravám zákonů. Je tak možné, že řidiče SUV v budoucnu čeká jakýsi trest za to, že takové vozidlo vlastní nejen v podobě vyšších cen za parkovné, ale i v podobě speciálních daní. Ty by mohly přijít například v podobě vyšších silničních daní pro vozidla, která produkují větší množství emisí oxidu uhličitého, mezi něž velká SUV dozajista patří.