EnergoZrouti.cz

Máte velké auto? Zaplatíte větší parkovné. Ekologická organizace úspěšně vyzývá města, aby znevýhodnila SUV

     
Tomáš Jelínek
8. 8. 2024 ▪ 09:48

Větší auto, větší poplatek za parkovné. Ekologická organizace úspěšně vyzývá města, aby zdražili parkovné řidičům, kteří na parkovištích odstavují velká SUV nebo dodávky.

Ať velká auta platí velké poplatky za parkování, vyzývá ekologická organizace v Německu
Ať velká auta platí velké poplatky za parkování, vyzývá ekologická organizace v Německu
Foto: Unsplash

Máte velké SUV? Podle německé ekologické organizace byste měli platit i větší poplatek za parkovné. Deutsche Umwelthilfe, která se ekologickým otázkám věnuje už přes čtyřicet let, nyní oslovuje německá města, aby vyšší poplatky zaváděly. V několika případech už byla úspěšná a města opravdu poplatek zvýšila.

Organizace se proti velkým a těžkým SUV, která zabírají nejen větší parkovací plochy, ale produkují i větší emise skleníkových plynů, vymezuje dlouhodobě. Ekologům se ale nelíbí ani další trend, a to malé dodávky typu Volkswagen Transporter určené pro rodiny.

Jen v červnu tak organizace oslovila 150 měst s tím, že by řidiči těchto vozidel měli platit větší poplatky za parkování než platí v současnosti. Poplatek by podle organizace měl být vyšší nejen pro krátkodobé parkování, ale i pro rezidenty. Ti by podle organizace měli za velká auta platit minimálně 360 eur ročně (asi 9 tisíc korun).

Ačkoliv v mnoha městech podobné snahy úspěšné nejsou, organizace ukazuje i na pár příkladů, kde se její snaha vyplatila. Například v městech Koblenz a Cáchy už radnice oznámily zvýšení poplatků za rezidentní parkování dle velikosti vozidla. To by mohlo pomoci snížit počet těchto vozidel ve městě, ale také uvolnit více parkovacích míst pro menší a ekologičtější vozidla.

Snahy o dražší parkovné pro velká vozidla přitom neprobíhají jen v Německu. Příkladem může být francouzské hlavní město Paříž. Tam lidé v místní anketě podpořili až trojnásobné zvýšení současných poplatků, které musí řidiči velkých SUV za parkování platit.

Připlatit za parkování v případě SUV by si ale v budoucnu mohli i řidiči v Praze. Tam je ale podle náměstka primátora hl. města pro dopravu Zdeňka Hřiba situace o něco těžší. Praha totiž podle něj aktuálně nemá takový přístup do registru vozidel, který by jí efektivně umožnil odlišit velká vozidla od těch malých a rozlišovat tak podle toho parkovné.

„Udělování slev pro parkování menších vozidel nebylo možné v návrhu reformy zohlednit, aktuálně totiž nemáme takový přístup do registru, který by nám umožnil zjišťovat velikost vozidla a od toho odvozovat cenu. Předpokládáme, že se k zohlednění velikosti vozidla ještě toto volební období vrátíme. V zásadě je shoda na tom, že by měly do budoucna existovat tři cenová pásma podle velikosti vozidla,“ řekl Hřib pro CNN Prima News.



Sdílejte článek  
       


Štítky: Auto Doprava Automobily Parkování Německo Ekologická organizace Ekologie Fosilní paliva Spalovací motory


Pondělník.

Přehled aktuálního dění každé pondělní ráno ve vaší schránce.