Kdy se dočkáme elektromobilu za půl milionu a přijde vůbec někdy?

     
Tomáš Jelínek
13. 5. 2024 ▪ 08:10

Kdy si koupíme „opravdový“ elektromobil do půl milionu korun? Předpověď je díky klesajícím cenám baterií i dalším technologiím optimistická, pravděpodobně si ale ještě několik let počkáme.

Elektromobil pod půl milionu korun by mohl být realitou už za několik let
Elektromobil pod půl milionu korun by mohl být realitou už za několik let
Foto: Unsplash

Elektromobily dnes reprezentují nejdynamičtější segment automobilového průmyslu. S rostoucími obavami o změnu klimatu a s legislativními změnami směřujícími k omezení emisí, automobilky postupně zvyšují produkci a inovace v oblasti elektrických vozidel. Přesto je jednou z hlavních bariér pro mnohé zájemce vyšší pořizovací cena ve srovnání s vozidly se spalovacími motory. Otázkou tedy je, kdy se dočkáme elektromobilu, jehož cena spadne pod magickou hranici půl milionu korun, a zda je to vůbec realistický scénář.

Samozřejmě, hned na začátek by se dalo namítnout, že elektrická vozidla s cenovkou pod půl milionu korun je možné vcelku běžně koupit. Příkladem tak může být hlavně Dacia Spring, kterou je možné v poslední ročníkové řadě a verzi ESSENTIAL koupit v tuzemsku už od necelých 420 tisíc korun. V našem případě máme ale na mysli velikostně spíše vozidlo pro rodinu podobné velmi oblíbeným modelů Fabia nebo Octavia od mladoboleslavské Škodovky.

Cena elektromobilů je výrazně ovlivněna hned několika faktory, přičemž nejvýznamnější je cena baterií. Ty tvoří podstatnou část celkových nákladů vozidla. V dlouhodobém horizontu přitom ceny lithium-iontových baterií klesají, což je důsledkem technologického pokroku a zvýšené produkce. Podle průzkumu Bloomberg New Energy Finance, cena baterií od roku 2010 klesla o více než 85 %. Tento trend by mohl pokračovat i v následujících letech, což by mělo vést k celkovému snížení cen elektromobilů.

Dalším klíčovým faktorem, který může přispět k dostupnosti levnějších elektromobilů, jsou inovace v oblasti baterií a výrobních technologií. Výzkum v tomto odvětví se v současnosti soustředí na alternativní materiály a nové typy baterií, jako jsou pevné baterie, které by mohly nabídnout lepší výkon a bezpečnost za nižší ceny. Automobilky a technologické společnosti také investují do automatizace a optimalizace výrobních procesů, což by mohlo vést k dalším úsporám.

Vědci z Koreje zkoušejí sodíkové články, které ukazují, že baterie v budoucnu mohou být nejen levnější, ale i rychleji se nabíjet.

Významným aspektem, který může vést ke snížení ceny elektromobilů, je také ekonomika rozsahu. Jakmile automobilky zvýší produkci elektromobilů, může dojít k dalšímu snížení nákladů díky hromadné výrobě. Větší objemy výroby mohou znamenat nižší náklady na jednotlivé komponenty a materiály.

Vlády po celém světě navíc implementují legislativu, která podporuje přechod na elektromobily, včetně různých forem dotací a daňových úlev pro kupující elektromobilů. Tyto politiky mohou zásadně ovlivnit cenovou dostupnost elektromobilů pro širokou veřejnost. Zároveň rostoucí tlak ze strany spotřebitelů a zvyšující se poptávka po udržitelnějších vozidlech mohou motivovat výrobce k rychlejšímu snižování cen.

To, že dotační politika velmi často podpořila nárůst poptávky po elektromobilech jsme ostatně viděli mnohokrát i v zahraničí. Po spuštění programu pro firmy a podnikatele, kteří mohou získat dotace až 300 tisíc na jedno vozidlo se pak poptávka po vozidlech výrazně zvýšila i v tuzemsku.

Předpovědi o tom, kdy se tak na trhu objeví elektromobil za půl milionu korun, se liší. Někteří odborníci uvádějí, že se tak může stát již v průběhu následujících pěti let, jiní jsou méně optimističtí a očekávají delší časový horizont. Hlavními proměnnými jsou rychlost technologického vývoje, ekonomické faktory, politické změny a globální ekonomické podmínky.

Výrobu elektromobilu do půl milionu korun už ale dříve ohlásila například i Škoda Auto. Její vozidlo by se mělo podle oznámení automobilky vyrábět v Indii a stát do 20 tisíc eur, tedy v přepočtu pod půl milionu korun. Pravděpodobně ale prozatím také půjde o malé vozidlo, které nebude velikostně srovnatelné s vozy Fabia či Octavia. Ty ale ostatně ani nyní také povětšinou nenabízejí varianty, jejichž cena by byla pod hranicí půl milionu korun.

Ačkoliv předpovědi jsou různé, trend je jasný – elektromobily se stávají stále dostupnějšími. S pokračujícím pokrokem ve vývoji technologií, zvyšováním výrobních kapacit a podporou ze strany vlád se zdá, že elektromobil za půl milionu korun není otázkou zda, ale spíše kdy. Tento vývoj bude zajisté klíčový pro budoucnost automobilového průmyslu a pro přechod k udržitelnějším formám dopravy.



Sdílejte článek  
       


Štítky: Elektromobil Auto Doprava Elektromobilita Automobily



Nejnovější z kategorie


Meta rozhodla o ukončení Messengeru na Facebooku

Pro nové automobily bude v EU od roku 2026 platit nové nařízení pro zvýšení bezpečnosti na silnicích.

Xiaomi investuje více než 10 miliard dolarů do vývoje elektromobilů, aby se zařadila do skupiny největších světových automobilek.

Šetřete baterii iphone na max

Kvůli této chybě vám baterie v mobilu odejde dřív než záruka

Kdy dítěti pořídit telefon, je časté dilema rodičů

WhatsApp překvapí i běžné uživatele.

Kolik času na telefonu je zdravé.

Mobil pro seniory pod 2 tisíce

V některých městech nepůjde v blízké době televizní vysílání.

Nyní můžete využít zajímavé slevy na nákup elektromobilu

Na domácí dobíjecí stanice lze získat dotaci

Nejprodávanější elektromobil Evropy se vyrábí v Česku, navzdory místnímu skepticismu vůči elektromobilům

Německá Asociace pro elektromobily na sebe u berlínského soudu podala návrh na insolvenci

Víc než se čekalo. Elektrický Hyundai i po více jak 160 000 kilometrech zachoval velkou část kapacity baterie

Vsadit budoucnost automobilového průmyslu jen na elektromobily je slepá cesta, tvrdí šéf BMW

Elektrický obr vyplouvá na vodu, bude předzvěstí budoucnosti nebo jen drahý experiment?

Elektromobilita posiluje i v nákladní dopravě. Firmy díky tomu výrazně snižují emise z logistiky

Čínská firma spouští už dvacátou stanici pro výměnu baterií v Německu. Bude její technologie budoucností elektromobility?

V Evropě přibývá nabíjecích stanic, zároveň ale i těch, které nikdo nevyužívá

Elektrická motorka Verge TS PRO

Tsunami čínských vozidel se zatím v Česku nekoná, přijde vůbec?

Brusel možná zavede minimální ceny elektromobilů z Číny místo současných cel, podle kritiků to nebude fungovat

Rolektro E-City 45 Retro - skútr do města kvůli kterému nemusíte do autoškoly

Češi jsou skeptičtí k elektromobilům, více než jiné národy ale sází na veřejnou dopravu či chůzi a kolo

„Nemáme techniky, počkejte si,“ hlásí servisy Tesly v Česku.

Xiaomi SU7 slaví prodejní úspěchy. Vloni se ho prodalo téměř 137 tisíc kusů jen na domovském trhu

Elektrické SUV Tavascan vyráběné v Číně musí firma v současnosti kvůli clům „dotovat“

Elektrická hasičská cisterna stále spoléhá na spalovací motor jako zálohu

Dobito za pár minut. Čínská automobilka ukazuje budoucnost elektromobility (ilustrační foto)



Nejnovější