Baterie nabitá za několik vteřin. Technologie korejských vědců je slibná pro elektromobily nebo telefony
Baterie elektromobilu nabitá za několik vteřin? Už brzy by taková technologie nemusela být jen sci-fi. Díky novému objevu korejských vědců by totiž nové sodíkové baterie mohly přetvořit mnoho odvětví.
Baterie, která by mohla proměnit mnoho odvětví od mobilních telefonů, počítačů, elektromobilů nebo ukládání energie. Přesně taková se podařila vytvořit vědeckému týmu z Jižní Koreje, díky vývoji nové generace sodíkové baterie. Ta je výrazně levnější, ale zároveň i bezpečnější alternativou k lithium-iontovým bateriím, které dnes najdeme nejen v elektromobilech.
Nové baterie z Korea Advanced Institute of Science and Technology (KAIST) mají navíc oproti současným technologiím jednu úplnou novinku a tou je rychlost nabíjení. Nabití takové baterie totiž může být jen otázkou několika vteřin, jako je tomu například u kondenzátorů.
Sodík, klíčový prvek těchto nových baterií, je více než 500krát dostupnější a rozšířenější než lithium, což činí materiál nejen dostupnější, ale také ekonomicky výhodnější. Vedoucí výzkumného týmu, profesor Jeung Ku Kang, zdůrazňuje, že: „Hybridní sodíkovo-iontové úložiště energie dosahuje energetické hustoty 247 Wh/kg a hustoty výkonu 34 748 W/kg,“ což představuje signifikantní zlepšení oproti stávajícím technologiím.
Tato technologie tak překonává několik dřívějších výzev spojených se sodíkovými bateriemi, jako jsou dlouhé doby nabíjení a omezená úložná kapacita. Průlom byl dosažen integrací materiálů běžně používaných v bateriích s materiály typickými pro superkondenzátory, což umožňuje výrazně rychlejší nabíjení.
Výzkum publikovaný v časopise Energy Storage Materials také poukazuje na použití inovativních materiálů, jako je nízkokrystalinitní vodivá multivalenční S-dotovaná anoda se sulfidem železa a katoda s vysokým povrchem O-dopovaná O ve 3D porézních, na dusík bohatých grafitických uhlíkových strukturách, které přispívají k vyšší výkonnosti baterií.
Tyto pokroky přitom přicházejí jen krátce po novince od japonských vědců, kteří vyvinuli nový proces pro hromadnou výrobu pevných sodíkových baterií, což naznačuje rychlý rozvoj v této oblasti. Nová technologie od KAIST by mohla znamenat revoluci nejen v dojezdové kapacitě elektromobilů, ale i v širší aplikaci ve světě spotřební elektroniky.