EnergoZrouti.cz

Elektromobily by měly mít na dálnicích vyhrazený pruh, navrhuje šéf automobilky

     
Tomáš Jelínek
11. 8. 2024 ▪ 09:58

Dočkají se majitelé elektromobilů bezplatného parkování a samostatných pruhů na dálnicích? Podle výrobního ředitele německé automobilky BMW by to mohlo být jedním ze způsobů, jak podpořit širší rozšíření elektromobilů.

Elektromobily by podle šéfa BMW měly mít na dálnicích vyhrazený pruh
Elektromobily by podle šéfa BMW měly mít na dálnicích vyhrazený pruh
Foto: Unsplash

Jak podpořit prodeje elektromobilů? Podle výrobního ředitele BMW Milana Nedeljkoviče je způsobů hned několik. Aby výrazně vzrostl jejich prodej, mělo by být pro elektromobily vyhrazeno výrazně více parkovacích míst, která by navíc byla zdarma. Další výhodou by pak mohl být vlastní pruh pro elektromobily na dálnicích.

Výrobní ředitel BMW nedávno pro německý server Merkur prohlásil, že pro zvýšení prodeje elektromobilů (EV) je nezbytné zavést nové pobídky, které by podpořily jejich rozšíření. V rozhovoru požadoval především bezplatná parkovací místa pro elektromobily a vyhrazené pruhy na dálnicích, které by zjednodušily a urychlily cestování pro majitele EV. Tento návrh vyvolal rozruch v automobilovém průmyslu i mezi politiky, neboť jde o kontroverzní téma, které může ovlivnit budoucí podobu dopravy.

Podpora prodeje elektromobilů je klíčová pro evropský autoprůmysl

Elektromobily zaznamenávají v posledních letech stále rostoucí popularitu, ale jejich prodejní čísla jsou stále pod očekáváním mnohých výrobců. Například v roce 2023 tvořily elektromobily pouze 15 % z celkových prodejů nových vozidel v Evropě, což je sice nárůst oproti předchozím letům, ale stále nedosahuje úrovně, kterou by si vlády i automobilky přály. V Německu, kde má BMW své hlavní sídlo, dosáhly prodeje EV přibližně 20 % z celkového počtu prodaných vozidel, což představuje výrazný růst, ale stále se jedná o minoritní podíl.

Jedním z hlavních problémů, kterým čelí elektromobily, je infrastruktura. Ačkoli se nabíjecí stanice množí, stále jsou situace, kdy je pro majitele EV obtížné najít volné místo k nabíjení, nebo jsou nuceni platit vyšší parkovací poplatky než majitelé tradičních vozidel. Výrobní ředitel BMW proto navrhuje zavést bezplatná parkovací místa jako motivaci pro potenciální kupce EV. Tato místa by mohla být umístěna jak ve městech, tak na veřejných parkovištích v blízkosti obchodních center a úřadů.

Vyhrazené pruhy na dálnicích

Dalším návrhem výrobního šéfa BMW je zavedení vyhrazených pruhů pro elektromobily na dálnicích. Tento krok by měl usnadnit cestování pro majitele EV, zejména v době dopravních špiček. Vyhrazené pruhy jsou běžné v některých státech USA, kde jsou určeny pro vozidla s více než jedním pasažérem, ale BMW navrhuje jejich použití pro EV bez ohledu na počet cestujících.

Tento návrh se setkal s různými reakcemi. Zatímco někteří jej vítají jako krok správným směrem k podpoře ekologické dopravy, jiní argumentují, že by mohl vést k nespravedlnosti vůči majitelům konvenčních vozidel. V současné době neexistuje žádná legislativa, která by umožňovala zavedení těchto pruhů, a tak by bylo zapotřebí politické podpory na národní i evropské úrovni.

Názor šéfa BMW byl také odsouzen kvůli diskriminaci. Mnoho obyvatel totiž není v současnosti schopno svými příjmy pokrývat i běžné opravy svých vozidel se spalovacím motorem. Neměly by ale být diskriminování tímto způsobem jen kvůli tomu, že na nákup elektromobilu nemají finance.

Zavedení těchto opatření by vyžadovalo nejen politickou vůli, ale i značné investice do infrastruktury. Výrobní ředitel BMW však věří, že dlouhodobé výhody by převážily nad počátečními náklady. Zvýšení prodeje elektromobilů by přispělo ke snížení emisí skleníkových plynů a zlepšení kvality ovzduší ve městech, což jsou cíle, které si klade jak Evropská unie, tak jednotlivé vlády zemí sedmadvacítky.

Německo, jako jeden z hlavních evropských trhů pro automobily, by mohlo hrát klíčovou roli v prosazení podobných změn. Pokud by se BMW podařilo získat podporu pro své návrhy, mohlo by to mít domino efekt i na ostatní automobilky a země v Evropě. Vyhrazené pruhy a bezplatná parkovací místa by se mohly stát standardem nejen v Německu, ale i v dalších zemích, které usilují o zvýšení podílu elektromobilů na svých silnicích.



Sdílejte článek  
       


Štítky: Auto Elektromobily Automobily Doprava BMW Německo Dálnice Elektromobilita


Pondělník.

Přehled aktuálního dění každé pondělní ráno ve vaší schránce.