EnergoZrouti.cz

Elektromobilita v Evropě má problém, není kde nabíjet

  
Jakub Zich
15. 2. 2021 ▪ 20:20

Evropská unie se snaží co nejvíce podporovat elektomobilitu. Slibuje si od ní totiž snížení celkových emisí, které běžně vypouštějí klasické automobily. Probléme ale je, že obyvatelé Evropy nemají pořádně kde nabíjet svá auta.

Domácí nabíječka elektromobilu
Domácí nabíječka elektromobilu
Foto: Ed Harvey / Pexels

Zatímco se Evropa snaží jít cestou k uhlíkové neutralitě, podporuje elektroauta a snaží se odstavovat spalovací a zážehové motory, motoristé nemají svá elektroauta kde dobíjet. Proto se také Evropské sdružení výrobců automobilů obrátilo na Evropskou unii. Požadují závazný cíl vybudovat do roku 2024 jeden milion veřejných nabíjecích stanic.

Je potřeba začít budovat síť nabíječek

Vedle tohoto závazného cíle, který sdružení požaduje, chce také, aby se do roku 2029 vybudovaly další tři miliony veřejných dobíjecích stanic. Podle nich je totiž budování dobíjecí infrastruktury klíčové k tomu, aby spotřebitelé začali elektroautomobilům více důvěřovat. Navíc se výrobci také domnívají, že by mohl takovýto závazný cíl nabídnout lepší možnosti plánování pro poskytovatele elektrické energie, ale také pro samotné výrobce automobilů.

V současné době je snaha automobilek přijít s lepším elektrickým vozidlem, než jaké nabízí jejich konkurence. Jde o stejný boj, jaký se roky vedl u klasických automobilů. Bohužel ale další rozvoj elektromobility výrazně brzdí nedostatečná nabíjecí infrastruktura. Výkonný ředitel automobilky BMW, Oliver Zipse, se navíc obává toho, že pokud nebude závazný cíl stanoven, mohlo by dojít také k ohrožení cílů v oblasti snižování emisí. Což si Evropská unie rozhodně nepřeje.

Jsou i světlé výjimky

Podmínky rozhodně nejsou stejné v rámci Evropské unie. Zatímco někde je opravdu složité veřejné nabíjení automobilů, v jiných členských státech najdete nabíječku pro elektroautomobily téměř na každém rohu. Premiantem v této oblasti je bezpochyby Norsko, případně Nizozemsko. Zde je nabíjecí infrastruktura rozvinutá velmi dobře. Možná i proto, že především v Norsku se elektricky poháněná vozidla těší opravdu velké oblibě. Hrozivé je ovšem zjištění, že ¾ všech nabíjecích stanic v Evropě je situovaných právě v Norsku, Nizozemku, Německu, Francii a Velké Británii.

Podle generální ředitelky Evropské spotřebitelské organizace Monique Goyensové, zkráceně BEUC, by mělo být nabíjení elektromobilů stejně snadné, jako je provoz na klasické motory. Pouze tak bude, podle ní, mít evropský spotřebitel dostatečnou důvěru v elektrický pohon. To by pak mohlo vést ke zvýšení prodeje elektromobilů a tím pádem i k postupnému snižovaní emisí tak, jak se Evropská unie snaží.

Za pravdu jí dávají především čísla. K loňskému roku bylo v Evropské unii vybudováno 224 538 veřejných nabíjecích stanic. To není vysoké číslo a je vidět, že případné závazné cíle jsou dobrou cestou k vybudování hustější sítě nabíjecích stanic. Navíc, pouze každá sedmá nabíječka umožňuje rychlonabíjení. I toto by se mělo rozhodně zlepšit. Elektromobily to ale nekončí. Měl by se totiž stanovit také cíl pro vybudování stanic pro vozidla na vodík. I tyto stanice výrazně zaostávají, což opět přináší pramalou důvěru v tento pohon.

Jak je na tom Česká republika?

V rámci České republiky je v současné době k dispozici 808 veřejných nabíjecích stanic. To v celkovém rozsahu čísel znamená okolo 0,4 % všech nabíjecích stanic Evropské unie. Za menší počet nabíjecích stanic může také menší zájem Čechů, a především firem o elektromobily. Pouze 4 % elektroautomobilů tvoří flotily firem. Zbytek tvoří automobily na benzín nebo naftu. V tomto směru firmy za evropským průměrem výrazně zaostávají. V Evropě je totiž běžné, že flotily jsou z cca 16 % tvořeny právě automobily na elektrický pohon.



Štítky: Elektromobil Evropa Elektrická vozidla
Zdroj: ACEA