Elektromobilita by brzy mohla zpomalit kvůli nedostatku lithia, varuje studie

  
Markéta Bártová
16. 5. 2022 ▪ 09:49

Studie společnosti Allianz upozorňuje na nutnost výrazně zvýšit investice do těžby a zpracování lithia a výstavby nabíjecích stanic elektromobilů. Bez toho jinak začne již brzy elektromobilový trh narážet na strop a zpomalovat.

Elektromobil
Elektromobil
Foto: markus roider z Pixabay

Ceny lithia jen za posledních několik měsíců na trzích vzrostly o desítky procent. Růst ceny by přitom podle některých odborníků mohl pokračovat i nadále. Ačkoliv suroviny nutné pro výrobu současných baterií pro elektromobily je ve světových uložištích dostatek, problém nastává s tím, že ji nemá kdo vytěžit a zpracovat. To může podle studie Allianz přinést i problémy s dalším rozvojem celého elektromobilového trhu. Ten má přitom v příštích letech rychle nahrazovat spalovací motory.

Nedostatek baterií ale i nabíječek elektromobilů

Rychlý rozvoj elektromobilů by podle zprávy společnosti Allianz mohl v příštích letech začít brzdit právě nedostatek lithia. Stejný problém pak pro celý segment může být i nedostatečné množství nabíjecích stanic, které by zvládaly obsloužit mnoho nových vozidel. Podle studie je tak nutné, aby politici i průmysl začali co nejdříve pracovat na opatřeních, které nedostatku lithia či malému množství nabíjecích stanic zabránili.

To, že rozvoj elektromobilů rychle pokračuje naznačují i data o prodeji nových vozidel. Každé desáté letos registrované nové vozidlo v Evropské unii už bylo elektromobil. A data z minulého roku ukazují, že celosvětový prodej elektromobilů se v minulém roce zdvojnásobil a představoval už osm procent z celkových prodejů. Mimo to se ve stále větší míře začínají prodávat i autobusy či nákladní vozidla na baterie, která oproti elektromobilu potřebují mnohem větší množství akumulátorových článků.

V rámci rozvoje globální elektromobility by podle Allianz mohl trh s elektrickými auty v příštích dvou letech zaznamenat růst prodejů o 50 procent, přičemž nárůst v Evropě lze očekávat ještě o něco vyšší.

Nedostatek lithia, které je základní surovinou bateriových článků by tak mohl znamenat podobný problém, jakým dnes je pro výrobce automobilů nedostatek počítačových čipů. Ostatně před nedostatkem bateriových článků pro rozvoj elektromobility už v nedávné době varoval šéf společnosti Stellantis, která vyrábí automobily pod značkami Peugeot, Jeep, Fiat, Citröen, Chrysler a dalšími. Ten upozornil, že při současném tempu růst elektromobilového trhu by mohl nedostatek baterií hrozit už do tří let. Na trhu tak budou nutné miliardové investice, které zajistí dostatečné kapacity v dodavatelském řetězci uzpůsobené rychlému rozvoji segmentu elektromobilů.

S pokračujícím silným růstem prodejů elektromobilů ale už v současnosti nedrží krok investice do nabíjecí infrastruktury. Už v roce 2014 Evropská unie nastavila cíl maximálně deseti elektrických vozidel na jednu dobíjecí stanici. Do roku 2025 by přitom podle plánu mělo být nainstalováno milion dobíjecích stanic v celé EU. Už nyní se ale ukazuje, že toto tempo nejspíš bude nereálné, jelikož v současnosti je v EU zhruba jen 230 tisíc nabíjecích stanic. Aby se tak cíl splnil, muselo by se ročně vystavět více jak 300 tisíc nových nabíjecích stanic, což v současnosti autoři studie Alliant považují za nereálné.




Štítky: Auto Elektromobil Doprava Lithium Studie Elektromobilita Allianz
Zdroj: RED