EnergoZrouti.cz

Dvě velké elektromobilky zahajují cenovou válku o Evropu. Vyhraje zákazník, ale jen dočasně

  
Tomáš Jelínek
18. 4. 2023 ▪ 13:32

Ceny elektromobilů v příštích letech půjdou nejspíše dramaticky dolů i díky cenové válce dvou velkých automobilek. Ať už vyhraje kterákoliv z nich, bude to nejspíš velká prohra pro evropské ekonomiky.

Válka o elektromobilitu začíná. Evropa nemá příliš dobré vyhlídky
Válka o elektromobilitu začíná. Evropa nemá příliš dobré vyhlídky
Foto: Unsplash

Významný pokles cen svých modelů, který v minulých měsících v několika fázích provedl největší světový výrobce elektromobilů – americká Tesla jistě přidělal vrásky na čele nejednomu evropskému výrobci automobilů. Snížení cen, které zlevnilo oblíbené modely 3 nebo Y, jež se vyrábí i v berlínské pobočce firmy ušetřilo zákazníkům při nákupu nového vozidla i stovky tisíc korun. Noční můra evropských automobilek ale zřejmě teprve začne.

Ačkoliv v současnosti lze jeden ze světově nejoblíbenějších elektromobilů Tesla model 3 koupit v tuzemsku v základní verzi už za částku jen drobně převyšující milion korun, ceny nejspíše ještě půjdou dolů. Alespoň to lze očekávat podle slov zakladatele čínského výrobce elektromobilů Nio Williama Li. Podle něj totiž čínská značka chystá vývoj kompaktnějšího elektromobilu pro trhy v EU.

Značka by s ním chtěla konkurovat levnějším modelům, které chystá i německý koncern Volkswagen. Jedním z hlavních úkolů firmy ale bude právě boj s americkým konkurentem Tesla, který rovněž podle slov svého majitele Elona Muska chystá levnější model, který by měl ve velkém dostat elektromotory i do vozidel střední třídy.

Už v příštích letech tak lze očekávat, že Tesla a Nio či další čínské značky svedou nelítostný cenový souboj o evropské trhy. Hlavním výhercem takového souboje sice bude zákazník ale nejspíš jen dočasně. Evropské automobilky v čele s Volkswagenem totiž v současnosti stále nejsou schopné reagovat na rychle se akcelerující trh s elektromobilitou a podle odhadů některých odborníků tak mohou být hlavním poraženým „elektrické revoluce“.

Zákazník, který by cenovou válkou výrobců elektromobilů získal nižší cenu by tak sice vyhrál, ale pro celou ekonomiku EU, která je na výrobě vozidel silně závislá by to znamenalo obrovský problém.

Ekonomiky EU jsou totiž právě na automobilovém průmyslu velmi silně závislé, a to i včetně ekonomiky České republiky. Právě v Česku je totiž automobilový průmysl a na něj napojení dodavatelé jedním z hlavních pilířů ekonomiky. Ať už by tedy souboj o prvenství v prodejích elektromobilů znamenal výhru pro americkou Teslu či Nio nebo další čínské elektromobilky – pro evropskou ekonomiku to bude rozhodně výrazná prohra.




Štítky: Auto Elektromobil Elektromobilita Tesla Nio Čína USA Evropa Doprava