Dvě velké elektromobilky zahajují cenovou válku o Evropu. Vyhraje zákazník, ale jen dočasně

     
Tomáš Jelínek
18. 4. 2023 ▪ 13:32

Ceny elektromobilů v příštích letech půjdou nejspíše dramaticky dolů i díky cenové válce dvou velkých automobilek. Ať už vyhraje kterákoliv z nich, bude to nejspíš velká prohra pro evropské ekonomiky.

Válka o elektromobilitu začíná. Evropa nemá příliš dobré vyhlídky
Válka o elektromobilitu začíná. Evropa nemá příliš dobré vyhlídky
Foto: Unsplash

Významný pokles cen svých modelů, který v minulých měsících v několika fázích provedl největší světový výrobce elektromobilů – americká Tesla jistě přidělal vrásky na čele nejednomu evropskému výrobci automobilů. Snížení cen, které zlevnilo oblíbené modely 3 nebo Y, jež se vyrábí i v berlínské pobočce firmy ušetřilo zákazníkům při nákupu nového vozidla i stovky tisíc korun. Noční můra evropských automobilek ale zřejmě teprve začne.

Ačkoliv v současnosti lze jeden ze světově nejoblíbenějších elektromobilů Tesla model 3 koupit v tuzemsku v základní verzi už za částku jen drobně převyšující milion korun, ceny nejspíše ještě půjdou dolů. Alespoň to lze očekávat podle slov zakladatele čínského výrobce elektromobilů Nio Williama Li. Podle něj totiž čínská značka chystá vývoj kompaktnějšího elektromobilu pro trhy v EU.

Značka by s ním chtěla konkurovat levnějším modelům, které chystá i německý koncern Volkswagen. Jedním z hlavních úkolů firmy ale bude právě boj s americkým konkurentem Tesla, který rovněž podle slov svého majitele Elona Muska chystá levnější model, který by měl ve velkém dostat elektromotory i do vozidel střední třídy.

Už v příštích letech tak lze očekávat, že Tesla a Nio či další čínské značky svedou nelítostný cenový souboj o evropské trhy. Hlavním výhercem takového souboje sice bude zákazník ale nejspíš jen dočasně. Evropské automobilky v čele s Volkswagenem totiž v současnosti stále nejsou schopné reagovat na rychle se akcelerující trh s elektromobilitou a podle odhadů některých odborníků tak mohou být hlavním poraženým „elektrické revoluce“.

Zákazník, který by cenovou válkou výrobců elektromobilů získal nižší cenu by tak sice vyhrál, ale pro celou ekonomiku EU, která je na výrobě vozidel silně závislá by to znamenalo obrovský problém.

Ekonomiky EU jsou totiž právě na automobilovém průmyslu velmi silně závislé, a to i včetně ekonomiky České republiky. Právě v Česku je totiž automobilový průmysl a na něj napojení dodavatelé jedním z hlavních pilířů ekonomiky. Ať už by tedy souboj o prvenství v prodejích elektromobilů znamenal výhru pro americkou Teslu či Nio nebo další čínské elektromobilky – pro evropskou ekonomiku to bude rozhodně výrazná prohra.



Sdílejte článek  
       


Štítky: Auto Elektromobil Elektromobilita Tesla Nio Čína USA Evropa Doprava



Nejnovější z kategorie


Meta rozhodla o ukončení Messengeru na Facebooku

Pro nové automobily bude v EU od roku 2026 platit nové nařízení pro zvýšení bezpečnosti na silnicích.

Xiaomi investuje více než 10 miliard dolarů do vývoje elektromobilů, aby se zařadila do skupiny největších světových automobilek.

Šetřete baterii iphone na max

Kvůli této chybě vám baterie v mobilu odejde dřív než záruka

Kdy dítěti pořídit telefon, je časté dilema rodičů

WhatsApp překvapí i běžné uživatele.

Kolik času na telefonu je zdravé.

Mobil pro seniory pod 2 tisíce

V některých městech nepůjde v blízké době televizní vysílání.

Nyní můžete využít zajímavé slevy na nákup elektromobilu

Na domácí dobíjecí stanice lze získat dotaci

Nejprodávanější elektromobil Evropy se vyrábí v Česku, navzdory místnímu skepticismu vůči elektromobilům

Německá Asociace pro elektromobily na sebe u berlínského soudu podala návrh na insolvenci

Víc než se čekalo. Elektrický Hyundai i po více jak 160 000 kilometrech zachoval velkou část kapacity baterie

Vsadit budoucnost automobilového průmyslu jen na elektromobily je slepá cesta, tvrdí šéf BMW

Elektrický obr vyplouvá na vodu, bude předzvěstí budoucnosti nebo jen drahý experiment?

Elektromobilita posiluje i v nákladní dopravě. Firmy díky tomu výrazně snižují emise z logistiky

Čínská firma spouští už dvacátou stanici pro výměnu baterií v Německu. Bude její technologie budoucností elektromobility?

V Evropě přibývá nabíjecích stanic, zároveň ale i těch, které nikdo nevyužívá

Elektrická motorka Verge TS PRO

Tsunami čínských vozidel se zatím v Česku nekoná, přijde vůbec?

Brusel možná zavede minimální ceny elektromobilů z Číny místo současných cel, podle kritiků to nebude fungovat

Rolektro E-City 45 Retro - skútr do města kvůli kterému nemusíte do autoškoly

Češi jsou skeptičtí k elektromobilům, více než jiné národy ale sází na veřejnou dopravu či chůzi a kolo

„Nemáme techniky, počkejte si,“ hlásí servisy Tesly v Česku.

Xiaomi SU7 slaví prodejní úspěchy. Vloni se ho prodalo téměř 137 tisíc kusů jen na domovském trhu

Elektrické SUV Tavascan vyráběné v Číně musí firma v současnosti kvůli clům „dotovat“

Elektrická hasičská cisterna stále spoléhá na spalovací motor jako zálohu

Dobito za pár minut. Čínská automobilka ukazuje budoucnost elektromobility (ilustrační foto)



Nejnovější