Další obchodník končí s dobíjením elektromobilů zdarma. V zahraničí jej zneužívaly organizované „gangy“

  
Martin Bárta
31. 10. 2022 ▪ 11:16

Další obchodník končí v tuzemsku s bezplatným dobíjením elektromobilů u svých prodejen. Zájem už je tak vysoký, že náklady na elektřinu rychle rostou. Stejně jako v zahraničí se také nabíječky často zneužívají.

Nabíječka elektromobilů u prodejny Kaufland
Nabíječka elektromobilů u prodejny Kaufland
Foto: ČEZ

Nabíjení vozidel zdarma, na které si v posledních letech zvykli někteří majitelé elektromobilů brzy nejspíše úplně skončí. Placení za nabíjení u svých prodejen v současnosti zavádí i řetězec maloobchodních prodejen Kaufland. Ten má v současnosti přes 93 dobíjecích stanic. Od 1. listopadu už ale nabíjení na nich bude zpoplatněné.

Dobíjení vozidel zdarma v minulých letech bylo mezi elektromobilisty velmi oblíbené. Nové nabíječky tak u svých prodejen v mnoha zemích EU vystavěl třeba zmiňovaný Kaufland, Lidl nebo IKEA. Ačkoliv nabíjení bylo na většině nabíječek zpočátku zdarma i kvůli tomu, že o to nebyl velký zájem a nabíječky nebyly příliš vytíženy, situace se s růstem počtu vozidel na baterie rychle změnila. V Německu tak dokonce vznikly speciální „gangy“ majitelů elektromobilů, které po předchozí domluvě obsazovaly stanice vozidly tak, že se na ně běžný majitel elektromobilu neměl šanci dostat.

V reakci na obsazování dobíjecích stanic a nemožnosti dobíjení ze strany běžných zákazníků tak některé řetězce zavedly různé možnosti, jak dobíjení „zpoplatnit“. Pro nabíjení tak bylo často nutné v obchodě přímo nakoupit a prokázat se aplikací v mobilu, která nabíjení po omezenou dobu povolila. Mnoho obchodů ale nyní s dobíjením zdarma skoncovalo úplně už kvůli nárůstu cen za elektřinu, kterou musely obchody dotovat ze svého.

Zpoplatnění, se kterým nyní přichází tuzemský Kaufland tak vlastněn není nic překvapivého a jen kopíruje ostatní obchodníky. Jisté tak je, že od 1. listopadu si budou moci majitelé vozidel u obchodů nadále nabíjet svá vozidla, za každou kilowatthodinu dobitou na AC zásuvce, ale zaplatí 5,90 Kč vč. DPH. Tuto cenu ale budou moci zákazníci využít pouze při použití aplikace, webového portálu nebo RFID čipu FUTUR/E/GO jež provozuje skupina ČEZ, která také nabíjecí stanice u prodejen Kaufland instaluje.

První nabíjecí stanici Kaufland nainstaloval u své prodejny už v roce 2018. V roce 2019 pak elektromobilisté u jeho nabíječek dobili 276 461 kWh, v roce 2020 už šlo o 460 184 kWh a v loňském roce se hodnota „načerpané“ energie zastavila na 1 133 056 kilo­watthodinách. Spolu s růstem ceny elektřiny se tak nabíjení zdarma stávalo pro firmu velkým nákladem, který ale často nevyužili přímo jeho zákazníci, což logicky pro Kaufland postrádá smysl




Štítky: Elektromobil Nabíjení Kaufland Auto Elektromobilita
Zdroj: Kaufland