Čína může lusknutím prstu zastavit elektromobilitu v EU. Politici zatím pro změnu příliš neudělali
Elektromobilita v Evropské unii „visí na vlásku“. Jediné rozhodnutí čínských soudruhů totiž může plán EU na přechod k bezemisní dopravě zastavit. Politici napříč evropskou sedmadvacítkou si ale s potenciálními problémy příliš hlavu nelámou.
Přestože to například v rámci statistik o prodejích vozidel v České republice příliš nevypadá, v rámci Evropské unie začínají elektromobily tvořit stále početnější skupinu vozidel na silnicích. Jejich rozvoj a tím i snižování emisí skleníkových plynů, které si EU nastavila by ale mohlo velmi rychle zastavit jediné rozhodnutí Číny.
Nejen evropské automobilky, ale například i ty v USA jsou totiž stále ve velkém závislé na bateriích dodávaných z Číny. Ta sice není hlavním těžařem tohoto kovu, bez kterého v současnosti nelze vyrábět baterie pro elektromobily ale je jeho hlavním zpracovatelem.
Podle některých zdrojů tak v současnosti Čínské firmy zpracovávají až 70 procent celosvětové produkce lithia, což z Číny vytváří mocnost, na níž jsou závislé automobilky po celém světě. Právě to by ale mohl být pro automobilky v Evropské unii obrovský problém, pokud by došlo k rychlé eskalaci politické situace a omezení dodávek.
Své o tom ostatně ví i Spojené státy, kterým v současnosti čínští soudruzi vyhrožují právě zastavením vývozu některých technologií, které jsou k výrobě baterií, ale i zpracování surovin do nich v čele s lithiem nebo galiem nutné. Mimo nich by ale Čína mohla v rámci obchodní války zastavit do USA prodej i technologií pro LFP baterie, tedy takzvané lithium-železo-fosfátové akumulátory.
Právě u nich se očekává, že budou v příštích letech hrát zásadní roli při rozvoji elektromobility, díky svým vlastnostem, jež překračují technologie nyní využívaných lithium-iontových článků. Ostatně už v současnosti jsou tyto články součástí mnoha nejprodávanějších elektromobilů, jako je například Tesla Model 3.
U zastavení dodávek lithia a dalších technologií do USA by ale Čína nemusela skončit, a pokud se prohloubí spory s Evropskou unií, mohl by podobný osud čekat i evropské automobilky. Ty už přitom v současnosti bojují se sílící konkurenci čínských výrobců elektromobilů, kteří ty evropské překonávají jak v technologiích, tak i koncové ceně vozidel.
Jak se ale v současnosti zdá, politické špičky EU se situaci, která by se velmi brzy mohla stát kritickou pro rozsáhlý evropský automobilový průmysl příliš hlavu, nelámou. I přes snahy přenést některé kritické technologie a jejich výrobu do zemí evropské sedmadvacítky se to příliš nedaří.
Těžbě lithia i jeho zpracování až po dodání konečného výrobku – bateriového článku tak v rámci EU stále zůstává spíše minoritní. Firmám se totiž soupeření se zavedenou čínskou konkurencí využívající mnohdy i státní podporu nedaří. Ukázat je to možné i na příkladu švédského výrobce baterií Northvolt, který neunesl současnou situaci a zrušení velké objednávky a požádal o ochranu před věřiteli.