Čína může lusknutím prstu zastavit elektromobilitu v EU. Politici zatím pro změnu příliš neudělali

     
Martin Bárta
6. 1. 2025 ▪ 11:13

Elektromobilita v Evropské unii „visí na vlásku“. Jediné rozhodnutí čínských soudruhů totiž může plán EU na přechod k bezemisní dopravě zastavit. Politici napříč evropskou sedmadvacítkou si ale s potenciálními problémy příliš hlavu nelámou.

Jediné rozhodnutí Číny by mohlo zastavit elektromobilitu v Evropě, politiky to zatím příliš nezajímá
Jediné rozhodnutí Číny by mohlo zastavit elektromobilitu v Evropě, politiky to zatím příliš nezajímá
Foto: Unsplash

Přestože to například v rámci statistik o prodejích vozidel v České republice příliš nevypadá, v rámci Evropské unie začínají elektromobily tvořit stále početnější skupinu vozidel na silnicích. Jejich rozvoj a tím i snižování emisí skleníkových plynů, které si EU nastavila by ale mohlo velmi rychle zastavit jediné rozhodnutí Číny.

Nejen evropské automobilky, ale například i ty v USA jsou totiž stále ve velkém závislé na bateriích dodávaných z Číny. Ta sice není hlavním těžařem tohoto kovu, bez kterého v současnosti nelze vyrábět baterie pro elektromobily ale je jeho hlavním zpracovatelem.

Podle některých zdrojů tak v současnosti Čínské firmy zpracovávají až 70 procent celosvětové produkce lithia, což z Číny vytváří mocnost, na níž jsou závislé automobilky po celém světě. Právě to by ale mohl být pro automobilky v Evropské unii obrovský problém, pokud by došlo k rychlé eskalaci politické situace a omezení dodávek.

Své o tom ostatně ví i Spojené státy, kterým v současnosti čínští soudruzi vyhrožují právě zastavením vývozu některých technologií, které jsou k výrobě baterií, ale i zpracování surovin do nich v čele s lithiem nebo galiem nutné. Mimo nich by ale Čína mohla v rámci obchodní války zastavit do USA prodej i technologií pro LFP baterie, tedy takzvané lithium-železo-fosfátové akumulátory.

Právě u nich se očekává, že budou v příštích letech hrát zásadní roli při rozvoji elektromobility, díky svým vlastnostem, jež překračují technologie nyní využívaných lithium-iontových článků. Ostatně už v současnosti jsou tyto články součástí mnoha nejprodávanějších elektromobilů, jako je například Tesla Model 3.

U zastavení dodávek lithia a dalších technologií do USA by ale Čína nemusela skončit, a pokud se prohloubí spory s Evropskou unií, mohl by podobný osud čekat i evropské automobilky. Ty už přitom v současnosti bojují se sílící konkurenci čínských výrobců elektromobilů, kteří ty evropské překonávají jak v technologiích, tak i koncové ceně vozidel.

Jak se ale v současnosti zdá, politické špičky EU se situaci, která by se velmi brzy mohla stát kritickou pro rozsáhlý evropský automobilový průmysl příliš hlavu, nelámou. I přes snahy přenést některé kritické technologie a jejich výrobu do zemí evropské sedmadvacítky se to příliš nedaří.

Těžbě lithia i jeho zpracování až po dodání konečného výrobku – bateriového článku tak v rámci EU stále zůstává spíše minoritní. Firmám se totiž soupeření se zavedenou čínskou konkurencí využívající mnohdy i státní podporu nedaří. Ukázat je to možné i na příkladu švédského výrobce baterií Northvolt, který neunesl současnou situaci a zrušení velké objednávky a požádal o ochranu před věřiteli.



Sdílejte článek  
       


Štítky: Auto Čína Evropská unie Elektromobily EU Doprava Lithium Baterie Elektromobilita



Nejnovější z kategorie


Meta rozhodla o ukončení Messengeru na Facebooku

Pro nové automobily bude v EU od roku 2026 platit nové nařízení pro zvýšení bezpečnosti na silnicích.

Xiaomi investuje více než 10 miliard dolarů do vývoje elektromobilů, aby se zařadila do skupiny největších světových automobilek.

Šetřete baterii iphone na max

Kvůli této chybě vám baterie v mobilu odejde dřív než záruka

Kdy dítěti pořídit telefon, je časté dilema rodičů

WhatsApp překvapí i běžné uživatele.

Kolik času na telefonu je zdravé.

Mobil pro seniory pod 2 tisíce

V některých městech nepůjde v blízké době televizní vysílání.

Nyní můžete využít zajímavé slevy na nákup elektromobilu

Na domácí dobíjecí stanice lze získat dotaci

Nejprodávanější elektromobil Evropy se vyrábí v Česku, navzdory místnímu skepticismu vůči elektromobilům

Německá Asociace pro elektromobily na sebe u berlínského soudu podala návrh na insolvenci

Víc než se čekalo. Elektrický Hyundai i po více jak 160 000 kilometrech zachoval velkou část kapacity baterie

Vsadit budoucnost automobilového průmyslu jen na elektromobily je slepá cesta, tvrdí šéf BMW

Elektrický obr vyplouvá na vodu, bude předzvěstí budoucnosti nebo jen drahý experiment?

Elektromobilita posiluje i v nákladní dopravě. Firmy díky tomu výrazně snižují emise z logistiky

Čínská firma spouští už dvacátou stanici pro výměnu baterií v Německu. Bude její technologie budoucností elektromobility?

V Evropě přibývá nabíjecích stanic, zároveň ale i těch, které nikdo nevyužívá

Elektrická motorka Verge TS PRO

Tsunami čínských vozidel se zatím v Česku nekoná, přijde vůbec?

Brusel možná zavede minimální ceny elektromobilů z Číny místo současných cel, podle kritiků to nebude fungovat

Rolektro E-City 45 Retro - skútr do města kvůli kterému nemusíte do autoškoly

Češi jsou skeptičtí k elektromobilům, více než jiné národy ale sází na veřejnou dopravu či chůzi a kolo

„Nemáme techniky, počkejte si,“ hlásí servisy Tesly v Česku.

Xiaomi SU7 slaví prodejní úspěchy. Vloni se ho prodalo téměř 137 tisíc kusů jen na domovském trhu

Elektrické SUV Tavascan vyráběné v Číně musí firma v současnosti kvůli clům „dotovat“

Elektrická hasičská cisterna stále spoléhá na spalovací motor jako zálohu

Dobito za pár minut. Čínská automobilka ukazuje budoucnost elektromobility (ilustrační foto)



Nejnovější