Česko jako fosilní skanzen, v registracích nových naftových aut je první v EU
Naftová Octavia jako modla Čechů. V prodeji nových osobních vozidel v tuzemsku stále dominuje naftový motor. Ačkoliv v dalších zemích podíl nafty rychle klesá, Česko je nyní první na špičce jejich prodejů v EU.
Česko se může podle aktuálních dat Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA) a Svazu dovozců automobilů (SDA) pyšnit dalším příliš nelichotivým prvenstvím. V rámci celé evropské sedmadvacítky má totiž v letošním roce nejvyšší podíl prodejů naftových motorů u nových osobních vozidel.
Nafta v osobní dopravě přitom v posledních letech v Evropské unii zaznamenala velký pokles podílu. Hlavním důvodem, proč zájem v České republice o velmi oblíbený pohon začal klesat, byla aféra Dieselgate spojená s německým koncernem Volkswagen. Dalším důvodem byla i nařízení nebo jen plány některých měst (mimo ČR) na zákaz vjezdu naftových vozidel do center měst kvůli snížení emisní zátěže.
Ačkoliv tak Česká republika ještě předloni byla na šestém místě v počtu nově registrovaných osobních vozidel s naftovou motorizací, v letošním roce se ji podařilo překonat všechny ostatní „soupeře“ a získat první nelichotivou pozici.
Zatímco tedy v mnoha zemích EU rychle roste poptávka po elektromobilech, Česko nadále zůstává věrné právě fosilním palivům a množství elektromobilů na silnicích roste nijak závratným tempem.
Podle údajů, které zveřejnilo Centrum dopravního výzkumu (CDV) byl za letošní první pololetí podíl nafty na osobních vozidlech v Česku 23,8 %. Druhé Irsko přitom mělo podíl 21,9 % a třetí Rakousko 20 %. Na datech je tak vidět, že rozdíl mezi ČR a dalšími státy EU se rychle prohlubuje. Aktuální průměrný podíl naftových motorů v celé EU je přitom již jen 14,5 %.
Vcelku nepřekvapivě statistiku nově prodaných osobních vozidel na naftu v Česku dál vede Škoda Octavia, která je pro mnoho domácností i firem stále první volbou při nákupu vozidla.