Američtí výrobci nákladních vozidel zbrojí proti emisním normám

     
Tomáš Jelínek
30. 5. 2022 ▪ 09:12

Ford, Scania, Daimler, Volvo, Volkswagen ale i další výrobci motorových vozidel zbrojí proti nařízení Kalifornské rady pro ovzduší, které zpřísňuje emisní normy na oxidy dusíku. Podle nové žaloby asociace výrobců došlo totiž v případě nařízení k porušení zákona.

Nákladní tahač (ilustrační foto)
Nákladní tahač (ilustrační foto)
Foto: Yassine Khalfalli on Unsplash

Americká Asociace výrobců nákladních a motorových vozidel (EMA) podala v minulém týdnu žalobu kvůli nařízením o čistých nákladních vozidlech v Kalifornii. Pravidlo nazvané Heavy-Duty Omnibus (HDO) totiž nastavuje mnohem přísnější podmínky pro nová dieselová vozidla v oblasti emisí dusíku (NOx). Nová nákladní vozidla by tak kvůli tomu měla mít do roku 2024 nižší emise těchto látek o 75% oproti současnému stavu. Do roku 2027 by pak stejné emise měly poklesnout až o 90%.

Podmínky, které nastavila Kalifornská rada pro ovzduší (CARB) by měly snížit znečištění jak emisemi oxidů dusíku, tak i prachovými částicemi PM 2,5 a PM 10. Právě tyto látky jsou totiž nejen podle CARB škodlivé pro lidské zdraví a také jsou prekurzory přízemního ozonu a smogu.

Kalifornie tak chce novými nařízeními pokračovat ve svých ekologických aktivitách a zlepšování stavu ovzduší. Podle dřívějšího vyjádření rady je nutné tyto látky v ovzduší minimalizovat a už jen snížení podle nového nařízení by mohlo zabránit do roku 2050 téměř čtyř tisícům úmrtí.

Podle žaloby, kterou asociace podala ale nařízení přijaté radou CARB nebylo v souladu s ustanovením federálního zákona o čistém ovzduší (CAA). Právě to totiž vyžaduje čtyřletou lhůtu pro implementaci emisních norem u nových nákladních vozidel. Právě s tím by ale také mohla asociace u soudu narazit. Kalifornie totiž nařízení přijala v rámci výjimky, a tudíž se na nařízení nikdy čtyřletá lhůta nevztahovala.

Současné aktivity Asociace výrobců nákladních a motorových vozidel tak ukazují na to, že se výrobci snaží za každou cenu oddálit nové emisní normy, které by je stejně jako v případě evropských automobilek přišly na další velké investice do vývoje a výroby.



Sdílejte článek  
       


Štítky: Doprava Auto Nákladní doprava Emise USA Kalifornie
Zdroj: RED




Nejnovější z kategorie


Dnes už se dají pořídit i SPZ na přání.

Vyhřívání volantu má i své negativní stránky.

Ve vytíženém úseku v Praze budou muset řidiči zvládnout zipování

Sídlo Evropské komise v Bruselu

Kde letos potkáte nejkrásnější vánoční tramvaj?

Autonomní vozidla míří na české silnice.

5 dopravních značek, u kterých máte pocit, že je navrhl znuděný grafik. Víte, co opravdu znamenají?

Google Mapy přicházejí s přelomovou funkcí.

Kontrolky v autě vyděsí snad každého řidiče

Po sedmdesátce přichází za volantem kritický bod: Zrak i reflexy začínají zrazovat

V Praze se znovuotevře modernizovaná stanice metra.

Závěrečné testy autoškol jsou nyní složitější.

Některým ojetinám se raději vyhněte.

Zákazu spalovacích motorů

Řidiči hlásí hit z Actionu za 37 korun

Tuto chybu dělá v zimě značná část řidičů

Dopravní značení se rozšiřuje o nové značky

Řidiči se v zimě dopouštějí mnoha nešvarů.

Příspěvek na dojíždění do práce. Kdo na něj má nárok?

Hyundai představil model, který zaujme každého řidiče.

Action prodává vychytávku, která zastaví mlžení oken během pár vteřin

V Praze je prý momentálně lepší využívat hromadnou dopravu.

Automobilka Kia modelem EV9 dohnala světové konkurenty

Jaké auto je mezi Čechy nejoblíbenější?

Problémy s nastartováním se objevují hlavně za mrazivých dní.

Největší hrozba zimních silnic není sníh ale černý led

Řada seniorů bude muset v roce 2026 povinně na lékařskou prohlídku

Zmrzlé dveře jsou v zimě poměrně běžným problémem.

Rozhodli jste se pro elektroauto pro jeho výhody spojené s parkováním?

Řidiči dělají při mytí auta v zimě zásadní chybu a ničí si lak



Nejnovější
Nejnovější