Motorové vlaky končí: Česko nasazuje supertiché vodíkové soupravy. Už žádný smrad, hluk ani otřesy
Jízda vlakem může být pro mnohé cestující nepohodlná. Na nádraží bojujeme s nepříjemným pachem, při jízdě nás obtěžuje hluk a otřesy. To vše by se ale nyní mohlo změnit.
Vodíkové vlaky využívají palivové články poháněné vodíkem, které vyrábějí elektřinu pro jejich provoz. Tyto články produkují elektrickou energii potřebnou pro pohon. V porovnání s klasickými soupravami nabízejí řadu výhod.
Nasazení vodíkových vlaků bylo důkladně analyzováno
Testování vodíkových vlaků jako první u nás proběhlo na trati mezi Ústím nad Labem a Libercem, a to v rámci projektu Regionální vodíkové vlaky. Cílem projektu má být nasazení vodíkových vlaků na celkem 16 tratích po celé České republice. Hlavní smysl lze spatřit v ekologické šetrnosti tohoto řešení. Vodíkové vlaky totiž mají být v určitých lokalitách technicky, ekonomicky a environmentálně přijatelnější. Do ostrého provozu však vodíkové vlaky dosud nasazeny nebyly a vše je tedy zatím jen ve fázi studie, jejíž analýza byla zveřejněna na jaře loňského roku.
V rámci studie bylo identifikováno hned několik tratí, na kterých vodík slibuje výhody oproti naftovým a bateriovým jednotkám. Simulace přitom zohledňovala celkové náklady i výkon vodíkových, bateriových, dieselových a hybridních vlaků. Studie potvrdila, že na analyzovaných linkách existuje potenciál jak pro nasazení bateriových, tak i vodíkových vlaků.
Snížení emisí skleníkových plynů
Provoz vodíkových vlaků samozřejmě slibuje snížení emisí skleníkových plynů a zároveň zlepšení kvality ovzduší. Díky využití vodíkového pohonu dochází k úspoře emisí i v případě, že je vodík vyráběn pouze z produkce fotovoltaické elektřiny po dobu šesti měsíců. Za vodíkovým pohonem zůstává pouze vodní pára.
Výsledky studie rovněž zmiňují, že nasazení vlaků s alternativními pohony umožní zajistit větší stabilitu jízdních řádů a podpoří rychlost dopravy. Pro cestující je pak hlavním benefitem výrazné snížení hluku. Vlak se rozjíždí plynuleji a tišeji. Cestující také necítí typické vibrace, které vznikají u dieselových motorů.
Kdy a kde se vodíkových vlaků dočkáme
Podle odborníků se předpokládá, že by vodíkové vlaky v České republice mohly být v provozu již od roku 2030.
Navržené tratě pro analýzu možného nasazení vodíkových vlaků jsou následující:
-
Kolín – Nymburk – Mladá Boleslav – Česká Lípa – Nový Bor – Rumburk – Šluknov
-
Praha – Neratovice – Mladá Boleslav – Turnov – Liberec
-
Pardubice – Jaroměř – Železný Brod – Turnov – Liberec
-
Ústí nad Labem – Děčín – Česká Lípa – Liberec
-
Praha – Zdice – Březnice – Písek – České Budějovice
-
Olomouc – Krnov – Opava východ – Ostrava
-
Brno – Okříšky – Jihlava
-
Plzeň – Žatec – Chomutov – Most
-
Zábřeh na Moravě – Jeseník – Krnov
-
Kolín – Chlumec nad Cidlinou – Stará Paka – Trutnov
-
Pardubice – Hradec Králové – Jaroměř – Starkoč – Trutnov – Svoboda nad Úpou
-
Havlíčkův Brod – Jihlava – Kostelec u Jihlavy – Slavonice
-
Pardubice – Chrudim – Žďárec u Skutče – Havlíčkův Brod
-
Tábor – Písek – Strakonice
-
Praha – Kladno – Rakovník
-
Praha – Vrané nad Vltavou – Čerčany nebo Dobříš
S vodíkovými vlaky se setkáte i v zahraničí
Česká republika rozhodně není průkopníkem ve světě vodíkových vlaků. Tak například v Německu se s nimi cestující poprvé svezli již v roce 2018. Nahrazují zde dieselové soupravy na neelektrifikovaných tratích. Dalším příkladem může být Francie nebo Itálie využívající hybridní modely.