Kolik vydělává taxikář v Praze? Spadne vám čelist a začnete to dělat také
Stejně jako jiná zaměstnání - i taxikaření může být spojeno s vysokými výdělky. Za jakou odměnu jezdí řidiči taxi v hlavním městě? Možná vás překvapí, jak vysoké částky si vydělají.
Ač se může zdát, že je taxikaření poměrně novým povoláním, které přišlo až s rozvojem automobilů, pravda je úplně jiná. Začalo už v 17. století a tehdy vás odvezli koňským povozem. Drožky, jak se těmto taxíkům přezdívalo, se jako první rozjely v Paříži. A to již v roce 1640. Cenu cesty si tehdy každý stanovoval sám. Konkrétnější výpočty ceny za ujeté kilometry přinesl až taxametr. Ten byl poprvé použit v Německu v roce 1891.
První taxi služby se objevily již na začátku 20. století
Městem, které proslulo typickými žlutými taxíky, je New York. V něm se první taxi začaly projíždět již v roce 1907. Součástí běžné dopravy se postupně i v dalších městech staly v období okolo 20. let 20. století.
V Československu začaly první taxi vozy jezdit v roce 1908. Nejednalo se ale o službu, kterou by si mohli dovolit chudí měšťané. Taxikáři využívali luxusní vozy Laurin & Klement. Jejich služby tak využívali pouze lidé z vyšších vrstev. Až ve 30. letech taxi zlidovělo a začalo používat i běžně dostupné dopravní značky jako Škoda, Praga nebo Tatra. Jízda taxi v této době byla poměrně levná a běžně dostupná.
Ke konci století se objevovalo mnoho podvodníků
V jiných zemích byly taxi služby významně rozšířené a oblíbené, v Československu ale v 90. a následujících letech zavládl chaos. Objevilo se mnoho neregistrovaných řidičů, kteří neměli žádnou kontrolu ani dohled. Často se stávalo, že tito řidiči okrádali turisty a používali i podvodné taxametry. Zároveň ale vznikaly i první soukromé dispečinky a konkurenční boj o zákazníky.
Změna k lepšímu, především pro klienty, byla zaznamenána s příchodem různých digitálních služeb. Lidé jsou dnes zvyklí objednávat si taxi přes různé aplikace. Ty zaručují transparentní ceny, možnost hodnocení řidiče i zákazníků a také snadné objednání přes aplikaci. Jednoduše si tak z pohodlí domova objednáte odvoz, který máte do pár minut před domem.
Soukromí taxikáři bojovali za svá práva
Tyto novinky samozřejmě nehrály do karet soukromým taxikářům. Ti se rozhodli proti těmto novinkám bojovat. Stávky a blokace ulic vedly v roce 2020 ke sjednocení pravidel. V současné době tak soukromí taxikáři i služby jezdící přes aplikace podléhají stejným zákonům.
Taxikáři v hlavním městě mohou mít vysoké výdělky
Být taxikářem v hlavním městě může být velmi výnosným zaměstnáním. Průměrné výdělky se pohybují od 30 až do 50 tisíc Kč. V některých případech samozřejmě mohou být částky i daleko vyšší. Záleží na tom, v jak luxusních vozech řidiči jezdí a po jakých trasách a na jakých místech se pohybují.
Zásadní je také to, zda se řidič rozhodne jezdit na vlastní pěst nebo jako zaměstnanec některých z poskytovatelů této služby. V takovém případě jsou obvykle jeho příjmy nižší.
Chcete být taxikářem? Nezapomeňte na náklady
Důležitým nákladem, který taxikáři musí brát v potaz, jsou pohonné hmoty. Cena za litr se průměrně pohybuje okolo 35 Kč. Na pohonné hmoty tak potřebují okolo 15 000 Kč měsíčně. Za servis a běžnou údržbu zaplatí taxikář v průměru kolem 20 tisíc ročně – někdy i víc, podle typu auta. Záleží samozřejmě na kvalitě vozidla i jeho stáří a opotřebovanosti.
Celkové náklady se spolu s pojištěním a také poplatky za dispečink nebo aplikaci, které řidič může a nemusí používat, mohou vyšplhat i na 30 000 Kč. I přes náklady si mohou řidiči přijít na velmi slušné peníze. To, kolik taxikář vydělá, záleží na mnoha faktorech. Mezi místa s největším výdělkem samozřejmě patří hlavní město Praha. Pokud navíc taxikář jezdí o víkendech a ve večerních hodinách, může si v čistém přijít i na více než 50 tisíc Kč.