Tohle tlačítko v autě skoro nikdo nepoužívá. Přitom zachraňuje životy

     
Petr Eybl
30. 6. 2025 ▪ 10:30

Většina řidičů si uvědomuje, co je airbag a z jakého důvodu je v automobilech přítomný. Daleko menší množství lidí ovšem ví o malém tlačítku, které se s používáním airbagů přímo pojí a je velmi důležité.

Toto tlačítko může zachraňovat životy.
Toto tlačítko může zachraňovat životy.
Foto: Shutterstock

V oblasti palubní desky (nejčastěji na její pravé straně nebo v přihrádce spolujezdce) se zpravidla nachází drobný přepínač či klíčový zámek, který plní velmi důležitou funkci. Jeho prostřednictvím je totiž možné provést deaktivaci airbagu spolujezdce, což může za určitých okolností zachraňovat lidské životy. 

Ve kterých případech tlačítko na deaktivaci airbagu používat

Airbag je jedním z nejklíčovějších bezpečnostních prvků, které se v automobilu nachází. Dokázal zachránit již nemalé množství životů. Proto by mohlo někoho napadnout, že by se v žádném případě neměl vypínat. To ovšem není tak úplně pravda. 

Existují totiž případy, kdy je jeho vypnutí dokonce naprosto nezbytné. Pokud tak neučiníte, můžete ohrozit své nejbližší. 

Airbag byste měli vždy vypínat zejména ve chvíli, kdy přepravujete na předním sedadle novorozence, který se nachází v tzv. vajíčku. Dětské autosedačky typu vajíčko jsou totiž umístěné proti směru jízdy a ve většině případů zasahují do činného prostoru airbagu. 

Pokud byste na předním sedadle přepravovali dítě, které se nachází ve vajíčku, a zároveň zapomněli před zahájením jízdy vypnout airbag, mohl by po aktivaci vajíčko zasáhnout. V důsledku toho by došlo buď k přímému poškození vajíčka airbagem, nebo k jeho odmrštění. V obou případech je velmi pravděpodobné, že by to vedlo k vážnému zranění novorozence (velmi častá jsou například poranění páteře), přičemž v extrémních případech by bohužel mohlo dojít i na nejhorší. Airbag se totiž při vystřelení může nafukovat rychlostí i více než 300 kilometrů za hodinu.

Z toho jasně vyplývá, že pokud máte v úmyslu na předním sedadle přepravovat ve vajíčku novorozence, je nutné na vypínání spolujezdcova airbagu myslet.

Tvář novorozenců ve vajíčku směřuje proti směru jízdy. , ...

Povinnost vypínat airbag při přepravování dítěte ve vajíčku je zakotvena i v české legislativě 

Hlavní důvod, proč byste v žádném případě neměli deaktivaci airbagu podceňovat, je zřejmý – je jím bezpečnost vašeho dítěte. Existuje ovšem ještě jeden další důvod, proč byste tak měli činit. 

O povinnosti, která spočívá v deaktivaci airbagu při přepravování novorozence ve vajíčku, totiž hovoří i česká legislativa. Jedná se konkrétně o zákon č. 361/2000 Sb., o silničním provozu. Tam je mimo jiné zmíněno, že za nedodržení této povinnosti jsou příslušníci Policie České republiky oprávněni udělovat pokuty ve výši až 2 000 korun

Jak tlačítko na deaktivaci airbagu používat?

U starších modelů vozů je k deaktivaci spolujezdcova airbagu nutné použít klíč od auta. Prostřednictvím něj je třeba otočit přepínač do polohy „OFF".

Co se novějších modelů automobilů týče, u nich lze spolujezdcův airbag mnohdy deaktivovat přes digitální menu vozidla nebo infotainment.

U některých vozidel je možné se setkat i s obyčejným tlačítkem s kontrolkou ON a OFF. V takovém případě je možné airbag vypnout manuálně i bez použití klíče od auta (přepnutím tlačítka na OFF). To platí zejména o některých automobilech od francouzských značek (např. Renault, Peugeot).

Důležitý poznatek: Pokud si s deaktivací spolujezdcova airbagu nevíte rady, podívejte se do návodu k obsluze auta. Zároveň po vypnutí airbagu vždy zkontrolujte, zda na palubní desce svítí kontrolka „Passenger Airbag OFF". Pokud nesvítí, je možné, že jste deaktivaci provedli nesprávně. V žádném případě taktéž nezapomeňte na opětovnou aktivaci airbagů v moment, kdy na přední sedadlo usedne dospělý člověk.

U starších modelů aut je nutné airbag vypnout za pomoci klíče. , ...

Airbagy zachraňují lidské životy již přes padesát let

Je to až k nevíře, ale airbagy už za sebou mají své padesáté narozeniny. Do některých komerčních automobilů se totiž začaly instalovat již v roce 1973. Stalo se tak ve Spojených státech.

Je nicméně pravda, že do Evropy se dostaly až v roce 1981. Tehdy jimi byl osazen vůz Mercedes-Benz S-Klasse W126. K jejich masivnímu rozšíření pak došlo v 90. letech 20. století. 



Sdílejte článek  
       


Štítky: Auto Moto řízení
Zdroj: portalridice.cz, zivotsnadno.cz, skudlime.cz