Padlo rozhodnutí o konci spalovacích motorů v roce 2035. Toho jsme se báli

     
Petr Eybl
1. 7. 2025 ▪ 15:48

Spalovací motory jsou v automobilech přítomny již od roku 1886, kdy první funkční vůz na benzín sestrojil Carl Benz. Minimálně v EU by však měl již brzy přijít konec éry tohoto typu motorů.

Éra spalovacích motorů se možná blíží ke konci - má to ale háček.
Éra spalovacích motorů se možná blíží ke konci - má to ale háček.
Foto: Tipcars

Tedy alespoň to tak donedávna vypadalo, neboť celá situace okolo této problematiky se začala v poslední době značně komplikovat. Původně mnozí lidé počítali s tím, že se od roku 2035 na území států, které jsou součástí Evropské unie, přestanou automobily se spalovacími motory zcela vyrábět.

Toto opatření mělo představovat jeden z nejvýznamnějších milníků na cestě k dekarbonizaci dopravy. Ta dnes tvoří přibližně 25 % emisí oxidu uhličitého v Evropské unii, což znamená, že do velké míry přispívá ke znečišťování životního prostředí, jehož ochrana je aktuálně jedním z nejdiskutova­nějších témat. Teď se nicméně předmětem žhavé diskuze stala technologie, o níž mnozí doufali, že už nebude mít budoucnost. Řeč je o syntetických palivech, která jsou rovněž označována jako e-paliva.

Co jsou syntetická paliva zač?

Syntetická paliva jsou uměle vyráběná kapalná paliva, která vznikají zkombinováním vodíku a oxidu uhličitého. Vodík je přitom získávaný elektrolýzou vody, zatímco oxid uhličitý se zachycuje přímo z atmosféry nebo z elektráren, továren či dalších průmyslových zdrojů.

Výsledkem tohoto spojení jsou pohonné hmoty, které je možné spalovat v tradičním naftovém nebo benzinovém motoru, aniž by se jakýkoliv z těchto motorů musel významně technicky upravovat.

V hlavní roli účinkuje Itálie s Německem

Evropská unie měla původně v plánu od roku 2035 kompletně zakázat prodej nových automobilů se spalovacím motorem. Prodávat by se podle tohoto záměru směla pouze vodíková vozidla nebo bateriové elektromobily. 

Avšak některé státy, mezi něž patří především Itálie a Německo, začaly proti tomuto nařízení bojovat. Chtějí se zasadit o to, aby byla udělena výjimka právě pro syntetická paliva – to by znamenalo, že trh se spalovacími motory by se udržel naživu.

Za syntetická paliva bojuje např. Itálie, se kterou je automobilový průmysl úzce spjatý. , ...

Není přitom nikterak zvláštní, že právě Itálie s Německem lobbuje za udělení výjimky pro syntetická paliva. Ekonomika těchto zemí je totiž velmi silně provázána s automobilovým průmyslem, který by byl v důsledku zakázání prodeje automobilů se spalovacími motory do významné míry ohrožen. 

Předmětem diskuze je aktuálně několik návrhů:

  1. Umožnit použití syntetických paliv pouze v omezených objemech a pouze v případech, kde zatím není možné plně elektrifikovat (to je např. letecký průmysl).
  2. Povolit používání e-paliv u nově vyrobených vozidel i po roce 2035, ale pouze za předpokladu, že budou splňovat přísná emisní kritéria. 
  3. Zavést systém tzv. digitálních zámků, jehož úloha by spočívala v tom, že auta na e-paliva nebudou moci čerpat běžný benzín.

Aktuálně se připravuje legislativa, přičemž rozhodnutí o této problematice by mělo být na půdě Evropského parlamentu učiněno na podzim roku 2025.

K rozhodnutí ohledně e-paliv by mělo dojít na půdě Evropského parlamentu. , ...

Argumenty pro a proti e-palivům: Ekologové vs. průmysl

Co se argumentů pro syntetická paliva týče, mezi ně patří:

  1. Zachování možnosti využívat stávající infrastrukturu čerpacích stanic a továren na automobily.
  2. Evropská nezávislost: Evropa by nebyla tolik závislá na asijských dodavatelích baterií.
  3. Nižší riziko zániku pracovních pozic v automobilovém průmyslu

Argumenty proti syntetickým palivům pak zní následovně:

  1. Emise: Emise syntetických paliv jsou podobné jako emise tradičních fosilních paliv. 
  2. Vysoká cena: Syntetická paliva mohou reálně stát i více než 50 korun na litr.
  3. Záminka pro prodloužení éry spalovacích motorů: Pokud by díky e-palivům mohla být i nadále vyráběna vozidla se spalovacími motory, mohli by toho lidé zneužívat a nadále používat tradiční fosilní paliva.
  4. Neefektivní výroba: Výroba syntetických paliv je mimořádně energeticky náročná.

Jak se to dotýká řidičů a průmyslu?

Co se průmyslu týče, prodloužení éry spalovacích motorů by znamenalo méně komplikací pro tradiční automobilky. To se pojí se zachováním stávajících pracovních pozic a nižším rizikem snížení celkových tržeb. 

Pro běžné řidiče by nicméně legislativou stanovené používání e-paliv znamenalo zvýšení výdajů za pohonné hmoty. Radost by pak samozřejmě neměli ani ekologové a všichni, kterým není životní prostředí lhostejné. 



Sdílejte článek  
       


Štítky: Doprava Motor Ekologie
Zdroj: reuters.com, novinky.cz, transportenvironment.com, apnews.com