EnergoZrouti.cz

Škoda Auto má velký problém. Na domácím hřišti ji rychle předbíhá zahraniční konkurence

  
Martin Bárta
3. 7. 2023 ▪ 09:44

Mladoboleslavská Škoda Auto má velký problém. Na domácím trhu ji totiž velmi rychle předbíhá konkurence, která má i podle šéfa mateřského Volkswagenu několikaletý technologický náskok. Pomohou firmě udržet trh nové modely, které přijdou v příštích letech?

Elektrický medvěd z Mladé Boleslavi nestačil v prodejích na americkou Teslu Y
Elektrický medvěd z Mladé Boleslavi nestačil v prodejích na americkou Teslu Y
Foto: Martin Katler on Unsplash

Desítky let neotřesitelnou pozici mladoboleslavské Škody Auto by už v příštích měsících a letech mohla ohrozit nová konkurence, která rychle nabírá na síle. Ačkoliv škodovka v minulých letech ustála i silnou korejskou konkurenci a proměnu trhu, nyní ji čeká zkouška, která by mohla být rozhodující. Problém pro tradiční automobilku má totiž krátké jméno: elektromobilita.

Přestože Škoda Auto stejně jako další tradiční světoví výrobci automobilů již v dnešních modelových řadách nabízí vozidla na elektrický pohon, jejich nástup byl zpočátku velmi pomalý. Tomu, že se vozidlo poháněné bateriovými články stane budoucností automobilového průmyslu totiž ve velkých automobilkách nikdo nechtěl věřit.

Právě názory na to, že elektromobilita nikdy nebude budoucností dlouhou dobu převažovaly ve vedení automobilek jako je ta mladoboleslavská. A přesně to byl také ten důvod proč se na pozadí mohl zrodit například americký elektromobilový gigant Tesla, který díky přehlížení ze strany automobilového průmyslu a očekávání blízkého krachu v klidu vyvíjel technologie, které mu „staré“ automobilky dnes ve velkém závidí.

Americká Tesla tak už dnes nabízí propracovaný software, o kterém si i dnešní nejnovější modely mnoha výrobců mohou nechat jen zdát. Ostatně, to že Tesla je ve vývoji výrazně dále než všichni ostatní potvrdil například i bývalý ředitel koncernu Volkswagen Herbert Diess: „VW v minulosti udělal mnoho správných věcí, ve starém světě je Volkswagen silný, ale pro nový svět neexistuje žádná záruka,“ uvedl Diess na tiskové konferenci Volkswagenu, kde si jako hosta pozval i přímo šéfa Tesly Elona Muska.

Současná data ze světových trhů ukazují, že dříve utlačovaná elektromobilita se ale stala aktuální a přechod na ní stále zrychluje. Právě to by pro mnoho automobilek jako je Škoda Auto mohl být v budoucnu velký problém, jelikož konkurenci s několikaletým náskokem bude velmi obtížné dohnat.

První vlaštovka toho, že mladoboleslavská automobilka začíná ztrácet je viditelný i na tuzemském trhu. Podle dat Centra dopravního výzkumu totiž jen v prvním pololetí zaregistrovala americká Tesla v Česku 787 vozidel. Škoda Auto přitom za stejné období zaregistrovala pouze 524 nových vozidel modelu ENYAQ iV. Aby bylo srovnání férové, uveďme ale, že v číslech Tesly jde souhrnně o všechny elektromobily. Při bližším průzkumu a porovnání přímého konkurenta ENYAQu, tedy Tesly model Y ale opět vítězí Tesla, která tohoto modelu zaregistrovala 591 vozů, tedy opět o něco více než Škoda Auto.

To, zda bude elektromobilita pro Škodu Auto znamenat zdrcující porážku ale ukáží více až následující měsíce, které budou ve znamení nástupu další konkurence s elektrickým pohonem pocházející z Číny. V Mladé Boleslavi by se ale v příštích letech mělo i přes to, že se z ní mateřský Volkswagen snaží vytvořit spíše evropský skanzen se spalovacími motory na světlo světa dostat několik nových elektrických modelů.

Pravděpodobně až další měsíce a roky tak odhalí, zda bude současná dominance Tesly na tuzemském trhu předzvěstí něčeho většího či nové modely značky ukážou, že stará dobrá škodovka ještě není na odpis.

Tento článek je vyjádřením názoru či komentáře autora.
Mimo stylistických úprav není článek nijak editován.




Štítky: Elektromobilita Auto Tesla Škoda Auto Mladá Boleslav Automobily Automobilový průmysl