EnergoZrouti.cz

Spalovací motory. Proč by měla mít EU mnohem větší starosti než jejich zákaz?

  
Tomáš Jelínek
4. 3. 2023 ▪ 15:00

Zákaz spalovacích motorů se po souhlasném a téměř definitivním odklepnutí opět odkládá. Evropská unie tak dál řeší co vlastně chce. Pohyb trhu už je přitom jasný a evropské země v něm nemají příliš světlé vyhlídky.

Zákaz spalovacích motorů, má ještě smysl?
Zákaz spalovacích motorů, má ještě smysl?
Foto: Unsplash

Zákaz spalovacích motorů bude! Jen ještě nevíme kdy a jestli vlastně vůbec. Možná tak nějak by se dalo popsat jednání, které v současnosti probíhá na evropské úrovni. Když před několika dny prošla médii informace o tom, že Evropský parlament definitivně schválil zákaz prodeje nových spalovacích motorů po roce 2035, nejspíš to příliš definitivní nebylo. Na poslední chvíli se totiž proti zákazu postavilo Německo nebo Česká republika a společně řeší nepodstatnou věc, zákaz spalovacích motorů ano ale ne těch se syntetickými palivy.

Právě syntetická paliva, která by například podle automobilky Porsche měla do budoucna nahradit benzín a naftu jsou ale jen dalším prodlužováním odchodu od spalovacích motorů, který je v současnosti stejně již na spadnutí. Syntetická paliva jsou navíc jen jakýsi mezikrok, který bychom mohli raději rychle přeskočit. Jak ukazují studie, fungování syntetických paliv sice může znít velmi lákavě, ve výsledku se ale stále jen ukazuje, že není všechno zlato, co se třpytí.

Ještě absurdnější než debata o tom, zda nechat i po roce 2035 nadále povolená vozidla se spalovacím motorem, která budou využívat syntetických paliv je ale debata o zákazu samotná.

Podle mnoha odhadů totiž v roce 2035 budou nejen evropské, ale i světové silnice brázdit především vozy poháněné elektřinou uloženou v bateriích nebo v případě nákladních vozidel vodíkem. Ostatně, v zemích EU i mimo ně už je současný trend viditelný. Stačí se podívat na statistiky prodejů nových vozidel v Nizozemsku, Norsku nebo i v Číně nebo Spojených státech amerických.

Zájem o elektromobily navíc roste i v zemích, které jsou „elektromobilitou nepolíbené“ a v rozvoji nového trendu zaostávají. Příkladem může být i Česká republika, kde se vloni prodalo o polovinu více elektrických vozidel než v roce předcházejícím.

Trend přechodu na elektromobily je navíc viditelný nejen mezi zákazníky, kteří si nová vozidla s konektorem kupují stále více ale i mezi automobilkami. Ty se totiž při vývoji nových vozidel v současnosti zaměřují primárně právě na elektromobilitu a vozidel s tímto pohonem tak bude přibývat, což nejspíš vytvoří i tlak na jejich cenu a tím se zvýší dostupnost pro zákazníky.

Už současná data tak ukazují, že zákaz spalovacích motorů bude tím posledním co by elektromobilitu dostalo na výsluní. Aktuální politické debaty, které jsou v jednu dobu pro zákaz a za několik dnů či týdnů úplně obrátí tak jen dále znemožňují EU v očích nečlenských států.

Ty se totiž místo zbytečných debat zda zakázat či nezakázat zaměřují na mnohem důležitější témata. Mezi ty patří zvýšení soběstačnosti na výrobě baterií pro elektromobily, kterým nyní kraluje Čína nebo na rozšiřování nabíjecí infrastruktury pro elektromobily, které budou v příštích letech ovládat světové silnice ať chceme nebo ne.

Tento článek je vyjádřením názoru či komentáře autora.
Mimo stylistických úprav není článek nijak editován.




Štítky: Auto Zákaz spalovacích motorů Evropská unie Automobily Elektromobily