Pád evropských automobilek, statisíce lidí bez práce a nadvláda čínských elektromobilek už za několik let? Můžeme si za to sami
Evropské automobilky by mohly v příštích letech začít přicházet o významné podíly na trzích. Díky přeregulované EU, která není schopna reagovat na změny v automobilovém trhu to vypadá, že „přijdou Číňané a umlátí nás elektromobily“.
Aktualizováno - 19. 10. 2022, 10:35
Už před mnoha lety, kdy na evropské trhy vstupovala korejská vozidla se mnoho odborníků z automobilové oblasti obávalo, že by to mohla být velká hrozba pro tradiční výrobce vozidel nejen v Evropě, ale i ve Spojených státech amerických. Ačkoliv korejská vozidla často nebyla žádným technickým zázrakem, jejich technologie se zlepšovaly a značky jako Hyundai, KIA a další si získávaly své místo na trzích. V současné době tvoří nemalou část prodejů v Evropě podobně jako je tomu u značky Toyota z Japonska. Stabilitu evropských gigantů jako je Volkswagen ale nijak silně neohrožují.
Jinak by tomu ale mohlo být s příchodem elektromobility, která by na trhy v EU mohla přivést velké množství čínských značek. Vývoj a výroba elektromobilů je totiž oproti vozidlům se spalovacím motorem výrazně jednodušší a tak mohou čínští výrobci do tohoto segmentu rychleji naskočit.
A právě to se v současnosti děje. Čínské značky jako BYD, NIO a velké množství dalších, o kterých jste pravděpodobně ještě nikdy v životě neslyšeli začínají hrát velkou hru na domácím trhu, který jim ale s jejich plány přestává stačit. Mnoho čínských elektromobilek se tak chystá na evropské trhy, kde mohou být díky přijatelnějším cenám svých vozidel a také v některých případech díky velmi pokročilým technologiím (obzvlášť v případě infotainmentu) nezpochybnitelnou konkurencí místních výrobců.
Jak ukazují nová data Transport & Environment (T&E), problém je primárně v tom, že Evropská unie místním automobilkám neposkytuje dostatek pobídek, které by podpořily elektrifikaci u evropských výrobců automobilů. Oproti tomu čínské firmy mají ze strany států podmínky dlouhodobě výhodné a tak je jejich expanze a modernizace mnohem snazší.
Podle T&E by tak čínští výrobci elektromobilů mohli na evropských trzích rychle růst a jen do roku 2025 si zajistit podíl až 18 %. V případě, že výrobci v EU rychle nenavýší výrobu elektromobilů a nebudou tak silnou konkurencí oproti těmto značkám, mohl by se podíl Číny dál rychle zvyšovat a nakonec obsadit významnou část trhu.
To by pro automobilový průmysl v celé EU mohla být velká rána, která by znamenala obrovská propouštění a velmi významné vlivy na ekonomiky.
„Evropští výrobci automobilů přibrzdili svou nabídku elektromobilů v době, kdy čínští a američtí výrobci automobilů rychle uvádějí na trh nové modely. Pokud si Evropa chce udržet konkurenceschopnost svého automobilového průmyslu, musí EU zavést vlastní silnou průmyslovou politiku, která by odpovídala svalové podpoře Číňanů a Američanů pro elektromobily. V sázce je klima a pracovní místa na kontinentu,“ uvádí k celé věci šéfka Transport & Environment Julia Poliscanova.
Na rychlou změnu to ale bohužel nevypadá, protože Evropská unie má v posledních letech hlavně spousty práce sama se sebou. Ať chceme či ne, z EU se pomalu vypracoval hlavně byrokratický moloch, který na mnoho problémů reaguje až velmi pozdě a neefektivně. Pokud se na tom v příštích letech příliš nezmění, osud automobilek i dalších společností, které jsou na ně navázané v Evropě nebude příliš růžový.
Jak už říkávala moje babička „kdyby přišli Číňané, umlátí nás čepicemi“ na znamení toho kolik je na světě Číňanů a jak by nás dokázali doslova roznést na kopytech. Nebyla daleko od pravdy i přes to, že význam toho co říkala by se v jejím případě určitě nevztahoval na automobilový průmysl v Evropě.
Tento článek je vyjádřením názoru či komentáře autora.
Mimo stylistických úprav není článek nijak editován.