Přestaňme si lhát, plyn není a nebude přechodné palivo od uhlí k zeleným zítřkům

     
Martin Bárta
7. 12. 2021 ▪ 12:51

Země, které téměř skoncovaly s uhlím ukazují jasný trend. Uhlí není nahrazováno plynem i přes to, že si to velmi často nalháváme. Náhradou jsou tak většinou spíše obnovitelné zdroje energie.

Plynová elektrárna
Plynová elektrárna
Foto: Unsplash

Konec uhlí, který je v posledních letech stále více skloňovaný se změnou klimatu by měl mít podle některých politiků jasného nástupce – plyn. Ten ale není ani nyní dočasnou náhradou za uhlí do doby, než plně přejdeme na bezemisní zdroje. Ukazují na to i statistiky mnoha zemí, které výrobu energie z uhlí omezily.

Konec uhlí ≠ vyšší spotřeba plynu

Krásným příkladem tak může být Velká Británie, kde se od roku 2012 trvale snižuje spotřeba uhlí na výrobu energie. V posledních letech se tak výroba elektřiny z uhlí držela pod 5 % z celého energetického mixu. Stejně tak ale stagnovala spotřeba zemního plynu.

Právě zkušenosti z Velké Británie ale i dalších států ukazují na to, že plyn, ačkoliv to mnoho politiků očekává, nebude dočasnou náhradou za uhlí do doby než dojde k úplnému odstranění emisních zdrojů. Británie navíc chystá do roku 2024 vyřadit z provozu všechny uhelné elektrárny. A světe div se, spotřeba plynu neroste, ale dlouhodobě stagnuje nebo klesá.

Odpojování uhelných elektráren ze sítě tak nebude mít náhradu v elektrárnách plynových ale spíše v obnovitelné energii. Ta ostatně meziročně stále rychleji nabírá na síle přičemž poslední měsíce růstu ještě pomáhají vysokými cenami plynu.

Plyn tak není a nejspíš ani nebude přechodným palivem ani v energetice a ani v dopravě. Ostatně tam je to zřetelné na statistikách. Prvenství v růstu prodejů u nových vozidel totiž v mnoha zemích vyhrává na plné čáře elektromobilita. Zájem o plyn v dopravě je nyní hlavně u těžších vozidel typu autobusů či nákladních vozidel. Tam má v posledních letech stlačený zemní plyn (CNG) stále své zákazníky.

CNG v dopravě se ale prosazuje hlavně díky nižší ceně oproti stejným vozidlům na elektřinu. Rychlejší rozvoj vodíku a snižování cen elektrických vozidel ale může přinést rychlé změny i do tohoto segmentu vozidel.

Tento článek je vyjádřením názoru či komentáře autora.
Mimo stylistických úprav není článek nijak editován.



Sdílejte článek  
       


Štítky: Plyn Energie Ekologie Klimatická změna
Zdroj: RED




Nejnovější z kategorie


Jedno kliknutí a Evropa může být bez elektřiny. Závislost na technologiích z Číny může být obrovský problém v případě krize

Může německý automobilový gigant zkrachovat? Může, ale pravděpodobně ne nyní

Dočkáme se v některých významných lokalitách poplatku za vstup?

Energetická gramotnost je bohužel i nadále nízká, a to znamená jediné – nevyužívané příležitosti, které mohou velice brzy oslabit celou českou ekonomiku

Zákaz spalovacích motorů je díky volbě staronové předsedkyně EK zpečetěn

Konec uhelných elektráren by mohl přinést dominový efekt

Elektromobily prodraží opravy silnic

Blíží se krach evropského autoprůmyslu? Problém by to byl i pro Česko

Česku se podařilo prosadit mírnější normu Euro 7

Evropské státy hledají recept, jak utnout plynové kotle

Elektrický medvěd z Mladé Boleslavi nestačil v prodejích na americkou Teslu Y

Zákaz spalovacích motorů, má ještě smysl?

Hořící dřevo v krbu příjemně hřeje ale i škodí

Krby i kotle na plyn čeká zákaz

Slevové akce obchodů jsou na Black Friday k nepřehlédnutí

Windfall tax

BYD - jedna z rychle rostoucích čínských automobilek

Ukazatel teploty kotle

Kamna - dávná součást domu

Čerpání vodíku do automobilu



Nejnovější
Nejnovější