EnergoZrouti.cz

„Elektromobily v Česku nechceme“ aneb jak jsme si protlačili mírnější normu Euro 7, která nám získá pár let navíc

  
Tomáš Jelínek
19. 12. 2023 ▪ 09:13

Ekonomika závislá na automobilovém průmyslu dál řeší mírnější emisní normy místo tlaku na modernizaci. Euro 7 nám tak získá několik let navíc, než tuzemský automobilový průmysl „pohřbí“ elektromobily.

Česku se podařilo prosadit mírnější normu Euro 7
Česku se podařilo prosadit mírnější normu Euro 7
Foto: Unsplash

Špinavý vzduch pro všechny a menší podpora elektromobilů. Přesně tak nějak by se dala popsat snaha Česka o prosazení mírnější emisní normy Euro 7, se kterou podle oznámení Ministerstva dopravy souhlasí ostatní členské státy i europoslanci. Dříve navrhovaná podoba normy by byla podle automobilek velmi náročná na implementaci a zdražila by nové vozy.

„Jedná se o velký úspěch české práce v Evropské unii, za kterým stojí intenzivní spolupráce s podobně smýšlejícími státy, práce lidí na českém Ministerstvu dopravy a na Stálém zastoupení ČR v Bruselu. Podařilo se nám velmi výrazně změnit důležitou unijní legislativu. Spojili jsme síly se zástupci evropského průmyslu i spotřebitelů a podařilo se nám dojednat takové znění normy, které nebude představovat riziko pro konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu a neohrozí přístup k osobním automobilům pro evropskou veřejnost. Velký kus práce jde i za Alexandrem Vondrou během vyjednávání v Evropském parlamentu,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka.

Česko se prosazováním mírnější podoby normy Euro 7 od začátku snažilo ochránit své zájmy, tedy ekonomiku závislou na výrobě vozidel se spalovacím motorem. V prosazování mírnější normy ale byly výrazné i tlaky ze strany automobilek. Ty totiž upozorňovaly na to, že by díky tomu mohla razantně zdražit některá vozidla a jiná, obzvlášť ta menší skončit úplně.

Podle aktuální verze emisního předpisu tak emisní limity výfukových plynů zůstanou na úrovni, kterou stanovila už v současnosti platná emisní norma Euro 6. Podle té byl limit oxidů dusíku na 60 mg na kilometr pro zážehové motory a 80 mg na kilometr pro vznětové motory.

Přísnější emisní norma, která by limity dále snížila by přitom měla vcelku jednoduchý výsledek, a to omezení vozidel se spalovacím motorem, které by se jednoduše nevyplatily vyrábět. V konečném důsledku by tak mohlo dojít k rychlejšímu růstu trhu s elektromobily, který například v tuzemsku stále zaostává za jinými zeměmi EU.

Česko se tak sice krátkodobě ochránilo před výrazným omezením vozidel se spalovacím motorem, současně na něj ale za dveřmi číhá další strašák. Aktuální mírnější norma by totiž mohla pomoci na nějakou dobu zachovat výrobu spalovacích motorů, tu ovšem do několika let tak či tak začnou omezovat vozidla na baterie.

V těch přitom Česko silně zaostává a automobilkám, na kterých je ekonomika závislá na záda dýchá silná konkurence z Číny a USA. Česko si tak díky mírnější emisní normě sice na chvíli oddychne, další setkání s realitou by už na něj ale mohlo mít výrazné ekonomické dopady v podobě propouštění v továrnách závislých na dodávkách dílů pro nekonkurenceschopné automobilky.

Tento článek je vyjádřením názoru či komentáře autora.
Mimo stylistických úprav není článek nijak editován.




Štítky: Auto Automobily EU Euro 7 Euro 6 Emisní normy Emise Ovzduší