Blíží se velkých krach evropských automobilek? Byrokracie a nedostatek pracovníků nahrávají čínské konkurenci
Tisíce lidí bez práce a velké ekonomické potíže v mnoha zemích včetně Česka. Přesně to by mohl přinést krach některých evropských automobilek, který podle současných ukazatelů nenastavuje otázku zda, ale spíše kdy.
Evropské automobilky v současnosti čelí největší krizi za poslední desítky let. Přebujelá byrokracie, nedostatek pracovníků, ale i další problémy totiž nahrávají stále sílícímu konkurentovi z východu. Pro některé automobilky by tak současná situace mohla znamenat i velkou ztrátu podílu na trhu, což by pravděpodobně ukončilo automobilový průmysl v EU tak, jak ho v současnosti známe.
Vývoj na evropském automobilovém trhu místní firmy měly dlouhé roky pod kontrolou, příchod elektromobility a překotný vývoj celého odvětví jim ale začíná dělat stále větší vrásky na čele. Už v současnosti je totiž jisté, že celý průmysl v příštích letech projde rozsáhlými změnami, které by pro některé hráče mohly znamenat konec jejich výsadních pozic.
Příchod elektromobility, který dlouho byl u evropských automobilek očerňován a chápán spíše jako slepá vývojová větev v současnosti rychle akceleruje a číslům v prodejích nyní vévodí automobilky, které před několika lety ještě nikdo neznal. Právě tyto značky ale už v současnosti zahajují expanzi mimo své domovské trhy (jako například čínský BYD), která představuje pro automobilky v EU velké riziko ztrát podílů na trhu.
Samotná elektromobilita totiž firmám přinesla jednu velkou výhodu, a to levnější vývoj a uvedení nového vozidla na trh. Vývoj nových modelů, který dříve byl velmi složitým procesem kvůli mnoha složitým komponentům spalovacího motoru, se najednou stal doménou menších výrobců, kteří k vývoji elektromobilu nepotřebují zase tak velké know-how.
Právě tito menší výrobci ale začínají rychle šlapat na paty velkým automobilkám, jako je Volkswagen hlavně kvůli tomu, že pochopili, že auto budoucnosti nejsou jen plechy a součástky, ale hlavně software. Ten už v současnosti mnoho značek v čele s americkou Teslou nebo mnoha čínskými firmami představuje komponentu skládačky, která tradiční evropské značky dalece předhání.
Přestože samotné automobilky podle slov svých šéfů o problémech už dlouhou dobu vědí, nejsou schopni zatím adekvátně reagovat. Nejen německý autoprůmysl se tak dál topí v byrokracii a nedostatku pracovníků, což výrazně nahrává zahraniční konkurenci, která také stále více okupuje tabulky nejprodávanějších vozidel. Zachování současného přístupu bez radikálních změn tak bude znamenat jediné: ukončení vlády evropských automobilek a v některých případech možná i jejich krach.
Tento článek je vyjádřením názoru či komentáře autora.
Mimo stylistických úprav není článek nijak editován.