EnergoZrouti.cz

Blíží se velkých krach evropských automobilek? Byrokracie a nedostatek pracovníků nahrávají čínské konkurenci

  
Tomáš Jelínek
6. 3. 2024 ▪ 09:52

Tisíce lidí bez práce a velké ekonomické potíže v mnoha zemích včetně Česka. Přesně to by mohl přinést krach některých evropských automobilek, který podle současných ukazatelů nenastavuje otázku zda, ale spíše kdy.

Blíží se krach evropského autoprůmyslu? Problém by to byl i pro Česko
Blíží se krach evropského autoprůmyslu? Problém by to byl i pro Česko
Foto: Unsplash

Evropské automobilky v současnosti čelí největší krizi za poslední desítky let. Přebujelá byrokracie, nedostatek pracovníků, ale i další problémy totiž nahrávají stále sílícímu konkurentovi z východu. Pro některé automobilky by tak současná situace mohla znamenat i velkou ztrátu podílu na trhu, což by pravděpodobně ukončilo automobilový průmysl v EU tak, jak ho v současnosti zná­me.

Vývoj na evropském automobilovém trhu místní firmy měly dlouhé roky pod kontrolou, příchod elektromobility a překotný vývoj celého odvětví jim ale začíná dělat stále větší vrásky na čele. Už v současnosti je totiž jisté, že celý průmysl v příštích letech projde rozsáhlými změnami, které by pro některé hráče mohly znamenat konec jejich výsadních pozic.

Příchod elektromobility, který dlouho byl u evropských automobilek očerňován a chápán spíše jako slepá vývojová větev v současnosti rychle akceleruje a číslům v prodejích nyní vévodí automobilky, které před několika lety ještě nikdo neznal. Právě tyto značky ale už v současnosti zahajují expanzi mimo své domovské trhy (jako například čínský BYD), která představuje pro automobilky v EU velké riziko ztrát podílů na trhu.

Samotná elektromobilita totiž firmám přinesla jednu velkou výhodu, a to levnější vývoj a uvedení nového vozidla na trh. Vývoj nových modelů, který dříve byl velmi složitým procesem kvůli mnoha složitým komponentům spalovacího motoru, se najednou stal doménou menších výrobců, kteří k vývoji elektromobilu nepotřebují zase tak velké know-how.

Právě tito menší výrobci ale začínají rychle šlapat na paty velkým automobilkám, jako je Volkswagen hlavně kvůli tomu, že pochopili, že auto budoucnosti nejsou jen plechy a součástky, ale hlavně software. Ten už v současnosti mnoho značek v čele s americkou Teslou nebo mnoha čínskými firmami představuje komponentu skládačky, která tradiční evropské značky dalece předhání.

Přestože samotné automobilky podle slov svých šéfů o problémech už dlouhou dobu vědí, nejsou schopni zatím adekvátně reagovat. Nejen německý autoprůmysl se tak dál topí v byrokracii a nedostatku pracovníků, což výrazně nahrává zahraniční konkurenci, která také stále více okupuje tabulky nejprodávanějších vozidel. Zachování současného přístupu bez radikálních změn tak bude znamenat jediné: ukončení vlády evropských automobilek a v některých případech možná i jejich krach.

Tento článek je vyjádřením názoru či komentáře autora.
Mimo stylistických úprav není článek nijak editován.




Štítky: Auto Automobily Německo Evropská unie EU Doprava Automobilový průmysl Čína Elektromobilita Elektromobily