Stanou se baterie v elektromobilech jen mezistupněm k vodíku? Tak či tak, vyhrajeme všichni
Stane se vodík v budoucnu úplnou náhradou za vozidla na baterie a ty tak zůstanou jen jakýmsi mezistupněm nebo v souboji vyhrají obě paliva? Ať už souboj dopadne jakkoliv bude mít jasného vítěze a to naší planetu a nás, kteří na ní žijeme.
Už minimálně tak dlouho jak se začala mezi motoristy řešit otázka bateriových vozidel a jejich budoucnosti se řeší i otázka, zda široké rozšíření elektromobilů na baterie nebude jen mezistupněm přechodu na praktičtější pohon vozidel jakým by dozajista mohl být třeba stále více využívaný vodík.
Obavy z výbuchu nechte v minulosti
Stále častěji zmiňovaný a hlavně i využívaný vodík by se tak mohl z kdysi obávaného živlu dostat na pozici, kterou mají v současnosti vozidla na bateriový pohon. Pokud jeho vývoj půjde stále rychleji dál, mohl by tato vozidla někde v budoucnosti vymazat z naší paměti jen jako vzpomínku na kdysi provedený krok špatným směrem.
Vozidla na vodík ale obecně jakýkoliv vodíkový pohon je i v dnešní době pro mnoho laiků spojen s jakýmsi tajemnem. Velké množství lidí má totiž stále v představách ty šílené informace už ze základních škol o tom, jak je vodík velmi nebezpečný a výbušný. A ano, něco pravdy na tom opravdu je ale stejně tak nebezpečné kdysi dávno bylo jaderné štěpení a zdá se, že v dnešní době jej už máme solidně „podchycené“.
Právě tyto obavy jsou ale z mého hlediska jedním z faktorů, který rozšíření vodíku brání. Tím dalším je slepá ulička jménem vozidla na bateriový pohon, kterou si ale musíme i tak projít ještě před tím než dáme přednost vodíku. V současnosti by se dalo říci, že na konci té uličky či chcete-li tunelu vidíme bílé světlo v podobě revolučních akumulátorů, které elektromobilitu zachrání.
Nové typy baterií, které jsou zase o něco lepší tu s námi jsou ale už pěkně dlouho. Problémem ovšem je, že zůstávají stále a pouze na prezentacích a v časopisech o vědeckých vynálezech. No uznejte sami, kolikrát už jste četli o nové revoluční baterii, která nás posune zase dál. Uteklo ale pět, deset, patnáct let a baterie stále není ve výrobě. Povede se nám tedy takovou baterii v budoucnu vůbec vyrobit? Možné to je, ale to už by také pro oteplující se planetu plundrovanou v honu za vytěžení posledního gramu lithia mohlo být pozdě.
Vodík, vodík, vodík…
A právě řešením a útěkem ze situace, která aktuálně panuje kolem výroby bateriových článků by mohl být do budoucna podle mého vodík. K jeho výrobě totiž nejsou potřeba žádné těžké kovy jako je kobalt a tak můžete svůj „vodíkomobil“ prohánět po dálnici i bez pocitu, že kvůli vaší jízdě trpí africké děti pracující v dolech na těžbu kobaltu.
Vodík navíc může být stejně jako elektrická energie pro bateriové články vyráběn z větru, slunce a dalších obnovitelných zdrojů energie. Katalyzátory za jejichž pomoci je vodík vyráběn z vody a elektrické energie se navíc stále zlepšují s tím, jak se palivo stává populárnější a dá se tak čekat, že se množství vyrobeného vodíku bude v modernějších katalyzátorech zvyšovat zatímco potřebná energie pro výrobu poklesne.
S tím, jak tempo využívání vodíku roste a to nejen v automobilech ale i v železniční či autobusové dopravě, roste i počet nabíjecích stanic. Ty ukazují hned na další výhodu vodíku oproti bateriovým článkům a to rychlejší doplnění energie na další cestu s podobnou rychlostí jako je tomu u současných vozidel na konvenční paliva tankovaných na čerpacích stanicích. Nutno ale podotknout, že v současnosti už jsou uváděny do provozu i nabíječky elektromobilů, které jsou schopné během tří minut dodat energii pro naplnění celé baterie elektromobilu. V tomto případě ale přicházejí jasná ale, která je třeba brát na vědomí.
Jedním z ale u bateriových vozidel tak může být i kapacita elektrické přenosové sítě. Už dnes se totiž stále více proslýchá o tom, že bude nutné tyto sítě v určitých časech omezovat tak aby nedošlo k jejich přetížení a zhroucení. A ruku na srdce, chcete tohle v budoucnosti absolvovat? No, možná vám ani nic jiného nezbude pokud politické vedení rozhodne.
Ať už to ale bude jak chce, vývoj obou technologií jde dopředu a zda vyhraje vodík nebo baterie nám může být ve skutečnosti upřímně jedno. Výhra to nejspíš bude pro nás všechny, protože nás tyto technologie posunou zase o něco dál směrem k budoucnosti bez emisí. To pak ve výsledku pomůže nejen nám ale hlavně planetě na které žijeme.
Tento článek je vyjádřením názoru či komentáře autora.
Mimo stylistických úprav není článek nijak editován.